Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Plaståtervinning för 3D-printning
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=73839

Författare:  Eli [ 09.30 2014-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Plaståtervinning för 3D-printning

Hoppas jag kunna få till med bl.a. denna påbörjade kvarn ( om jag inte tröttnar innan den blivit färdig ).
Knivarna är gjorda av 40x5mm RF bandstål och är rätt svåra att bearbeta.
Har tänkt byta till 4-kantaxlar, men har inte kommit på hur man enklast gör sådana hål i knivbladen.

Bilaga:
schredder 002.JPG

Författare:  G4jm0r [ 15.46 2014-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Ska bli spännande att följa! har också funderat lite på att försöka återvinna plast, blir ju väldigt stor del spill. Om du inte orkar slutföra kvarnen så kanske en kraftfull mixer kan fungera?

Författare:  Meduza [ 15.59 2014-08-31 ]

Några frågor
1.) Hur tänkte du rengöra bitarna innan/efter så att du inte får med dig främmande partiklar ner i plasten?
2.) Hur ser du till att bitarna blir hyfsat jämn storlek så att dom kan matas bra i matarskruven på extrudern?
3.) Hur mycket "ny" plast har du tänkt dig att blanda i för att inte drabbas för mycket av den degradering som sker vid omsmältning?
4.) Är tanken att bygga en helt egen filament-extruder eller tänkte du bygga någon av dom färdiga?

Författare:  Eli [ 05.01 2014-09-01 ]

1) Främst genom att hindra förorening, genom att direkt lägga kasserade alster i låda med lock.
Det jag är mest rädd för är att trälimmet jag använder för att plasten skall fastna, kan ställa till problem -
men det är ju vattenlösligt så ev. kan det bli badning/torkning. Det visar sig.

2) Blir som det blir. Tror t.o.m att det kan vara fördel med lite olika storlekar för att värmen skall ledas in bättre & undvika luftbubblor.

3) Senare fråga & genom att hålla temp. så låg som möjligt, och i stället ordentligt med kraft,
så lär man inte kunna märka någon degradering efter de första omgångarna.
Sedan något att labba med.
Det kan ju vara intressant med dragbrottstestning av tråden, inte bara efter omsmältning, utan också tråd från olika leverantörer.
Ev. kan det bli 100% om jag hittar leverantör av granulat i säck, som är så billigt att återvinning knappast lönar sig.

4) Har börjat bygga lite på en egen variant med ideer lånade från diverse konstruktioner på nätet.

Författare:  sm7tjc [ 22.11 2014-09-01 ]

Det var minsann ett rejält bygge. Industriella kvarnar är betydligt enklare. En roterande kutter med ett par tre knivar, som jobbar mot en eller två fasta. Under kuttern ett galler som släpper igenom önskad kornstorlek. Med några få knivar och ett tungt svänghjul så blir kvarnen stark även med en liten motor.

När det gäller degradering vid omsmältning så är olika plaster olika känsliga. Generellt sett så blir plasten sprödare och får ett högre smältindex (mer lättflytande) när man återvinner den.
Tänk på att t.ex. ABS och polyamid behöver torkas några timmar i 70 grader innan man använder den.

Nyvara i granulatform är inte så dyrt. Volymplasterna ligger på 10-30 Kronor per kilo.

Författare:  Eli [ 06.59 2014-09-11 ]

Ja denna har inte varit speciellt enkel att tillverka, men tror jag åtminstone ska slippa svänghjul, eftersom alla
72 kniveggar är avsedda att jobba vid olika tider. ( i stort sett )

Om jag senare inser att det kan vara lämpligt med en viss max kornstorlek på resultatet , så får det det bli en fristående sållning i nät & malning i flera omgångar.

