Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Allt som rör 3D-skrivare.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Hejsan!

Först och främst, ber om ursäkt för ännu en sådan här tråd och även den långa texten nedan.


En liten presentation om hur jag hamnade här.


Jag hittade just detta forum och är otroligt intresserad av att lära mig elektronik sedan något år tillbaka men har dessvärre inte följt upp det eventuellt blivande intresset då jag inte riktigt är någon som kan läsa mig till kunskap att bara läsa om ämnet om jag inte verkligen har en början och ett slut att följa, jag behöver dessutom möjlighet att arbeta praktiskt för att lära och har inte riktigth aft tiden (musik & synthar har tagit upp den mesta fritiden) men att läsa forum är någonting jag också verkligen älskar att göra så jag hoppas hitta några intressanta trådar framöver där jag också kanske lär ett och annat.


Denna tråd handlar dock inte om elektronik-intresset (det kommer senare) utan om (köp av) 3D-skrivare.

Anledningen till att 3D printing lockar mig är att jag har endel pyssel för mig men mycket blir inte slutfört eftersom projekten har vissa bitar som antingen bygger på eller helt består av diverse delar jag inte kan få tag på eller framställa själv, undantaget för projekt som slutförts har varit då andra kunnat CNC-svarva bitar åt mig efter en 3D-ritning med beskrivande mått, samtidigt vill inte min gemensamma vän (som allt gått igenom) med CNC-svarvaren tjata för mycket på honom eftersom det är någonting han har gjort på sin arbetsplats (med tillstånd) efter arbetet och även om han fått det han bett om (gåva som tack för hjälpen) så kanske han egentligen känner det är jobbigt även om intrycket jag fått är att han tyckt det varit rätt kul så är vår gemensamma vän inte lika övertygad.


Hursomhelst, det är bakgrunds storyn för att ni ska förstå lite hur jag kommit in på 3D printers och också veta ungeför vilken nivå jag ligger på.

Varför jag är intresserad av att införskaffa en 3D skrivare?

Min anledning till att skaffa en 3D printer är helt och hållet mina små personliga projekt, dessa har oftast dimensioner under 500x500x500 mm även om enstaka undantag funnits. Oftast är mina små projekt dock större än 15 cm vilket jag nämner eftersom jag sett att långa printers är däromkring eller strax under, sedan verkar det som att man ibland kan bygga delar som sedan sätts ihop så kanske är det inte problem men idag bygger jag i varje fall inte saker med millimeter precision.

Det projekt jag skjutit upp längst och som jag inte kunnat slutföra eller släppa är en del i ett tidigare projekt/bygge (ett studiobord) som ska passa i två identiskt utsågade hål (464 x 210 x 22 mm, bredd / längd / höjd) och min tanke är helt enkelt att det är till detta projekt jag kan utgå att 3D skrivaren ska passa tlll, allt annat den kan göra är bonus men att kunna användas för att skapa dessa delar är själva kravet.
Jag antar man kan beskriva dessa delar som trekanter men det stämmer inte helt och idéen kan komma att ändra sig något när jag väl lägger vantarna på en skrivare som inspirerar mig. :)

Observera gärna att jag har erfarenhet inom 3D modellering (hobbynivå) men inget inom 3D-print.

Så jag kan framstå som något nybörjaraktig vilket jag då delvis är men jag letar ändå efter en seriös skrivare som kan utförs seriösa utskrifter.

Mina "krav" då?...

Bland det viktigaste inför detta projektet är att dessa bitar när klara av att bära 25-40 kg (och gärna mer) utan att riskera att gå sönder eftersom det kommer att vara endel tung och dyr musikutrustning som kommer att placeras i och vara vilande på.


Jag inser att jag egentligen bara förvirrar mer än förklarar just nu så kanske jag istället ska sägs, finns det någon där ute som har lust att hjälpa till och beskriva lite vad det är jag faktiskt bör tänka på?

Har lite tankar och frågor som jag troligen ställer senare i tråden om jag inte hittat svar på dem själv.

Det vad länge sedan jag läste lite om 3D skrivare och det var ca en vecka sedan jag faktiskt insåg att priserna sjunkit så pass mycket att man kan få någonting vettigt för under 5 000 kronor och däromkring antar jag min budget ligger även om jag gärna kommer undan under 3 000 kr men samtidigt kan tänka mig gå uppåt 6 000-7 500 kr om det är funktioner eller kvalité som är värd dessa pengar.

Snabbhet spelar mindre roll, behöver den köra på något dygn så är det okej.

Material behöver jag Uppenbarligen läsa på mer om ifall inte jag får höra det jag behöver höra i tråden men det är självklart viktigt att jag inte skaffar en printer som bara klarar ett material som sedan visar sig passa dåligt till vad jag planerar använda den till.

