Obegripligt misslyckande

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av SeniorLemuren »

Har nu lagt in Events för
Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners #1
Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners #2
Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners #3
Fusion 360 Beginner! How To Pan, Zoom, Rotate and Navigate

Klicka på önskat Event så startar videon på det önskade stället. Inget letande på videon behövs.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av larky »

Ett tips att testa rita i https://www.onshape.com
Låg tröskel att komma igång, och allt online så det behövs inte mycket till dator.
STL-export med mycket inställningsmöjligheter.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av SeniorLemuren »

En av fördelarna med Fusion 360 är att det konverterar ett stort antal filtyper från andra 3D-program via "molnet" och alla modeller man ritar lagras i "molnet" men går att lagra i den egna datorn så man kan arbeta med dem utan att vara ansluten till internet.

När det gäller tröskeln, om man ägnar 20 minuter åt att kolla på Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners #1 så har man i pricip kommit upp på tröskel, sedan är man sannolikt "fast" för Fusion 360. Jag har kollat på flera olika tutorials och jag tycker de 4 tutorials jag lagt upp Events på är en av de bättre. Har man sett alla 4 och sedan drar nytta av att ha VideoEvents-programmet i bakgrunden så är man hemma. De 4 filmerna täcker det mesta man behöver kunna för att komma igång mycket bra.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av ToPNoTCH »

wiklis skrev:vilken silcer har du?
IdeaMaker LÄNK

Tyvärr tror jag den är proprietärer mot deras skrivare (Raise 3D)
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av Xoffis »

Jag kör bara sketchup och tycker att det fungerar ypperligt till vad jag använder det till, dock så har det sina brister man får lära sig, när man väl gjort det så har man sällan några problem...

Tillexempel ser jag direkt på din bild varför det blir tokigt! ;)

Sketchup har en in och utsida på alla sina ytor, sålänge man inte "målar" det man ritar så ser man det enkelt på färgen, vit yta är utsida och grå yta är insida.

Och på ditt screenshot ser man att "pucken" är grå inuti, och eftersom detta är insida av objektet så fyller troligtvis netfab detta vid din reparation

Och fixen är enkel! bara högerklicka på en vit yta och tryck "orient faces" så bör alla ytor bli vita! Om inte alla ytor blir vita så har du troligtvis missat att du har en vägg inuti objektet som får sketchup att flippa, då får man leta upp väggen och ta bort den.

Som sagt, jag gillar sketchup, och vet man bara hur man gör fungerar det bra, jag behöver tex aldrig reparera mina exporter i netfab eller liknande, och har inte haft problem med att slicers klagar, den enda riktiga begränsningen sketchup har är att den klarar inte små detaljer, så då måste man skala upp sakerna...


Dock så får man ju sitta med sketchup 17 numera då det nya bara är web-baserat skit, men det funkar det också...
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av Henke_83 »

Jag rekommenderar dig också att använda dig av Fusion360 - skulle säga att det är relativt enkelt att använda - bara man förstår grunderna. Vill du sedan göra enkla saker går det otroligt snabbt i Fusion360. Om du sedan känner dig begränsad till en dator och kan Fusion360 - kan du istället använda dig av en iPad med en Apple Pencil och använda Shapr3D. Kan du Fusion360 lär du dig det programmet på några minuter. Då blir man helt plötsligt mobil och det är en annan känsla att använda med penna.

Jag har tidigare haft problem med Slic3r - när den slicat och kört så har det inte alltid blivit som det ska. Så jag har bytt slicer till PrusaSlicer - det bygger på Slic3r och är ett otroligt kompetent program. Det är extremt mycket inställningar men fungerar väldigt bra.

Du har säkert redan löst ut ditt problem men detta är vägar jag skulle ta om någon hade rekommenderat det här till mig när jag började med det här för några år sedan..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av Glenn »

Vad skulle vara bättre med prusaslic3r menar du ? det är ju bara en lite äldre version av slic3r med prusaspecifika tillägg ?

Jag föredrar helt klart vanliga slic3r, gärna en nightlyrelease.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av Henke_83 »

Njeaa - vet inte om jag håller med riktigt. Tror du tänker på Slic3r PE och inte PrusaSlicer.
PrusaSlicer är ju helt omskrivet från Perl till C++ och måste säga att det är stor skillnad på upplevelsen av programmet.
Det är ju fortfarande helt OpenSource och ligger på Github.

PrusaSlicer har ju även fördelen att jag inte behöver två Slicer-program om jag använder Resin-skrivare eller Filament-skrivare.

När du slicar och exporterar en fil från PrusaSlicer går det rejält snabbt, tycker det är så mycket snabbare än Slic3r.
Har även möjlighet att välja att ta bort support-från ställen där jag inte tycker det behövs men slicern tycker det behövs.
Sedan är ju det grafiska interfacet så mycket trevliga nu i PrusaSlicer än i Slic3r.

Sen den största fördelen är att jag efter att jag bytte till PrusaSlicer inte haft någon misslyckad print, vet inte om det har med Slicern att göra eller om det är bara är slumpen som har valt att utmärka sig så.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Obegripligt misslyckande

Inlägg av Glenn »

Aha, ja det kan vara PE jag tänker på.

fast jag tror aldrig jag haft en misslyckad print pga slicern, däremot lyckas ju inte slicern alltid göra en korrekt slicning, men då brukar man ju se det redan på previewen.
Skriv svar