Det blev gnistning av hålen i knivarna. Se http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&start=30

Väntar nu på kullagerleverans från Kina.
Bilaga:
kvarn2.JPG

Författare:  Anders Olsson [ 22.34 2014-09-11 ]

Meduza skrev:
Några frågor
1.) Hur tänkte du rengöra bitarna innan/efter så att du inte får med dig främmande partiklar ner i plasten?
2.) Hur ser du till att bitarna blir hyfsat jämn storlek så att dom kan matas bra i matarskruven på extrudern?
3.) Hur mycket "ny" plast har du tänkt dig att blanda i för att inte drabbas för mycket av den degradering som sker vid omsmältning?
4.) Är tanken att bygga en helt egen filament-extruder eller tänkte du bygga någon av dom färdiga?

Jag har hållit på en del med extrudering av filamet från diverse plaster så jag kan ju svara med lite tips också :)

1) Om du vill slippa problem så ska du ha ett filter inuti extrudern som den smälta plasten passerar genom innan den bildar filamentet, kolla detta till exempel: http://www.filastruder.com/collections/ ... elt-filter

2) Det är inte extremt känsligt med storleken på bitarna egentligen, extruderskruven brukar kunna skära upp en och annan större bit som slinker i till småbitar.
Men för att matningen ska bli någorlunda jämn är det bra om bitarna är så små dom lätt rinner ner i extruderskruven.

3) Jag har inte sett några uppenbara försämringar av ABS som jag skrivit ut och sedan extruderat igen, det verkar inte vara alls så kritiskt som jag trodde i alla fall.
Extrudera plasten utan att skriva ut den emellanåt verkar man kunna göra nästa hur många gånger som helst i följd, men temperaturen vid extrudering är också avsevärt lägre än den är i skrivaren.

Författare:  Eli [ 13.06 2015-02-28 ]

Har nu till slut provkört.
Fungerar någorlunda, men knivarna kunde varit fler & smalare.
Kompenserar genom att köra igenom flera gånger.
Bilaga:
kvarnf.JPG

Författare:  säter [ 13.15 2015-02-28 ]

Är plasttråden så dyr att det lönar sig med återvinning?

Författare:  Eli [ 13.44 2015-02-28 ]

Plast finns av många olika sorter med pris i trådform ca 200kr/kg > 1000 kr/kg så ju dyrare desto mer lönsamt förstås.
Återvinning innebär ju att det behövs ett steg till för malning och mera utrustning, så inte fullt så lönsamt som att köpa plasten i granulatform för kanske 1/10 av priset och bara
extrudera till tråd.

Författare:  Eli [ 08.08 2015-04-09 ]

Har samlat ihop lite delar som jag hoppas ska bli en trådextruder.
Har någon här lyckats bygga en fungerande?

Bilaga:
extparts.jpg

Författare:  netrunner [ 08.42 2015-04-09 ]

Grymt imponerande bygge "ska det vara rätt, så ska det vara rätt".

Jag hade nog bara köpt den billigaste mixern och varit nöjd med det.

Vinner man något på att extruda horisontellt? Jag tänker på mängden "dreggel", kan det vara bättre att extruda neråt och få det enklare?

Författare:  Eli [ 04.53 2015-04-12 ]

Det är nog horisontellt läge på extruderingen som är vanligast ( även på profsutrustningar ),
men enda fördelarna jag kan se är en aning enklare påfyllninsanordning och om vattenkylning: ett horisontellt kar för detta.

Har tidigare varit inne på en vertikal lösning, men tänker nu försöka med mätning av tråddiametern i farten
och finreglera denna genom en liten justering av farten på en lätt dragande kylskiva av aluminium.

Därefter kanske vinkla ner för uppspolning vertikalt, mest för att spara bordsyta.

Författare:  Eli [ 14.35 2015-07-13 ]

En liten bit till på väg:

Författare:  thewho [ 17.21 2015-07-13 ]

De ska bli intressant att se hur bra det fungerar sen :)

Författare:  Eli [ 07.57 2015-07-17 ]

Nu med uppspolningsanordning. Dc-motor med friktionsslirkoppling.

Författare:  Lasp [ 08.58 2015-07-17 ]

Riktigt Proffsigt må jag säga.
Varvförskjutaren ser ut att vara fristående,
hur anpassar du det till slirkopplingen på upplindaren!