Sist men inte minst så har jag inget emot att sätta ihop ett par delar (under 20 delar) till en 3D-skrivare själv men jag sätter faktiskt gränsen före att löda ihop ett kit på egen hand, även om jag kan löda någorlunda känner jag att det är lite för riskabelt däremot måste inte skrivaren vara helt monterad.

Förväntar mig inte att någon ska ta sig tiden att läsa och göra research åt mig men jag hoppas detta är ett vänligt forum där man gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter eller pekar en i rätt riktning med god ton (många forum har blivit förskräckliga på sistone).

Tack för mig och tack för du tog dig tiden Att läsa.


Mvh
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet! Visst är det många som skriver ut och sätter ihop delar.
Men i min värld är det svåraste inte maskinvaran utan underlagen! Hur man ritar och ser till att det blir starkt och bra.
Vad har du för makerspace i din närhet, eller någon som fysiskt kan dela med sig av testögonblick. Det är viktigt!

Alla byggsatser är enkla idag Färdiga kort och bra instruktioner. Så välj vad som känns rätt.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Tack så mycket. Har ett makerspace här i Stockholm som jag hade planerat besöka för något år sedan men det blev aldrig av. Känner mig alltid otroligt i vägen på sådana ställen så krävs att samla lite "mod" inför det.

Förstår att det är helt annat tankesätt när man designar en enda "produkt" än att pyssla ihop olika plankor men hoppas det ändå är en fördel att ha sysslat med lite 3d-design tidigare men blir såklart en helt ny värld när man ska försöka få prylarna att faktiskt bli stabila men jag läser gärna endel forumtrådar om sådant eller kollar enklare Youtube videos / köper någon nätkurs om det finns.

Men att köpa printer är förhoppningsvis någon månad bort som tidigast (vill inte förhasta mig men ändå hitta en skrivare jag håller fast vid och kan läsa på om inför köpet).

Värt att nämna också är att allting jag har planerat på att bygga är saker som fyller någon funktion och ingenting är någon slags prydnadssak. Sedan är det inte industriell standard jag förväntat mig men åtminstone något seriöst och hållbart på hobbynivå :). Förmodar det spelar roll i valet av skrivare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Precis som Lasp skriver så är hållbarheten i grunden beroende på hur man konstruerat delen och hyr mycket "förstärkning" (infill) man har inuti delen man skriver ut, samt vilket material man väljer att skriva med.
Den första delen ankommer dig som designer och påverkar således inte valet av 3D skrivare.

Materialvalet kan däremot vara styrande för skrivarval.
Vissa material kräver en hög temperatur på munstycket och då bör man säkerställa att skrivaren kan uppnå dessa temperaturer.
Vissa material har exotiska element för att uppnå extra styrka ex. kolfiber andra innehåller metall, trä, sand etc. vilket innebär att munstycket slits om det är av mässing.
Då bör man säkerställa att det finns munstycken i hårdare material som extra del osv.

Det finns massor på nätet om vilka material som är starkast och oberoende tester på Youtube.
Dessa är värda att titta på då de ofta visar att ex. kolfiberförstärkta material av vissa tillverkare inte alls håller särskilt mycket bättre.

Kika även lite på Nylon som är ett ypperligt material, men som är knivigt att skriva ut med.

Jag själv har erfarenheten att det är bra om skrivaren är sluten eller kan slutas så att kammaren kan uppnå lite högre temperatur.
Det underlättar markant för vissa material som har egenskapen att dom krymper när dom svalnar och därför får bitarna att krökas eller lossna från plattan.
Det är dock min erfarenhet och jag har sett folk skriva stora ABS saker och även Nylon i öppen skrivare.
Oavsett så tycker jag det är ett krav att skrivaren har uppvärmd bed åtminstone.

Vad man har på sin platta för att få det att fästa finns det lika många åsikter om som sålda 3D skrivare.

Du får gärna posta ett exempel på vad du avser skriva ut så är det lättare att tycka till om det går att få att hålla för 25 Kg - 40 Kg med 3D utskrift.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Tack för ett riktigt bra svar :).

Ja men jag såg faktiskt på en jämförelsevideo av material ganska nyligen och de kom fram till att Nylon var riktigt bra, näst bäst av materialen de testade.


Jag kan ta och posta den idé jag hade för länge sedan, har några nya skisser och några ritningar men denna var den jag hittade (gjorde en rensning av datorn och har tydligen inte jättebra koll på var jag lagt backup av dessa grejer, min idé är ändå att göra om idén endel men för att veta hur designen ska se ut så behöver jag först sätta mig in i hur man bäst bygger grejer med en 3D-printer, kul att designa men att göra samma design om och om igen med små ändringar kan bli ganska tröttsamt när man är uppe över 20 stycken hehe, så gör nog en skiss medan jag lär mig och försöker satsa på en ordentligt bra design därefter.

