Nybörjarfråga Creality Ender-3

Allt som rör 3D-skrivare.
EonX
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 januari 2010, 23:36:56

Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av EonX »

Tänkte jag skulle ge mig på det här med 3D skrivare och har några funderingar till er som begriper.

Har tittat på Creality Ender-3 och undrar om det är samma som kjell&co benämner Creality Ender-3 Pro 3D? Jag kan inte hitta några skillnader när jag läser om dom.

Är detta en skrivare som är nått att satsa på? Bygger en del stridsvagnsmodeller och avser att kunna skrivs ut delar till dessa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av tecno »


Kanske förklarar skillnaderna för dig.
EonX
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 januari 2010, 23:36:56

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av EonX »

Youtube is your friend, tackar.

Vidare är detta en skrivare att rekommendera?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns en mängd olika skrivare! Vilken bil är bäst? Vad skall man göra eller köra!
Att rita upp detaljer och få ut ett resultat är viktigare än vilken skrivare du väljer.
Sök upp en Sef medlem, kanske genom att ange ort och be om hjälp, möjlighet att se, testa och förstå alla delar ikring 3D.

Ja det är ju bara mina tankar ;-) så tycker Lasp

PS/ Precis som när man gör barn, är det bättre att man inte är ensam! /DS
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Henry »

Båda fungerar säkert i stort lika bra men grejer som folk klagat på hos Ender 3 är fixade på Ender 3 Pro.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av G4jm0r »

Hej!
Jag har sedan ett år tillbaka en Ender 3 och jag är riktigt nöjd.
Jag införskaffade min från Aliexpress via ett EU lager och betalade 1850kr inklusive frakt, så om du inte behöver den inom några dagar kan jag rekommendera det.

Det finns en youtube kanal som heter Teaching Tech som har gjort många videor angående Ender 3 och olika uppgraderingar.
https://www.youtube.com/channel/UCbgBDB ... oLqtpc59Bw

Värt att tänka på är att Creality verkar gå över till lite bättre TMC drivare på sina mainboards, som framförallt gör skrivaren tystare, så det hade jag rekommenderat dig att försöka få tag på.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av hawkan »

Jag är inte heller missnöjd med min ender 3 (std).
Uppgraderingen jag gjort är att skaffa en äkta BLTouch och nu slipper jag skruva på rattarna vilket iofs inte var jättejobbigt.
Äh, det är väl en av flera som funkar bra.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Elman »

Gott nu är den beställd och är den första närmsta bekantskapskretsen med en.

Valet..
Ender 3 ,2kg PLA ,sticker för byggytan. Och 3000 fattigare och förhoppnigsvis en ny kunskap rikare.
Naiv tror jag att man kan minska plast berget genom göra mer egna anpassade saker
Reparera,. Istället för bara kassera.. återvinna plasten kanske..tom. lätt och källsortera


Hoppas jag hinner få den på Torsdag..
Vilka program skall man ha för modifiera och göra egna saker??


Fixa en surfplatte hållare till bilen .mm
Fixa gaspedalen till symaskinen(morsans gamla Husqvarna)
Hållare till duschkabinen
Är saker som står på listan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Henry »

2 kg PLA räcker länge såvida man inte skriver ut gigantmodeller som är helt fyllda. Skrivs någon modell fel så slänger jag den bara och gör en ny, men det händer dock väldigt sällan.

Om du med "sticker på byggytan" menar extra grejer för att det skall fästa så skall du inte behöva det för den byggytan som finns till dessa fäster PLA hur bra som helst på. Använder aldrig något till min utan printar rakt på och det sitter fast, detta gäller nu alltså PLA.

-----

Finns en hög med design program på nätet allt ifrån svindyra till gratis men ändå kapabla.

Själv använder jag RS Designspark Mechanical som är gratis men väldigt kapabelt tycker jag även för lite lätt avancerade saker. Om man vill fibbla ytmässigt på allehanda sätt så använder jag Meshmixer. Det är också gratis men är lite mer till för att hålla på med ytor på en modell inte direkt att bygga upp en från grunden även om man i princip kan, men det är sällan jag använder det och mer bara om jag vill fixa till någon på en modell från nätet som jag tex höll på med för någon vecka sedan.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av dar303 »

Fusion360 är gratis för hobbyister och startups som om sätter mindre än 100.000USD, jag började med det för ett par veckor sen och det var inte så svårt att lära sig hjälpligt!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av hawkan »

Fusion 360 är så naturligt att man inte ens nämner det längre. Men där kan man göra sina 3d modeller för utskrift. Eller gå in in Manufacture-läge för att fräsa/borra/svarva delen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Henry »

OFT: När jag skulle pröva det för några år sedan så fick jag inte ladda ner det då jag inte var student eller vad det var, men nu kunde jag ladda ner något. Fick dock ett mail om att det var 30 dagars trial så jag hänger inte med riktigt, hur får man tag på obegränsad version?
Senast redigerad av Henry 19 april 2019, 11:36:24, redigerad totalt 1 gång.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Skogen »

Alla studerar väl något. Jag studerar formgivning, företrädesvis kvinnlig sådan :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Henry »

Kommer inte upp några direkt val om något, bara trial, får kanske göra en helt ny registrering och se.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga Creality Ender-3

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:OFT: När jag skulle pröva det för några år sedan så fick jag inte ladda ner det då jag inte var student eller vad det var, men nu kunde jag ladda ner något. Fick dock ett mail om att det var 30 dagars trial så jag hänger inte med riktigt, hur får man tag på obegränsad version?
Det finns en studentversion, och en hobbyistversion, den senare får man genom att man installerar trial-versionen, och efter 30 dagar blinkar det uppe i högra hörner, man klickar där och fyller i formuläret och anger att man är hobbyist och inte tänker tjäna pengar på produkten, då får man en hobbyist-licens som gäller ett år.

När det gått ett år så kommer samma ruta som efter 30 dagar upp och man måste fylla i allt igen, och då får man ett år till osv.

Även om jag helst slipepr använda windows så.. Fusion360 är ett grymt program. Önskar jag hade tid att lära mej det riktigt bra, dessutom tycker jag det är helt rätt att ha kraftfulla produkter och prissätta dom efter huruvida man profiterar på produkten eller ej, det borde flera företag ta efter.
Skriv svar