Författare:  Eli [ 02.22 2015-07-19 ]

@Lasp tack.
Det finns flera olika lösningar, men den enklaste är nog att ha en sensor för blå spolen
som ger 1 puls/varv och då flytta spridaren en tråddiameter.
Ändlägessensorerna på spridaren gör att den växlar riktningen automatiskt.

Författare:  PaNiC [ 11.51 2015-07-19 ]

Snyggt bygge :tumupp:
Ser fram emot en demonstration :).

Författare:  Eli [ 04.33 2015-07-20 ]

Ändrat till en mer kompakt konstruktion.

Så här har jag tänkt mig att det ska fungera:
Jag ska använda ett munstycke som normalt ger en aning grövre tråd än önskad.

Ska mäta tråddiameter optiskt nära munstycket och sedan dra / sträcka så mycket att tråden får rätt tjocklek medan den fortfarande är elastisk.
Det bör vara möjligt att rätta till diameterfel ett tag efter det att tråden kommit ut.

Har ett stort stegmotordrivet hjul av aluminium för detta.
Drivhjulet har ett ursvarvat spår med en bottendiameter = trådens och dess funktion är även att kyla tråden.

Slirkopplingen & uppspolning håller tråden spänd över detta drivhjul som bestämmer farten.

Någon som tror att jag får det att fungera?

Bilaga:
FEXTBACK.jpg

Författare:  Anders Olsson [ 09.42 2015-07-20 ]

Snyggt bygge!

Du kan ju låta dig inspireras av större maskiner, här är en video där man ser vilka delar som ingår i en sådan: https://www.youtube.com/watch?v=40HOAsUnSQ8
Rätt bra fart i den för övrigt :-)

Författare:  Eli [ 10.27 2015-07-20 ]

Nja det där var väl inte en så lyckad förebild för en hobbyextruder.
Extremt överdimentionerat vattenbad. Ser ut att var bortåt 10 meter.
Däremot vimlar det ju av videos på extruders i samma storleksordning som min (och din) och är väl värda att studera.
T.ex. Russ's serie https://www.youtube.com/watch?v=8mqCHQSSxNs

Författare:  Anders Olsson [ 15.01 2015-07-20 ]

Jag tänkte mera på principen, alltså vattenbad för kylning, diametersensor och sedan trådmatning med återkoppling (?) och sist en maskin som lindar upp tråden i lagom takt.

Det finns en miniversion byggd med samma funktion hos modulerna, fast med luftkylning: https://www.youtube.com/watch?v=vL9zDOdRqBo
Jag tror att man i princip måste ha kylning, diametermätning, matning och trådrullning som separata enheter i denna ordning om man vill kunna tillverka riktigt bra filament.

Synd att man inte har mer tid, annars hade jag byggt en själv :-)

Författare:  Eli [ 15.58 2015-07-20 ]

Tycker att både vattenkylning ( plasten tar upp vatten och måste torkas )
och fast utväxling mellan uppspolning/spridare är olämpliga ( uppspolad längd varierar kraftigt med diam.)
Kraftig luftkylning blir mitt första val.

Mätutrustning för tråddiametern kommer att bestå av linjelaser & linesensor med 256pixels.
Tråddiameter fås genom att räkna skuggade pixels.
Detta mätvärde återkopplas via Arduino och reglerar farten på drivhjulet.
Bilaga:
LINELAS.jpg

Författare:  sm7tjc [ 17.56 2015-07-21 ]

