Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av mankan »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Henry »

Eller en än billigare men samma utskrifter Creality Ender-3 Pro: https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/ ... re/a-23525

Köpte min förra året för en 2400:- och finns lite billigare än det om man letar lite även i Sverige, ev än lite mer inom EU.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av hummel »

Söker du en FDM eller resin (som väl borde heta harts?) typ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Henry »

Då hans kompis rekommenderat en Ultimaker 3 Extended så lär det handla om FDM.
Tagga123
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2019, 21:35:54

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Tagga123 »

Men gud, ni har rätt. Jag börjar nog med en billig variant och ser om jag överhuvudtaget lyckas skapa någonting i den :humm:
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av snigelen »

Nää. Slå på stort direkt :shock:

https://www.aniwaa.com/product/3d-print ... s-the-box/

Skämt åsido, jag rekomenderar också en FlashForge Finder att börja med, de verkar ju gå för väldig bra pris just nu.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av hummel »

Jag själv gillar Ultimaker, visst kostar dom en tiopotens mer än billigaste skrivarna. När jag köpte min Ultimaker 2 var det i samma prisklass som konkurrenterna. Man hamnade runt 25000:- vad man än valde. Skrivaren har fungerat utan direkta problem, haft EN clogg sedan jag köpte den 2014. Nu uppgraderad till UM2+.
Köpte en begagnad UM3 förra året. På den har jag har bytt ett slitet munstycke, Print core. Funkar ännu bättre än UM2+, aldrig strulat ännu.
Smidigt med NFC på materialet när man byter rulle (du kan självklart anda valfritt material men då behöver du ställa in materialet manuellt).

Vill påstå att man får vad man betalar för, en billig skrivare kan ofta göra lika bra utskrifter som en dyrare men kan behöva en del modifieringar och justeringar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Glenn »

Dom allra billigaste är ju dessutom byggsatser, ska man ner på 2000kr-nivån så får man bygga själv.

Nu tyckte jag byggandet var det roligaste av allt, men att justera in allt och testa sej fram med inställningar var inte lika kul.

Däremot har jag nu en skrivare som fungerar bra och som inte kostade mej speciellt mycket. (drygt 2000 spänn)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack vare tips här ser jag att denna sida är en bra sammanställning och överblick.
https://www.aniwaa.com/comparison/3d-printers/
Men jag skulle fråga om det är någon i min närhet som vill visa.
Då får du mer kött på benen som det heter.
Kunskap ända in i märgen.
Vars finns du.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Glenn »

Det hade helt klart underlättat OTROLIGT mycket att ha nån med i början som kunde visa hur saker fungerar och tänkbara fel när det strular..

Nu har jag mycket hjälp av EF, men hade någon varit på plats så hade det gått mycket snabbare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Meduza »

Själv är jag väldigt nöjd med min privata Ultimaker 3 och mina privata Ultimaker 2+, men jag ska väl inte ses som helt opartisk då jag också jobbar på http://3dverkstan.se.

Men jag kan säga att det finns tydliga skillnader på en skrivare för 2k eller 20k, eller 200k för den delen.

Min absoluta favoritskrivare (men naturligtvis inget som är lämpat för hemmabruk) är Markforged X7, grymt jäkla driftssäker, levererar fantastiska utskrifter med rejält bra styrka. men då ligger den också på 70k$ från tillverkaren...
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Tagga123 skrev:Hej. Jag går i tankarna om att skaffa mig en 3D-skrivare. Jag är ute efter någonting gediget som har bra kvalitet och känns stadig.

Är det mer värt att köpa en för 50-60 0000;- än någon som kostar rund 20?

Någon som kan ge ett tips på någon som ni vet är bra som jag kan gå in och läsa om?

:vissla:
Vad är det för material du ska skriva ut i? Är tiden för utskrifter något som spelar roll?
Tagga123
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 maj 2019, 21:35:54

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Tagga123 »

Hej! Det är väl plastskrivare jag vill ha. Gärna nylon. Hastigheten spelar roll, vill såklart ha så snabb skrift som möjligt på den. Men om jag får välja mellan kvalite och hastighet väljer jag hellre kvalitet. Vill ha en prisvärd skrivare helt enkelt.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av Anders Olsson »

Man kan väl grovt dela in det ungefär såhär:

Under 5000 kr får du hårdvara som kan kräva lite handpåläggning för att fungera, du får labba själv med inställningarna och du har ingen direkt support. (Creality, Anet, Tevo och liknande). Det går absolut att få bra resultat från dessa maskiner för en billig penning men man kan behöva lägga ner lite tid.

För 10000 kr får du en (nästan) färdigbyggd maskin, någon form av kontaktpunkt för support och någon form av grundinställningar för att få maskinen att fungera med ett rekommenderat material (Prusa). En sådan maskin ger oftast bra resultat och det går att få grejer till den om något går sönder.

Över 20000 kr får du en färdig maskin, lokal support/verkstad, anpassade inställningar och anpassade material (Ultimaker och liknande)
I denna prisklassen ska du i princip inte behöva röra någonting utan du ska få bra resultat direkt ur kartongen förutsatt att du använder tillverkarens material.
Behöver du träning eller behöver få maskinen reparerad så finns det resurser inom landet, men det är såklart inte gratis (förutom garantiärenden).

Den senare prisklassen har blivit extremt populär bland industrin av förklarliga skäl då det är lite pengar för ett företag samtidigt som labbande och stillestånd kostar mycket pengar för dom.
De billigaste maskinerna har blivit väldigt populära bland hobbyister som tycker det är kul att labba och lära sig samt som inte värderar sin tid. Man kan få väldigt mycket maskin för lite pengar om man lägger ner lite tid där.

Själv började jag med en Ultimaker 2 när den var helt ny på marknaden, då fanns det inte så många billiga alternativ och jag ville ha nåt som funkade direkt.

Du får klura lite på vad som är viktigast för din del och vad din budget är.
Ska du använda nylon så måste du försäkra dig om att maskinen du väljer verkligen fungerar med det i praktiken.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Vad kostar en BRA 3d-skrivare?

Inlägg av snigelen »

>Man kan väl grovt dela in det ungefär såhär:

> Under 5000 kr får du hårdvara som kan kräva lite handpåläggning för att fungera, du får labba själv med inställningarna och du har ingen direkt support. (Creality, Anet, Tevo och liknande). Det går absolut att få bra resultat från dessa maskiner för en billig penning men man kan behöva lägga ner lite tid.


Det är flera som rekomenderat Flashforge Finder. Har du provat en sådan? De två jag har har tuggat och gått i flera år med en (1) kalibrering som enda handpåläggning. Dessutom har jag en K8400 i samma prisklass, den kräver (onödigt mycket) handpåläggning. (Jag vet att du sade "grovt").
Skriv svar