Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Eli »

" Lägg märke till att jag har inte frågat dig eller någon annan om jag skall bygga dlp 3d-skrivare eller en filamen-skrivare "

Inte??? Förlåt så mycket då, men nog uppfattade jag följande just som en sådan fråga:

Inläggsrubrik: Re: K: DLP projector till skrivare
InläggPostat: 15-aug-2016 12:02
Ort: Kristinehamn
Vilka för och nackdelar jämfört med en XYZ-3D.skrivare? Materialhållfasthet, precision, byggpriser m.m.
Den verkar ju vara enklare att bygga än en XYZ-3D-skrivare?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ta och lägg ner nu och sluta störa denna tråd med meningslösa inlägg. Den frågan du relaterar till finns i en helt annan tråd och är reda avklarad av mig och finns inte med i denna tråd som är skapade senare.

I den här tråden skriver jag mycket tydligt att >>Det jag söker svar på, som jag inte hittat något matnyttigt om på nätet är, om jag kan använda min gamla videoprojektor som den är med med att bara montera en lins framför för att få ner bilden i rätt format på ett kort avstånd.

Hade jag fortfarande varit intresserand av skillnader/för & nackdelar med de olika typerna så hade den frågan funnits i denna tråd. Fattar inte att en del skall ha så svårt att hålla sig till ämnet i den tråd de befinner sig.

Jag kunde ju gått in och editerat mitt inlägg i daers tråd, men jag tyckte inte det skulle behövas. Med facit i hand så kanske jag skulle gjort det och talat om att jag själv hade löst frågorna runt skillnader mellan de olika skrivarna. Eftersom jag inte ställde de frågorna i min tråd så antog jag att man skulle förstå att de frågorna är utagerade.

Om du går in i alla trådar jag skrivit i (3823 st) så kanske du kan hitta fler saker att svara på som jag inte har frågat i denna tråd.

Detta är sista inlägget om detta från min sida. Hoppas du har något eget trevligt projekt att skriva om. :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Eli »

"Fattar inte att en del skall ha så svårt att hålla sig till ämnet i den tråd de befinner sig."

Vilken logik! Du kanske menar som att begära full utredning om:

" Vilka för och nackdelar jämfört med en XYZ-3D.skrivare? Materialhållfasthet, precision, byggpriser m.m."

i en "Köpes tråd"

Detta är mitt sista svar till dig. ( Såvida det inte kommer fler påhopp.)
Hoppas nu att det blir mer verkstad och mindre skrivet trams. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Meduza skrev:Sharp XV-310P är en LCD-projektor enligt vad jag hittar på nätet, det fungerar väl normalt sett inte då LCD-panelerna blockerar det mesta UV-ljuset i sig själva?
Jag har nu själv också hittat info från flera källor om att det inte fungerar med LCD projektor tillsammans med de UV-härdande resinerna.
Meduza skrev:Om det inte fungerar med ett UV-härdande resin så kanske det kan gå med Daylight Resins: http://www.photocentric3d.com/#!daylight-resin/nen21
https://makerjuice.com/ har annars rätt trevliga resiner för bra pris.
Dagsljushärdande resin är ju i och för sig intressant men jag misstänker att det är lätt att av misstag utsätta resinet för ljus när man hanterar det och får det förstört. Dessutom så måste ju printern avskärmas mot dagsljus på ett säkert sätt.

Lösningen för mig blir att jag köper mig en väl begagnad DLP projektor för ändamålet. Härmed är frågeställningen klar och jag anser denna tråd är avklarad för min del. Kommer eventuellt tillbaka och informerar om projektet när det blir dags. (Om man törs.) :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Meduza »

Problemen med att du måste vara försiktig med ljus har du även med UV-härdande då det finns UV både i solljus och från en del ljuskällor, så du måste vara noga med hur du hanterar det. Sen kanske problemet är ännu större med dagsljushärdande såklart.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av taimanov »

Nu är det nog en konstig tanke...måste man ha en rörlig z-axel?
En tanke för mig var att man sprutar på en lagom mängd resin och sedan belyser den och upprepa.
Är resin för lättflytande så den inte hinner härda innan det skett flytningar i utskriften?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av Meduza »

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker dig, antingen tänker du dig en top-down skrivare där projektorn sitter ovanför och du lägger på ett lager resin till och sedan belyser osv, men då är det krångligare att göra den dispenseringen av resin än att ha en rörlig Z-axel. (du kommer bland annat behöva ha en "coater" som löper över resinet för att inte ytspänningen ska ställa till det hela)

Alternativt så tänker du dig typ bläckstråleskrivare, och det är ju mycket mer komplext att få till ett sådant printhuvud, men löser du det och sen har ett snabbhärdande resin så har du ungefär en Objet: http://www.stratasys.com/3d-printers/de ... es/objet24
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av taimanov »

Jag har nog inte tänkt genom så noga, jag tycker om att låta hjärnan leka med idéer.
Men en top-down skrivare där man sprutar på ett lager, gör inget om det blir för mycket. Belysa med dlp. Resinet som inte härdats rinner ned till behållaren med resinet.
Hmm, tänkte inte på att det kunde finnas ytspänning på resinet. Sedan ingen koll på viskositeten på resin vs härdtid.

Min tanke var att man skulle kunna portionerna ut med en vanlig akvariepump och någon slags spridningsmunstycke. Då skulle man inte behöva förlita sig på precisionen på z-axeln.
Som ni märker så låter jag nog fantasin vandra iväg. :-)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av taimanov »

En allvarlig tankemiss med min tanke är att man kan inte printa ut något med överhäng, dvs broar och liknande. :-/
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av Eli »

Eftersom jag hittat fler spydigheter i en annan tråd, så kommer här en varning till er som fortfarande vågar skriva i denna tråd:

Ni riskerar få en lika grov utskällning som jag fick för SeniorLemuren har sina egna regler & tolkningar.

Efter att ha gjort bort sig ordentligt här flera gånger, så vill han tydligen helst förtränga detta och tycker att tråden ska avslutas genom att skriva "LÖST" trots att fler kan ha "Funderingar om dlp 3d-skrivare."

Fler exempel:
Trots att Meduza redan påpekat att det är en olämplig LCD- projektor

"om jag bestämmer mig för att bygga en dlp 3d-skrivare så har jag självklart användning för resinet."
Inte om man köper något som inte passar ihop med projektorn som jag skrev.

" Det jag sökte svar på var hur och om man kunde använda en gammal projektor till att börja med, ingenting annat."
" Det enda svar du presterade om själva frågan var att upplösningen är för dålig "


Jag skrev inget om projektorns upplösning, utan anade att han inte förstått Medusas svar om att ljusstyrkan är olämpligt låg.

Nu när SeniorLemuren nu till slut läst på, så borde han inse att mina råd var bra och motiverade och att en ursäkt vore på sin plats!

Vissa förtjänar inte att man lägger ner tid på att försöka föklara & hjälpa dem!
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av svanted »

lägg ner,
varför ska han be om ursäkt?
och inte du ha överseénde med att folk inte är trevliga jämt!
så ta inte allt på allvar här.

taimanov:
broar och överhäng går att göra om de sitter fast uppåt,
man kan ju inte printa en gubbe stående mitt på golvet i ett hus med täckt tak,
då måste det till stöd uppåt,
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av rvl »

Hur gick det här? Blev det projekt? Finns det nån bättre tråd om ämnet DIY DLP (värdelösa söktermer på dethär forumet)?

Konstaterade att jag har en (givetvis containerfyndad) projektor som är DLP (1024x768).
dlp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar