Utskriften sker utanför bädden?!?!

Allt som rör 3D-skrivare.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av XorXaX »

Då förstår jag!

I Cura kan du ställa in något som heter Nozzle offset (Manage Printers > Machine Settings > Extruder x). Vet inte själv vad det är, men det kanske är vad du är ute efter?

.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Jag skall kolla upp detta!

Tack
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av Glenn »

Jag gillar också när "nollan" är utanför, bland annat för att när man värmer upp "dräller" det filament genom munstycket och det är bättre att det inte hamnar på bädden, dessutom kan man ju fixa nån slags avskrapning då.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av säter »

Är det vanlig G-kod till en 3D-skivare?
Likt en fräsmaskin?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av Glenn »

Normalt sett ja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av säter »

Då får jag väl säga som vanligt, posta koden.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Om jag förstår detta rätt, så går Gkoden genom ett plugin (GPX om jag minns rätt) som konverterar till ett annat format. Jag tar fram koden nästa gång jag är i verkstaden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av Glenn »

En skillnad "för mej" är ju att när jag ska skriva ut nåt på 3d-skrivaren så tar jag objektet, laddar in i min slicer som redan har alla inställningar för min skrivare, flyttar runt objektet på (representationen av) bädden och klickar att den ska konvertera till G-kod, får ut en fil som sen skrivaren skriver ut rakt av.

Ska jag fräsa nåt så är det ju betydligt krångligare, jag antar att har man nån slags CAM-mjukvara som är lika bra parad med ens maskin, och en verktygsväxlare med väldefinerade verktyg osv så skulle det kunna vara lika enkelt, nu är det enormt mycket krånligare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Det är ugnefär samma rutinsom jag har, men jag kör via octoprint. Skall koppla bort octoprint nästa gång och köra direkt från datorn.
En Detalj jag störde mig på mycket, var att när jag placerade mitt objekt på bäden (i slicern) så kom den alltid ut på samma ställe på bädden i skrivaren. Halvvägs utanför.

edit:
Jag kunde placera objektet på olika ställen på slicer-bädden, men att den oavsett var jag placerar den, dyker upp i "home"-hörnet halvvägs utanför bädden.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Utskriften sker utanför bädden?!?!

Inlägg av EasyRider »

Glömde av att svara på tråden då det nu var löst.

Jag använde mig ett tag av ReplicatorG. (Usel, långsam(!!!) och gammal programvara, men den fick maskinen att fungera).
Ifrån den kunde jag plocka fram pre & post-script som körs och däri se hur den flyttade origin till främre vänstra hörnet. Dessa var bara att flytta över till octoprint (alternativt slicern) och så fungerade allt som det skulle.

för att få octoprint så får man inte glömma att använda gpx-pluginet för att de skall prata samma språk. men jag tror jag nämnt detta tidigare i tråden.

/M
Skriv svar