Har väldigt mycket att lära om 3D-printers ska sägas, verkligen bara skrapat på ytan än sålänge och när jag förstod vilka möjligheter det finns med dem (ganska nyligen) så blev jag lite överväldigad :D.

Här kommer den idé jag tänkte ni kunde se, ringade in de delar som jag kommer att behöva bygga.
Det är dessa "ramper" på sidorna som jag vill ska passa bra in i bordet och som fortsätter en liten bit ner under bordet tillsammans med rack-prylarna (musik-prylar, ljudkort etc). Det borde inte vara några problem förmodar jag? Vikten har jag inte full koll på men klarar utskriften 25 kg är det hel-lugnt skulle jag tro, beror såklart vad som stoppas där.

Kommer också vilja försöka göra det möjligt att skruva fast rack-skenor i dessa men jag funderar lite på alternativ för att få fast dessa, misstänker man kan lösa det ganska bra om man ersätter skruvarna (alternativt bygger färdiga hål för skruvarna och anpassar dem rätt), möjligtvis blandar man också in lite trä i något hål så att man kan fästa skruvarna där osv. :)
Sry nu svamlar jag iväg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Ska försöka tänka ut några klara raka frågor, exempelvis värmd bädd, varför verkar det som att med vissa skrivare så framställa icke uppvärmd bädd som en "bra funktion"?

Jag förstår nu att det kanske inte är att föredra för mina syften i varje fall.

Försöker samla lite fler frågor och ska först se om jag lätt kan hitta svaret på dem själv, man vill ju inte ställa dumma frågor.

Men kom gärna med tips och dylikt samt gärna förslag på skrivare att kolla upp. :)

Här är förresten en bild på de träramper / upphöjningen för racket (inom den röda inringningen) som jag har tagit fram men som jag dessvärre inte kan använda pga att jag tänkte och mätte fel när jag skapade bordet, saknas någon cm på hålet (det borde varit 1 cm större).
Vilket jag inte ser som något enormt problem men det betyder jag behöver tänka om kring själva upphöjningen och det projektet och varför då inte köra på 3D-print och ha det som mitt första seriösa projekt för att sätta mig in i det hela.

Tänker som sagt att jag ska designa detta lite från scratch men något i den stilen blir det, lite andra mätt etc. Förövrigt så tror jag att allt kommer hålla även med lättare material men vill gärna vara på den säkra sidan så därför jag poängterar just att jag behöver en skrivare som kan hantera starka material, ska bli intressant att försöka lära sig hur man bör designa för att skapa en hållbar struktur också. Infills var förövrigt någonting nytt för mig även om jag hört det förut har jag inte riktigt tänkt på vad det betyder eller hur det används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Skulle kanske kunna börja med frågan om det finns någon läsning som rekommenderas?

Gärna lite lättare läsning som inte kräver för mycket förkunskaper annat än vanlig 3D- modellering och antingen ganska basic eller åtminstone inriktat på det jag planerar att använda 3D-skrivaren till.

Finns det förövrigt något namn som beskriver det för att jag enklare ska kunna hitta rätt?
Väldigt brett ämne och mycket att ta in och läser man sådant som egentligen inte är relevant är det lätt det fastnar istället för det relevanta för min inriktning (syftar exempelvis på att läsa om hur man får till olika ytor etc, självklart viktigt men kanske mindre viktigt när jag egentligen letar efter någonting stabilt och värdesätter stabilitet mer än släta ytor.).

sett väldigt mycket termer jag behöver läsa in mig på, såsom 45 graders regeln osv, ni får gärna lista ett par om ni har lust, gärna med en kortare beskrivning.
Det skulle göra min inlärningsprocess mycket snabbare och skulle vara oerhört uppskattat.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Jag förstår att jag är otroligt otydlig eller svår att tyda men jag förmodar att 3D print forumet är lite mindre besökt än många andra delar, så tänkte fråga om ni har någon annanstans att hänvisa mig?

Jag vill som sagt gärna skaffa en printer och börja printa, kanske har bör tänka om angående mitt projekt till studiobordet men har massor andra saker jag behöver printa ut utöver det som troligen passar 3D print världen bättre.

