Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Allt som rör 3D-skrivare.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av ds77 »

Nu har jag meckat in kortet tillfälligt, har inte bytt ut den Marlin 2.0 som följde med utan bara ändrat eeprom-värden till att passa skrivaren bättre.

Det som inte funkade var fläkten för utskriftskylning, efter mycket felsökande kunde jag konstatera att det var fläkten som var trasig...

Swechs 2.5mm kontakter passade utmärkt och SN-01BM fungerade fint frö crimpningen.

Ska se om jag kan kompilera en mer anpassad Marlin i helgen innan jag ger mig på att experimentera med andra firmwares.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av hywelmartin »

Mitt lik rör på sig.....


Men den är ju så slöööööö... Allt tar minst tre gånger så lång tid som min andra skrivare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av ActionHank »

Jag har nyligen beställt en V1,4 turbo (ogillar verkligen det ordet i andra sammanhang än det faktiska). Tanken är väl att byta lite grejer och köra på 24v, kortet ska ju tåla det men är det någon här som kör 24v? V1,3 och V1,4 skilljer sig inte så mycket.

//AH
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av hywelmartin »

jag kör på 24v(27.5v för att få lite mer oumpf i bedden)
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av ActionHank »

hywelmartin skrev:jag kör på 24v(27.5v för att få lite mer oumpf i bedden)
Är det bara koppla och köra? Eller behövde du göra något speciellt? Anledningen till att jag frågar är att jag grillat ett kort tidigare i mitt liv, jag utgick ifrån att det bara va att koppla men så var inte fallet. Jag har grejer anpassade för 24v som jag ska använda.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av mittkonto »

Ni som har gamla kort liggandes och har lust att prova eller redan kör klipper, tänk på, att det går utmärkt att köra flera kort till en skrivare.

Klipper github: sample-multi-mcu.cfg.

Så, är Ni nöjda med korten i övrigt, testa om Ni har någon gammal häck liggandes. Speciellt, om anledningen t. ex, skulle vara en/två extra E.

Även om de gamle stötarna A4988 håller låda när det gäller x,y, kan de vara ganska tysta och rumsrena när det gäller, z och e.

Vet ej hur pass mycket det påverkar egentligen att ha ett vassare kort, om en kör klipper. Får nog ha maskin till det (som vanligt) om det ska gå att utnyttja både krut på kortet ovanpå att redan köra beräkningarna på vad det månde vara för cpu.

hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av hywelmartin »

Ha... det är ju min lilla skrivare i filmen 8) .. AtMegan orkar inte riktigt med så jag fick köra 1/8 microstepp för att komma till 1m/s... så visst har 32-bitars betydelse även med klipper...
med 1/16 kan jag köra 500mm/s
med 1/32 kan jag bara köra 250 mm/s

Jag har även en Arduino Nano som multi-mcu för PT100 sensorn samt statiska laster(fläktar lyse osv) på denna maskinen...
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av hywelmartin »

ActionHank skrev:
hywelmartin skrev:jag kör på 24v(27.5v för att få lite mer oumpf i bedden)
Är det bara koppla och köra? Eller behövde du göra något speciellt? Anledningen till att jag frågar är att jag grillat ett kort tidigare i mitt liv, jag utgick ifrån att det bara va att koppla men så var inte fallet. Jag har grejer anpassade för 24v som jag ska använda.
Det är bara att köra. det finns ingen anledning att välja 12v framför 24v.. Nu är jag ingen mästare på elektronik men jag har inte hittat något på kortet som inte skulle klara 35v(kondensatorer) är det någon kunnigare så hojta till....

/M
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av mittkonto »

hywelmartin skrev:Ha... det är ju min lilla skrivare i filmen 8) .. AtMegan orkar inte riktigt med så jag fick köra 1/8 microstepp för att komma till 1m/s... så visst har 32-bitars betydelse även med klipper...
med 1/16 kan jag köra 500mm/s
med 1/32 kan jag bara köra 250 mm/s

Jag har även en Arduino Nano som multi-mcu för PT100 sensorn samt statiska laster(fläktar lyse osv) på denna maskinen...
Nice!

Just så. En får ha maskin till det. Vette fasen vad för stabil fastbultad bastant ickes-delta, med yttepytte kärran en får ha, för att komma upp i de hastigheterna. Med vettigt resultat. Skulle gärna vilja se det bygget.

Har själv en delta ståendes som är nästa projekt. Punkt A där, är att fixa armarna, tror inte de små liven skulle må så bra av någon form av fartstreck. Sen, ja.. kaninhålet i allmänhet.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Billigt 32bitars styrkort bigtreetech skrv1.3

Inlägg av hywelmartin »

Skriv svar