Artefakter från interna strukturer

Allt som rör 3D-skrivare.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av Glattnos »

Bara spånar lite. Det blir ju även varmare när det kommer ett hål eftersom det då istället för att bli en stor yta blir två mindre ytor som förmodligen skrivs en och en. Det borde ju inte göra så stor skillnad men jag har varit med om det när man legat lite på gränsen temperaturmässigt(t.ex. ingen/för lite kylning). Men... jag tror egentligen inte att det är problemet i detta fall, men värt att notera.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av papabear »

Ja, jag har ingen fläkt för att kyla objektet, bara en för hotenden.
Nåt att uppgradera.

Kan langa med min g-kod, men kollade den med gcode.ws nu och det verkar som det såg ok ut, och som sagt så har nuvarande print passerat första hålet utan problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av papabear »

Andra fästet kom ut perfekt.
2019-07-31 03.18.58.jpg
Jag filmade lite när jag skrev ut första fästet och man ser tydligt skillnad på när den dummar sig med första hålet jämfört med senare i bygget när den kör som den ska.
Jag vet inte om det kan röra sig om att Megan får för mycket att göra, eller om att Octoprint ger den dåligt med data.
Det första tycker jag inte känns rimligt, för då tycker jag att det väl alltid borde ske?
Om det är Octoprint som dummar sig, eller pajen/linux den kör på, skulle det ju kunna röra sig om den fick nåt den bara var tvungen att göra just då, eller att den trottlade av värme.
Såg att det fanns ett plugin till octoprint som visade pajens temp. Ska installera det.
Sen har jag som sagt har jag ju en bättre paj att prova med, så det får väl bli nästa steg.

Svältfött?


Välgödd?


Sen skrev jag ut en ny förenklad noskon som också kom ut perfekt.
Kör med 3 skallager nu och det verkar ju funka bra, så det får väl bli standard tills vidare. Tack för tipset!
Har inte använt raft tidigare, men fasen va bra det funkar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av tecno »

Sen har jag som sagt har jag ju en bättre paj att prova med, så det får väl bli nästa steg.
Jag hade strul med 2:or och Octoprint så nu är det enbart 3B+ som gäller för min del. So far no problems.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av papabear »

Bytt till 3B+ nu och det en väldig skillnad!
Verkar helt klart varit på hittefåret att det gick förut.

Är rätt säker på att jag slicade senaste modellen med 60mm/s (som tidigare), men den går betydligt snabbare nu.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av hywelmartin »

hållaren till hållaren ser ut som om det är drastiska hastighetsskillnader som går att du får olika ytor vid hålen kontra resterande... hur mycket glapp har du i effektorn??
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av papabear »

Har tyvärr ingen klocka att mäta med hemma, men efter jag har bytt till pi 3B+ har jag kört mellan typ 5 prints alla med perfekt resultat, så jag är nöjd.

Har ett litet problem fortfarande med att måtten inte stämmer exakt, så jag får skriva ut i 102% för att få ganska rätt. Men jag planerar ändå byta till ett skr-kort, så jag tar o tweakar firmwaren då.

För att avsluta tråden; vissa grejer verkar vara sk ghosting som inte är ovanligt, men huvudproblemet för mig verkar ha varit en för klen paj.
Tack för hjälpen. Jäkligt kul att printa när det funkar så bra.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av hywelmartin »

om du nu har en Paj inkopplad så är det väl bara att mosa in Klipper och köra så det ryker... kostar noll kronor att testa..
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Artefakter från interna strukturer

Inlägg av papabear »

Hmm, verkar intressant! Har inte hört talas om klipper tidigare. Ska testa när jag har tid.
Skriv svar