Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Nästa fråga. Kan jag ersätta original STP55NF06LTO med IRFZ44 som jag har hemma. Vet inte riktigt vad som skall matcha mer än ström och spänning.
STP55NF06LTO.pdf
IRFZ44N.pdf
Edit: Ytterligare en fundering är ju om Fet är kortsluten kan den ha dragit med sig någon drivtransistor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 22 februari 2019, 10:09:49, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av bearing »

Det du ska matcha är gate-spänning, on-resistans, termisk resistans junction-case (eller junction-mounting base), och drain-spänning (behöver in matchas, bara vara över 12V med 50% marginal). Dom verkar ju i princip likvärdiga på alla dessa parametrar förutom gate-spänning. Du behöver kontrollera om gaten styrs av 5V eller 12V på ditt kort. STP55NF06 klarar 5V gate-styrning, vilket syns i kurvan Gate Charge vs Gate-Source voltage. Platån ligger på 4V. IRFZ44N har sin platå på 7V, och kan inte styras med 5V på gaten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Jag har ju inget schema så jag vet inte hur man skall ta reda på gate spänningen. Bäst är väl att köpa rätt mosfet när jag ändå köper säkringar. Den finns ju på microkit.se där jag beställer säkringarna. Då är jag på den "säkra" sidan så att säga. :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp. Katastrof- Min 3D-skrivare har pajat-

Inlägg av bearing »

Om du slår igång kortet och sätter på värme på bädden kan du mäta spänningen mellan gate- och source-benen/hålen.
Skriv svar