Längden på vattenbadet är ju helt beroende på hastigheten. Det krävs en viss tid för att kyla tråden och ju fortare man kör desto längre sträcka. Om du vill undvika vattenbad så går det ju att låta tråden glida över en metallyta som kyler.
Tänk på att plast är en dålig värmeledare. Det är svårt att värma den och när den väl är varm så är det svårt att kyla den.
Det här verkar vara ett riktigt spännande bygge. Det enda som jag skulle kunna vara lite tveksam inför är skruven. Normalt sett använder man ju en skruv med kompression. Det innebär att rotdiametern på skruven ökar mot spetsen. Detta gör att plasten komprimeras, värmeutvecklingen ökar, smältan bearbetas hårdare, luften pressas ur och man får en jämnare smälta (och högre kapacitet). Den mesta värmen skall komma från friktionen vid bearbetningen i skruven.
Risken är att det knappt sker någon bearbetning. Då kommer plasten att ha svårt att smälta. Man får luft i smältan och kapaciteten blir väldigt låg.
Men det är bara att tuta, köra och se vad som händer. Funkar det inte bra kan man ju t.ex. sätta en sil med väldigt små hål innanför munstycket. Då skapar man ett tryck i skruven som säkerligen ökar kapaciteten och tar bort innesluten luft.

Författare:  Eli [ 04.07 2015-07-22 ]

Tack för tipsen,

" metallyta som kyler"
Ja det är ide'n med det stora drivhjulet, dock utan att glida . Ska bli fläktkylt och ev. ett par hjul till om för liten effekt.
Jag satsar på 1.75mm tråd som bör vara lättare at kyla än 3mm.

En annan ide' jag har är att låta tråden gå genom en avlång box med lyftkylda, rätt små kullagerkulor som skulle ge bättre värmesink.

"skruv med kompression"
Ja jag har sett sådana, men de ligger i en helt annan prisklass och då blir det svårt att motivera kostnaden för ett hobbybygge.
Möjligen kan man använda en gammal köttkvarn som ser ut så.

"sil med väldigt små hål innanför munstycket"
Ja jag har en nätsil. Syns på bild upplagd 9-april.

Författare:  Anders Olsson [ 09.41 2015-07-22 ]

Det kommer nog att funka hyggligt med en träborr så länge du kör "normala" plaster.
Många av de existerande hobbymaskinerna, till exempel Filastrudern jag har, använder just träborr som matningsskruv.
Min filastruder är lite känslig vad gäller temperaturer och handhavande, vilket jag delvis beror på att skruven saknar kompression, men den fungerar som sagt.

Den billigaste skruven med professionellt utseende som jag hittat är annars denna: http://www.filabot.com/collections/comp ... feed-screw
Lite dyr, men ändå överkomlig om man vill bygga nåt mer professionellt.

Författare:  Eli [ 16.36 2015-07-25 ]

Är nu inne på försöksuppkoppling #3 av trådiametermätning för att experimentera fram lämpliga komponenter och mått.
Nu med kraftigare laser.
Största problemet är att sensorn är 16 mm lång och för att nyttja max antal pixels måste ljuset vara divergerande och
därigenom ge förstoring.
Hoppas fortfarande på att klara detta utan optik som skulle krångla till det hela.
Skall klara att mäta både 1.75 & 3mm tråd genom att flytta i sidled och ge 1V/ mm ut för att passa ihop med Marlin.
Lättaste biten var Arduinoprogrammet.
Bilaga:
LASER2.JPG

Författare:  NULL [ 22.12 2015-07-25 ]

Citera:
Drivhjulet har ett ursvarvat spår med en bottendiameter = trådens och dess funktion är även att kyla tråden.

Slirkopplingen & uppspolning håller tråden spänd över detta drivhjul som bestämmer farten.

Någon som tror att jag får det att fungera?

Det är precis så de gjorde på ett jobb jag hade. :tumupp:

Citera:
"skruv med kompression"
Ja jag har sett sådana, men de ligger i en helt annan prisklass och då blir det svårt att motivera kostnaden för ett hobbybygge.

Man skulle kanske fråga Mr3D eller nån som gör sånt på jobbet vad det skulle kosta?

Författare:  Sastrom [ 13.15 2015-07-26 ]

Borde inte vara så svårt att tillverka en sådan skruv. Posta lite dimensioner på skruven så kan jag leka lite.

Författare:  Eli [ 14.52 2015-07-26 ]

För min del så är jag alltför nära test för att det skall vara aktuellt just nu, men kanske senare om funktionen inte blir tillräckligt bra.

