Nybörjare, 3D-skrivare, material, och program för Mac?

Allt som rör 3D-skrivare.
kentb
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 november 2014, 11:50:00

Nybörjare, 3D-skrivare, material, och program för Mac?

Inlägg av kentb »

Jag har aldrig använt en 3D-skrivare eller 3D-programvara och behöver råd.

Mitt första projekt är en "bug trap" för säng- och soffben. Dvs mer formanpassat, nättare och diskretare än de som går att köpa färdiga, som

https://shop.anticimex.com/pub_images/l ... 0D_web.jpg

Vilken skrivare ska jag köpa? Jag kan löda och är händig med mekaniska saker men vill inte ägna min tid åt det. Och jag vill inte behöva modifiera skrivaren och vill inte ständigt behöva kalibrera den.

FlashForge Finder får positiva omdömen på Amazon och finns att köpa på Clas, skulle den vara ok för detta? Kan den skrivaren använda olika filament? Tänkte mig en skrivare under 3000 men om verkligen bra och lättanvänd så kan jag sträcka mig till 5000.

Vad för filament, gärna transparent, ska jag använda som håller för tyngden?

Och vilken programvara ska jag använda? Lättanvänd, fri eller lågt pris, som passar till Mac?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nybörjare, 3D-skrivare, material, och program för Mac?

Inlägg av GeekJoan »

Jag har två Flashforge Finder som bara går och går. Ta upp den ur kartongen, ladda filament och ställ in bädden (ca 30 minuter sen är det bara printa). Jag har inte ändrat något och printat i över 2000 timmar med den ena. Klarar bara PLA. Byggytan är kanske inte superstor 140x140x140mm, men det har funkat till mycket. Slicer kör dom sin egen som jag gillar bättre än tex Cura.

Har även en Ender 3, lite billigare, lite större, uppvärmd bädd, mer meck, kommer halvt ihopsatt, så lite byggande innan printande. Jag har bara kört PLA i den. Följer inte med någon slicer så du får köra tex Cura (som är gratis), men det är också mer handpåläggning (Jag gillar den inte). Men det finns andra gratis varianter.

Utskrifts exempel hittar du här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... start=1125
Skriv svar