Smoothieboard bekymmer

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Smoothieboard bekymmer

Inlägg av säter »

Hur stora arbetsstycken klarar den?
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Smoothieboard bekymmer

Inlägg av wiklis »

Den tar 500 x 400 x 830 mm
Gjorde en uppdatering av config filen igår.
Nu går tempen i stort sett rätt, upp till 150 grader ligger den ca 5 grader för lågt, dvs den visar en högre temp än jag mäter.
Vid högre temp blir felet större, beror troligen på att jag mäter precis i utgången på nozzeln.
Värme överföringen i blocket ger förlusten och min prob ligger inbäddad i plast som inte ger bra överföring.
Har gjort en "deviationstabell" och struntar i att meka mer med det.
Ska gå upp till 24 volt och 40 watt istället för 12/30 som jag har idag, känns inte riktigt som att det räcker till.
Nästa steg är att läsa in sig på Z autolevling och montera en switch på skrivhuvudet.
Lite besvärligt för jag har slut på framdragna kablar, måst dra in minst en till.
Om jag fattat rätt ska man alltså kunna få skrivaren att själv korrigera för höjdskillnader på olika ställen på utskriftsytan.
Nån som vet?
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Smoothieboard bekymmer

Inlägg av tingo »

Fungerende Z autolevel er veldig "nice" å ha. Ja, kontrolleren lager et "høydekart" basert på probing av printplaten, og det brukes til korreksjon når du printer. Funker veldig bra. Merk: jeg har kun erfaring med Marlin firmware, vet ikke hvordan dette er på andre firmware's.
Skriv svar