Inte lyckats söka upp något så därför jag frågar om det här. Skulle gärna vilja få tips på skrivare att kolla upp mer om osv men också läsa i. Har såklart massor material att läsa här också men vill gärna hitta mer. Eller behöver jag vända mig till engelsk språkliga forum då? Inga problem men det finns något "intimt" och härligt med svenska forum tycker jag!
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av konig7070 »

Lite osäker på vad du frågar efter, men här kommer lite bra(?) länkar gällande 3D-skrivare om det är det du söker:

Finns en hel del youtube-kanaler att besöka:
3D Printing Nerd, https://www.youtube.com/channel/UC_7aK9 ... 8ERh1MewlQ
3DMN, https://www.youtube.com/channel/UC2Tc0T ... zF1w5x1PWQ
Maker's Muse, https://www.youtube.com/channel/UCxQbYG ... 2ND-AfIybg
Prusa 3D by Josef Prusa, https://www.youtube.com/channel/UCLHAxA ... niRJZRYMvg
Vector 3D, https://www.youtube.com/channel/UCIi0so ... -f0HHIhicw

Gällande design för 3D-utskrifter så finns det en hel del att läsa en enkel Google-sökning bort:
https://all3dp.com/2/how-to-design-part ... -printing/
https://support.3dverkstan.se/article/3 ... d-printing

Finns även en Reddit-sidor för 3D-utskrift:
https://www.reddit.com/r/3Dprinting/
https://www.reddit.com/r/AdditiveManufacturing/

Kjell&Co har en pod på svenska "Alla kan 3D-printa", https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/po ... -3d-printa

Du kan ju också prova ladda ned en slicer gratis och testa hur filerna görs om till G-kod och testa hur olika inställningar påverkar resultatet. Även i manualerna till programmen kan man hitta en del matnyttigt i:
Cura, https://ultimaker.com/software/ultimaker-cura
Slic3r, https://slic3r.org/
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av cahlfors »

Låter som att du ska titta på något lite större, kanske med 3mm filament. Då kan du printa större delar utan att det tar en vecka, men de brukar inte bli så snygga. Jag kör med 1,75mm och 0,3mm munstycke för att få så fin detaljeringsgrad som möjligt till mina modeller. Ganska precis tvärtemot vad du är ute efter då?

PLA duger för de flesta. Det är lättprintat och går fort. Idag finns det förbättrade versioner av PLA som är mycket bättre/starkare än de varit. PETG är också intressant, men skippa ABS pga den stora krympningen och höga bäddtemperaturen som krävs. Moderna plaster har samma prestanda, men undviker nackdelarna.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Sry »

Tack för länkarna!
De kan säkert vara intressanta, ska kolla igenom alla och har lagt in dem i läslistan om någon minut.

Ja, alltså från början tänkte jag det skulle vara endel stora grejer men jag tror nog hellre att jag vill ha någonting som ser bra ut än som går snabbt att printa trots större storlek. Får tänka om där något iaf. Printer gärna stora saker men tar det tid för det göra det. Tråkigt med elräkningen men jag kommer ändå inte printa dygnet runt hela månaderna ur liksom.

Har dock så många idéer som ligger där med både stort och smått.
Främst lite större saker kanske men de får vi se om det ens blir verklighet tänker jag.

Går det förresten bra att måla över fula utskrifter med någon bra färg? Isåfall kulle ju inte den biten bara något problem även om jag förstår att rött filament inte kan målas steril vitt bara sådär.


Men för att förtydliga.
Jag vill ha en bra 3D printer helt enkelt. Fokus kommer dock inte ligga på prydnadssaker men kanske exempelvis printa ut en ny knapp till spisen för att ersätta den som är trasig osv men också lite mer tekniska grejer när jag är kunnig nog.

Har otroligt mycket att lära dock. Har inte sett någon Youtube video där någon faktiskt designar någonting, alla bara printar de vanliga grejerna för att "alla ver hur de ser ut", förutom enstaka som dock har en färdig design osv..

Måste leta upp det några videos på hur hela processen går till.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ska inhandla en 3D-skrivare men behöver nog lite hjälp

Inlägg av Meduza »

För en vettig hobby-skrivare för en nybörjare, köp Kit-versionen av Prusa Research i3 MK3S och bygg ihop över en helg.

https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers ... 3-kit.html

Då får du en bra skrivare med ett enormt stort community och europeeisk support. Att du bygger den från byggsats ger dig även mängder av kunskap om hur den fungerar, vilket är extremt värdefullt när du får något problem du behöver fixa senare.

Visst, det finns större skrivare, men jag skulle hävda att det är relativt sällan man printar mycket större saker, och då går det att lösa genom att printa i flera delar i stället.

Och angående Makerspace, det är klart att du ska komma över och besöka oss, vi bits inte. Kan även lova att många fler känner som du, att du inte är expert och därför känner sig i vägen, och toleransen för det är väldigt hög här :-)
(Är en av grundarna av Stockholm Makerspace, och sitter fortfarande i styrelsen)
Skriv svar