Utskriften sker utanför bädden?!?!

Allt som rör 3D-skrivare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Jag köpte min andra 3d skrivare för ett tag sedan och fick äntligen tummen ur att dra igång den.
Det är en begagnad Wanhao Duplicator 4S. Jag satte upp en ny Rpi med octoprint (1.3.8 uppdaterad till 1.3.11) på, installerade GPX-pluginet samt installerade Ultimaker Cura på min dator.
Det var väldigt längesedan som jag sysslade med 3d skrivare så all min kunskap har runnit ifrån mig :(

Problemet som uppstod är att utskriften sker delvis utanför värmebädde.
Min "hem"-position för X&Y ligger en bra bit utanför plattan, några cm. (Längst in till höger sett framifårn) och jag förstår inte riktigt hur jag skall få maskinen att förstå att när den kört hem, så innebär det att den ligger på många mm minus i både X & Y. Detta måste väll ske i octoprint? hur?



Jag undrar också, GPX-pluginet som jag använder, verkar konvertera alla signaler från mm till antal steg för motorerna. Hur vet jag hur många steg motorerna har? Är lättast att skriva ut en referensbit (10c10x10mm) och justera default-värdet därefter?


Mycket tacksam
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av tecno »

Så du menar att att köra HOME via 4s inte fungerar?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Home fungerar allderless utmärkt, den åker till sin position men denna positionen ligger ca 50mm utanför bädden. Men i mina ögon så borde väll detta inte vara ett problem. När den hittar referenspunkten så går det väll att sätta att den då antar position (-50,-10, 0) (x,y,z). Är jag ute och cyklar??
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av tecno »

Kolla OFFSET's i din 4S. Nollan skall ligga i ena hörnet som std. Lajja inte med nåt externt utan det ska lira med 4S inställningar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Jag tycker att jag letade runt överallt i menyn utan att hitta offset, men jag tar och letar en gång till ikväll. Eller är det via USB, som jag konfiguerar detta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av tecno »

Så båda huvvena ligger 50mm utanför bädden?

Begagnad = kanske någon har pillat i firmware?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av Glenn »

Är det verkligen skrivaren som ska hålla reda på det ?

Jag har ställt in bäddens storlek och offset i Slic3r har jag för mej ?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Ja alltså ändlägesbrytarna är monterade så att hela huvidet är utanför bädden. Jag har inga problem med att det sköts i octoprint
Använder aldrig sdkort och jag ser oprint som en del av skrivaren. Hittade Gkoder som gör förflyttning och som sätter nolla. Skall testa ikväll och se om det går att sätta in som koder som skickas innan programmet startas. Har för mig jag sett sådanna fält i tidigare versioner av octoprint.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Är slicer bättre än cura eller är det bara smaksak?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av Glenn »

Är väl en smaksak, tror jag testat alla gratislicers men tycker slic3r fungerar bäst
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns det ingen offset att ställa in då ?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Ja alltså vid första anblicken få fann jag ingen sådan (Jo jag vet, låter rätt otroligt, och jag antar att jag bara missade det). Jag hann tyvärr inte in till verksan igårkväll för att jobba vidare, men min tro nu när varit ifrån den bråkande maskinen en stund att detta borde absolut gå att lösa antingen på maskinen eller på octoprint.
Kan tillägga att jag satt i flera timmar innan jag ens kom till detta problemet med att försöka lösa kommunikationen mellan octo & skrivaren. Den vägrade svara och jag funderade på ifall det kunde vara så att kortet kunde vara kasst i skrivaren. Sedan långt in på natten så visade det sig att Duplicator tydligen beter sig som Replicator, och för att köra replicator så behöver jag använda GPX-plugin. Då var jag så trött och jag misstänker att det var grunden till vidare problem :D
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Har suttit ytterliggare en kväll med den jävla skitskrivaren. Finner inga möjligheter att sätta offset på maskinen. När jag skapar gcode-filerna så kan jag flytta runt objektet till olika positioner på bädden (i programmet) utan att det på något sätt ändrar var den hamnar på min utskriftsbäd. Försökt med M-kod för att sätta offset i eprom, utan att lyckas. finns ett svar att den inte stödjer den koden.
Finner ingen information om denna förbannade skrivare på nätet om hur man skall få det att fungera. Jävla dynga är det. Jag köpte för några år sedanen prusa-kopia för 1800 spänn, som jag fick att fungera bättre än en 85000kr maskin vi hade på jobbet (såklart la jag mycket tid på kalibrering och fix) och jag trodde ändå att detta skulle vara ett stöddigare objekt än den tidigare.

Jag testar att bränna på ny mjukvara på styrkortet, om inte det ger mig mer konfigurationsmöjligheter så kastar jag denna skiten och köper mig något nytt..
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av XorXaX »

Går det inte att flytta ändlägesbrytaren så den sitter "rätt" istället?

.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Ja alltså jag tror det är möjligt. eller såklart det är möjligt. Men jag gillar att ändlägestbrytaren sitter utanför. Då denförst nollar XY, så hamnar den utanför bädden. Sedan när den nollar Z så går det ju alltid förbi med någon mm. Hade så tidigare och jag gillade inte att den varje gång gick ner och tryckte till bädden. Det verkar som att den inte stannar på direkten när brytaren bryter (iaf min tidigare 3dskrivare.). Det är väll därför som den kör till ändläget, för att sedan ta om det i långsam hastighet för att hitta en mer nogrann referenspunkt.
Skriv svar