Lite hastighetstest

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Lite hastighetstest

Inlägg av SeniorLemuren »

Har alltid printat med 60 -70 mm/s eftersom man rekommenderade det för DIY Prusa från Kina. Skulle nu skriva ut 4 st delar till 2 friskluftsventiler, det skulle ta 3.5 timmar/st. Jag testade att dubbla hastigheten för att se hur det skulle funka. Prusa varnade att det kan bli problem med matningen av plasttråden.Hur det gick kan ni se på bilderna nedan.

Den vänstra med lite finare yta är utskriven med 117 mm/s och den högra med 60 mm/s. Alltså inga som helst problem med att skriva ut objekt av detta format med 117 mm/s.

Att det blev just 117 mm/s beror på att jag ställde in 100 mm/s i Prusa och drog upp farten successivt mot 120%. Upplösningen på kontrollen var grov så det gick inte att komma till 120% det blev 117% eller 123% så jag stoppade vid 117%

Just nu skriver jag ut ytterligare ett objekt men nu har jag ställt Prusa till 120 mm/s och det verkar funka lika bra.
Basplatta Ventil.JPG
Så här ser den färdiga ventilen ut.
ventil sammansatt.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lite hastighetstest

Inlägg av SeniorLemuren »

Kunde inte låta bli att dra upp lite till. Kör nu med 156 mm/s det går som tåget. Skall lägga upp en liten video.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lite hastighetstest

Inlägg av SeniorLemuren »


156 mm/s gick bra ända till övre heltäckande skikten. Där blev det för lite plast så det tunt på övre lagren. Skall testa med att höja flow lite vid nästa utskrift. Fill Density 20% gick utmärkt i 156 mm/s.
ventil-156mmSek.JPG
Inställd på 120m mms och uppskruvad till 130% på displayen.
cura inställningar.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Lite hastighetstest

Inlägg av Hedis »

Du kan prova att höja temperaturen om du kör såpass fort o den börjar underextrudera. Förutsatt att det är pga slir i extrudern iofs.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lite hastighetstest

Inlägg av Henry »

Skadar kanske inte direkt annars heller, brukar sätta min på 216 vid utskrifter med PLA som inte behöver vara helt perfekt exakta i alla dimensioner och som tar lång tid att skriva och jag inte orkar vänta då jag brukat skruvat upp hastigheten. Den högre tempen känns då bättre än de för min förinställda 200C men det är bara om jag kör mellan 150 - 200% annars vid 100% är det mer 204 - 210 eller så men också lite beroende på vad den skriver ut. Resten av alla inställningar med mm/s och dylikt vågar jag knappt pilla på.

Det som händer vid högre hastigheter är att bla hörn och sådant kan bli lätt deformerade pga rörelser i skrivaren när den skall göra ett hörn när den stannar och går på andra hållet då den inte hinner med att stoppa rörelsen på ena hållet innan den går mot andra och det märks tidigare på skrivare med tyngre skrivhuvuden än de med mindre massa men har också att göra med stabiliteten i skrivarens gejdrar, skenor och dylikt. Går till viss del att kompensera för skriv huvudets vikt med bla deaccelerations grejerna och bromsning och sådant som finns att ställa in men det är inget jag pillat på då det blir tillräckligt bra utskrifter ändå vid 200% för mig.
Skriv svar