Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Bushman
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 september 2021, 22:23:20

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Bushman »

Niklas-k skrev: 24 september 2021, 19:22:30
Bushman skrev: 23 september 2021, 20:49:26 Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Återkommer!

Har dock kört lite med nr2 så länge. Men det känns som att den inte är riktigt kalibrerad. För jag kan välja en stl fil o sedan måtta in den så den passar precis enligt måtten. Men ändå så hamnar den off på plattan? Med printerhuvud 2 då alltså. :)
Det saknas en bit av utskriften kan man säga 😕

Hur kan jag ställa in så den vet var den är? För tar jag auto home så hittar den ju till höger inre hörn. 😅

Helt grön på detta med 3d printers😇
Vad kör du med för slicerprogram? Kolla i den om det stämmer med offsetvärde mellan de 2 extruder stämmer.
Ultimate cura kör jag :) Ska kolla 😁
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av cheezebreeze »

Bushman skrev: 27 september 2021, 16:39:21 Har nyligen insett att det sitter dubbla e3d v6 på den redan 😅 Och kablarna till temp samt värmaren såg inte alltför skoj ut. Så ska prova o byta så får vi se.
Bushman skrev: 27 september 2021, 16:39:21 Bytte ju ut den ena mot en billig från Amazon. (259kr)
Och beställde ju nyss en till likadan. För o ha 2 likadana..eftersom det verkade skilja någon mm mellan dom 🤔 Men blir tveksam om jag gjort bort mig nu? Är dom andra orginal e3d v6? Och har jag gjort bort mig?😅😭😱
Ja, det du visar i bilderna är kopior. Vad jag sett så verkar det finnas några få olika kopior som säljs under många namn och från många olika ställen. Sen finns det andra kloner som faktiskt är bra, där man gjort en egen spin på originalet.

Ville få med en bild på två kopior och ett original i inlägget, men efter att ha letat efter originalet jag har nånstans i en halvtimma så känner jag att det får vänta lite.

Här en video som tar upp lite av detta:


Av mina två V6-kopior så är den ena likadan som han har i videon, den andra är lite större än den andra. Toleranserna är märkbart bättre på originalet och den känns mycket bättre i ett pill-test, vilket nog är helt rimligt med tanke på prisskillnaden. Kopiorna fungerar men kan ge en del huvudvärk med förstoppning och eventuella artefakter i utskrifterna när det börjar bli stopp. Kopiorna är lite glappigare i gängor och passform mellan värmeelement och värmeblock etc. Gissningsvis påverkar sådana glapp värmeöverföring mellan termistor, tempsensor, heat-brake och kylfläns et.c. - kanske går det att trimma lite med kylpasta.

Om jag hittar original V6-an och har lite tid över så kan jag kanske posta en bild och så.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av cheezebreeze »

Det publicerades en video idag som relaterar till det jag skrev i mitt förra inlägg. Mina V6-kopior är sådana att PTFE-slangen går ner till nozzeln och videon här visar det rätt bra.

Skriv svar