Här finns en hel del nyttig teori så länge: http://www.slideshare.net/rbplastics/ba ... out-screws

Författare:  Eli [ 15.18 2015-08-11 ]

Ger upp försöken att mäta både 3 & 1.75 mm i första omgången,
men 1.75 skall nog lyckas med en bredstrålande laser jag hittat nu.

Den // strålen ut är > 1.75 mm och min idé är att sätta en konkav lins i position strax efter att tråden lämnat sin skugga.

Gör försök att tillverka en sådan lins genom att borra hål i plexiglasskiva, kapa & polera.

Jag får fram ett streck med skugga i mitten, men är inte nöjd med skärpan som troligen blir dålig pga att jag inte lyckas polera tillräckligt bra.

Har letat färdiga linser utan framgång. Någon som känner till bra inköpsställe?

Författare:  tecno [ 17.17 2015-08-11 ]

http://www.edmundoptics.com/products/

Författare:  Meduza [ 17.32 2015-08-11 ]

https://www.thorlabs.de/navigation.cfm?guide_id=2087

Författare:  Eli [ 15.17 2015-08-13 ]

Tack, det finns tydligen mycket att välja på, men priserna var långt utanför min budgetram.
Har nu hittat på E-bay för < 40sek

Författare:  Eli [ 12.31 2015-08-21 ]

Sabbade min linjesensor.
Den var väldigt ömtålig med en ballgrid för fastsättning på väldigt små & tunna paddar.
Alla slets loss.

Ska nu istället satsa på en liten kameramodul som är billigare och borde kunna ge högre upplösning.
Tror att det skall gå att bara läsa ut någon linje för varje mätning för att få högre fart.

Författare:  thewho [ 20.19 2015-08-21 ]

Jag vill inte låta negativ, men skulle det inte vara enklare att bygga något med ett digitalt "kinaskjutmått"?
Tror det länkades en video här där en kille gjorde så. Dom har ju dataport så du får ju "lätt" ut måttet och sen kompensera efter behov.

Författare:  Eli [ 03.49 2015-08-22 ]

Jo enklare att bygga, men inte enklare att få att fungera bra.

Vitsen med optisk mätning är att man kan mäta på och korrigera plasten medan den fortfarande
är mjuk och töjbar, utan att få oönskad deformering.

Man bör kunna töja ut för tjock, redan extruderad tråd i farten, så den får rätt mått.

Författare:  Eli [ 13.58 2015-11-20 ]

Efter en mängd modifieringar är nu en första provkörning gjord (utan mätning av tråddiameter)
för jag anade att det skulle finnas mycket att lära av detta enklare utförande först.
Bilaga:
Test1.JPG

Hittade också en hel del som måste förbättras och trimmas in.
Tråden slirade för lätt på aluminiumhjulet som ska bestämma farten och drogs
för fort av uppspolningen så den blev alldeles för smal.
Tänker montera fjädrande hjul som trycker på tråden.

Borren jag köpte för granulatmatningen var skev och bromsas en gång per varv.
Försöker med pwm styrning av drivmotorn genom att använda kedjan som fartgivare.
Bilaga:
Kedjespd.JPG

Uppspolningsanordningen fungerar bra och det är det enda jag är helt nöjd med.
Bilaga:
Spool.JPG

De 3 olika modulerna styrs av var sin Arduino- Nano som delar på switchbar LCD.

Tråden går först genom ett rör där kylluft sugs ignom.

