Vilken 3D-skrivare att bygga?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en Mendel90 sen ett antal år tillbaka, och har på sista tiden noterat att jag börjat få förhållandevis dåliga utskriftsresultat.
Idag när jag kollade lite noga på skrivaren så inser jag att väldigt många plastdetaljer (som är 3D-printade i ABS) börjar ge med sig.. :cry: Vilket betyder att linjäraxlar och liknande inte sitter riktigt fast, och då kan man ju räkna ut hur bra utskrifterna blir (förvånad att de ändå inte är sämre än vad de där).

Så då började man ju fundera, är det dags att byta skrivare?
Tänker mig att jag har ju all elektronik som behövs i den gamla, Meltzi styrkort, stegmotorer osv. Så det borde ju gå att bygga en ny förhållandevis billigt. Eller finns det några kända stora problem med Meltzi (tror det är ett gammalt 1.0) som gör något nyare styrkort väldigt fördelaktigt? Tänker att det bör ju ha hänt en del i Marlin under de här åren, eller det kanske rent av finns något ännu bättre styrprogram att satsa på numera? :D

Men frågan är då, vilken modell bör man nu satsa på så här år 2019?
Har inte varit "påläst" om de olika modellerna sen jag köpte och byggde min typ 2013 eller så.

Skulle gärna utöka byggytan något, till säg 25-30cm kub.
Eller är det mest rationella att bara punga ut några tusen och köpa typ en Creality CR-10S färdig?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av tecno »

eller en Anycubic Chiron, lite moddar så blir den bättre/tyst.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Klas-Kenny »

Fastnade för Creality Ender-3. Löjligt billig och folk verkar förhållandevis nöjda med den.

Så, beställde en sådan. 2290:- med frakt från Sverige och förhoppningsvis leverans om ett par dagar, blir nog bra. :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Bosen »

va beställde du den någonstans?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Klas-Kenny »

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/ ... e/a-23146/


Skickades idag så bör komma imorgon. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Henry »

Är helnöjd med min vilket visserligen är en Pro, köptes för 2499:- inkl frakt på samma ställe förr förra året och den ger perfekta utskrifter än.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem Endern igår och fick ihop den på någon timme.

Följde med färdig G-kod för en demoutskrift som jag provade, skapligt nöjd för de pengarna.. :)
20190919_064444.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Henry »

Samma med min, fixade perfekt utskrift direkt efter att jag satt plattan i nivå.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av SeniorLemuren »

När ni säger perfekt utskrift, har ni då kontrollerat hur måttriktigt den skriver ut hål, runda pinnar kuber kvadrater osv. eller bara att ytan ser bra ut? Passar t.ex en utskriven rund 10 mm pinne i ett utskrivet 10,01 mm hål utan att glappa eller fastna? Jag höll på i flera veckor med att fixa med min skrivare innan jag tyckte utskrifterna började likna någorlunda ok.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Klas-Kenny »

Någon hundradelsprecision är ju inte att räkna med på en sån här maskin i första taget precis..

Kontrollmätte en bit jag skrivit ut nu, lite svårmätt då den har släppvinklar på alla håll men jag fick det till att den felade kanske en halv tiondel.
Vilket är långt mycket bättre än vad jag fick med min gamla skrivare i alla fall. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Henry »

Precis, det finns en anledning till att de är så populära.

Givetvis går det inte att få till något inom några garanterade 0.01 mm utan perfekt i förhållande till vad dessa normalt bör kunna klara av. Jag kollade måtten då och de var perfekt i förhållande till vad som är möjligt att få till med just denna typ av skrivare hur det är med andra vet jag ej, även ytan var perfekt.

Skrev dock precis för skoj skull ut samma 20 mm och 10 mm test kuber jag skrev ut när jag testade den första gången men dessa är nu i PETG som jag inte är helt överens med där de förra var PLA och en lite lätt sliten maskin då mycket skrivits ut sedan dess.

På 20 mm kuben så låg X på 0.13 mm över, Y 0.10 mm över och Z 0.04 mm under. Det gick att hitta ställen där det är några 0.01 mm bättre men ville visa det riktigt så att säga. Utskrivet i 0.06 mm så Z stämmer rätt bra och dimensioner på hål ligger inom runt 0.1 de med PLA, PETG aningen över eller under då det är lite knepigt material.

På 10 mm kuben så låg X på 0.11 mm över, Y på 0.10 mm över och Z på 0.00 mm.


Att få till 0.01 mm garanterad precision är en omöjlighet med dessa då det ju är så extremt mycket som påverkar så det inte går att får till sådan garanterad måttnoggrannhet i alla ledd med dessa typer av skrivare, jag designar för runt +- 0.1 mm vilket funkar helt ok.

Blev mer förvånad att den kunde klara runt 0.1 mm som grund, förväntade mig faktiskt större differens. Har en grej som har en axel och ett hål där hålet blev perfekt inom 0.07 med PLA och axeln ungefär det samma, det blev like tajt första utskriften men efter att jag klippt 0.1 på bredden av axeln så funkade det perfekt med lite motstånd som jag ville ha.
XYZ_20mm_Y.jpg
XYZ_20mm.jpg
XYZ_10mm.jpg
Orkade inte ta foton på alla mått.

Hade nog gått att fixa detta konstanta 0.1 mm över, vet ej om det är skrivaren eller Cura men gissar dock mer på det sistnämnda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 20 september 2019, 23:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg där Henry!
För att 3D skrivare skall tas på allvar skall de kunna skriva ut annat än fancy fantasy figurer.

Någonstans i mitt liv har jag en känsla av att vi ofta ordnade med referenser. Vad är vi annars?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Vilken 3D-skrivare att bygga?

Inlägg av Bosen »

Jag klickade precis på "köp" jag med. Det blev en standard Ender 3 från 3dprima :)
Skriv svar