Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.10 2019-10-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fråga om ABS
InläggPostat: 12.15 2019-02-17 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5931
Ort: Kristinehamn
Jag har alltid kört med PLA-filament. Ett problem som jag dragits med har varit att jag skrev ut vred till min gasolspis eftersom de gamla spruckit och gått i delar. De blir alldeles mjuka när jag kör med ugnen eftersom värmen stiger ovanför ugnsluckan. Detta gör att navet på vreden blir mjukt och vredet lossnar från axeln.

Jag har förstått att ABS tål lite högre temperatur än ABS men jag har också hört att det är besvärligt att skriva ut på en sådan printer jag har eftersom den inte är skärmad och att det luktar samt att Nozzle inte tål den högre skrivtemperaturen.

Jag bestämde mig för att testa. Ställde in printing temperatur på 240 grader och bed temperatur på 100 grader. och slängde en badhandduk över skrivaren. I första försöket skrev jag ut direkt på den rena glasskivan och det gick bra. Vredet lossnade nästan av sig själv när det var klart.

Nästa försök funkande inte alls, första lagret lossnade hela tiden och jag fick ge upp med ren glasskiva. Jag hade ett limstift liggande som jag testade att stryka på ett tunt skikt med och det gick bra att skriva ut.

Problemet nu var att jag var tvungen att använda en polygriptång för att få bort vredet. Jag har testat med både varm såväl som kall bädd, men vredet sitter som berget. Jag var rädd för att knäcka glaset.

Vad kan jag använda i stället, som är lite snällare men som håller tillräckligt bra för att undvika att det varpar för lätt. Har hört att en del använder hårspray. Det finns säkert även specialgrejer att använda som man kan skicka efter? Men det gäller ju att veta att det funkar så man inte betalar för något värdelöst skit.

Massor av bra tips önskas för ABS var riktigt trevligt att skriva med.
Bilaga:
prusa DIY.jpg

ABS-Vred
Bilaga:
spisvred.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om ABS
InläggPostat: 20.39 2019-02-18 

Blev medlem: 12.59 2013-11-02
Inlägg: 57
Kaptontejp fungerar, men är ett elände att få dit utan bubblor och samma problem att lossa. Du behöver dock inte vara rädd för att glaset går sönder...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om ABS
InläggPostat: 21.13 2019-02-18 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5931
Ort: Kristinehamn
Om det är lika svårt att lossa med kaptontape så finns det ju ingen anledning att gå över till det. Det är ju bra mycket enklare och billigare att använda limstiftet direkt på glaset i så fall.

Jag har nu hittat en ganska bra metod att få loss objektet med att trycka in ett rakblad mellan glas och objekt, så problemet är nog i stort sett löst. Limmet skrapas sedan enkelt bort från glasskivan med rakbladet. Fördelen med limmet är ju förvisso att objektet sitter som berget och inte varpar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fråga om ABS
InläggPostat: 21.20 2019-02-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24051
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Prova att lägga vatten runt det utskrivna så limmet löser sig, har själv testat och det hjälpte (Biltema limstift)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010