Flashforge Finder II

Allt som rör 3D-skrivare.
markusp1980
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 14:08:46

Flashforge Finder II

Inlägg av markusp1980 »

Jag köpte en demomaskin Flashforge Finder II på Clas Ohlson i förra veckan, den är använd en gång men har stått ute i butik i ett par år.
Jag startade den och skrev med framgång ut ett par småsaker men sen hände någonting, X-axelns stopp funkar inte och den går hela
vägen in där mikrobrytaren sitter men den bryter inte med resultat att allt står och skakar. Jag skaffade ett nytt kort med brytare och
provade detta igår men det funkar inte heller. Jag har kollat kabeln upptill och den ser okej ut, jag har ännu inte "vågat" skruva isär skrivaren
för att kolla styrkortet. Likadant så jävlas nivå-inställningen med mig, den brytaren som skall hjälpa till att ställa in nivån påstår att avståndet
är för kort även fast jag spänner plastskruvarna tills de nästan brister, jag har löst det genom att ställa in nivån manuellt men det vore ändå
skönt om den fungerar.
Är det någon som känner till dessa problem och kan hjälpa mig att få rätt på skrivaren så blir jag glad?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av Glenn »

är det inte garanti trots att det är en demoprodukt ?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av SeniorLemuren »

Kolla om den stannar när den går åt andra hållet om du manuellt påverkar ändlägesbrytaren. I så fall har motorn fel rotationsriktning.
markusp1980
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2019, 14:08:46

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av markusp1980 »

Jodå jag har garanti men vill helst inte lämna bort den direkt för då vet man aldrig hur lång tid det tar. Jag försöker hellre fixa det själv.

Jag har provat detta också men motorn stannar inte när jag påverkar brytaren manuellt, Y-axel funkar som den skall.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av tingo »

Bryter (endestopp), kabel til bryter eller inngang på kontrollerkortet er defekt.
Første jeg vill gjort er å åpne skriveren og sjekke at kabelen til endestopp-bryteren ikke har løsnet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4872
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av ToPNoTCH »

Kanske är dumt att skruva upp den för då lär du få problem att hävda garanti.

Kan man inte mäta om brytaren funkar utan ingrepp ?
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Flashforge Finder II

Inlägg av Sry »

Jag tänker spontant att du kanske kan undersöka om du faktiskt inte kan få en fabriksny eftersom den du köpt är trasig? Inte vill Claes Ohlsson ha dålig publicitet tänker jag? Demoex kan ju ha repor men ska fortfarande vara fullt funktionella och "fungera som ur kartong" om det inte bara är någonting man sagt ska gälla, samma sak för begagnade varor som sälja i butik, om inte annat uppges såklart.

Gå dit och kolla iaf. Vet inte hur mycket du sparade på att köpa demo exemplaret men jag tror nog Claes Ohlsson kan lösa detta åt dig utan att själva förlora många kronor, är du stammis är det säkert ett plus men troligen inte ett måste.

Jag har hört om en hel del andra fall som slutat bra när folk köpt demo ex och istället fått prylar nya i kartong, endel har varit trasiga och endel har helt enkelt köpt en produkt som inte finns och därför fått fabriknytt för att tillverkarna sagt att dem inte får sälja billigare än x antal kronor och butiken har it enkelt velat hamna högst på sidor som prisjakt etc.
Skriv svar