Författare:  Eli [ 17.20 2015-11-26 ]

Det blev ett nytt drivhjul i stället ( som även skall klara 3-mm tråd) och med plats för
flera varv mot tidigare bara 0.5 varv, men tråden slirar fortfarande eftersom den töjs för lätt,
och inte blir tillräckligt spänd runt drivhjulet, så någon form av bromsning av tråden behövs.
Bilaga:
Drivhjul2.JPG

Författare:  Eli [ 06.56 2015-12-01 ]

Ett friktionsbromsat hjul är nu monterat och slirningen är borta.
Bilaga:
bromshjul1.jpg

Trodde att det skulle räcka med en svagt lutande botten på drivhjulet för att första varvet skulle
pressas åt sidan och ge plats för nästa, men ibland klättrade tråden på tidigare varv,
så en plog av plast som fixar detta problem är monterad.
Bilaga:
kylsug.jpg

En V-formad spalt lyfter & kyler tråden direkt efter munstycket.
Bilaga:
kylspalt.jpg

Nu behövs programförbättringar mest.

Författare:  Eli [ 04.14 2015-12-10 ]

För att kunna öka produktionen senare har jag caddat ett nytt rör för bättre luftkylning.
I stället för att luften bara strömmar längs tråden skall den tvingas korsa den ett antal ggr.
En aluminiumplåt skall skruvas dit som lock.

Bilaga:
KylKanale.jpg

Författare:  thewho [ 06.43 2015-12-10 ]

Man blir ju riktigt sugen på att göra en själv, och då har jag inte ens en 3d-skrivare :lol:

Författare:  Eli [ 10.44 2015-12-10 ]

Bygg sådan också!

Författare:  NULL [ 15.42 2015-12-10 ]

Man kanske skulle ha en massa små kylda profilerade kopparrullar mot tråden...
(Kanske som valsar tråden till rätt diameter också)

Författare:  Eli [ 14.53 2015-12-28 ]

@NULL Ja det är säkert också en möjlig metod.
-------
Har nu riktat borren och vässat kant där granulatkorn tidigare ibland krossades för att nu skäras itu.
Bilaga:
matning.JPG

Infört större submunstycke för att kunna byta lättare, men det verkar som det är möjligt att få
alternativt både 3mm och 1.75mms tråd ur samma 3.4mm munstycke vid olika draghastigheter.

Bilaga:
IMG_2287 (2).JPG

Nuvarande problem: Det lutar åt ett byte till stegmotordrivning av borren för att få riktigt jämn fart.
Den stegmotordrivna dragskivans fart är jämn och varje stegs tid är reglerbar i microsek.-steg.

Författare:  Eli [ 18.55 2015-12-29 ]

Kan nu producera använbar tråd! Kör utan mätning & reglering än så länge.
Har labbat en hel del med inställningar av fart, temp. & kylning.

Det går att hitta bra kombinationer, som ger hyfsade måttoleranser, men det tar ett bra tag innan allt
har stabiliserat sig.
Bilaga:
PROD1.JPG

Här är första utskriften. Inga problem.
Bilaga:
PRTVORT.JPG

Författare:  Erik M [ 21.15 2016-01-10 ]

Riktigt snyggt jobbat! :tumupp:

Det blir lätt lite spill, ju. :oops:

Författare:  Eli [ 14.34 2016-02-16 ]

För det fall att någon skulle ha blivit inspirerad att bygga något liknande,
så har jag en del tips på sådant som bör göras annorlunda:

Den 16 mm träborren som jag köpte på Biltema hade en sexkantslipning i fäständan
som inte var centrerad eller rak men kunde riktas efter några försök.

16mm diameter har den bara 16mm långt i andra ändan, för att sedan vara betydligt smalare.
Detta gör att den mesta plasten läcker tillbaka och bara lite trycks framåt med lågt tryck trots rätt högt varvtal.
Detta resulterar i för låg produktionstakt, men har den fördelen att plasten rörs om ordentligt,
så färgning med masterbatch blir jämn. Funderar på att bygga om med 21mm borr.

Har 2 bandheaters som går på 220V AC och 40mm aluminium cylindrar emellan och
även dioder så effekten halveras för att jämna till temperaturen.
Dioderna bör kunna förbikopplas med brytare för snabbare uppstart.

Remdrift passar bättre ihop med stegmotorer, i stället för kugghjul som lätt blir lite ryckiga.
Detta och större utväxling till dragskivan är på gång.

För övrigt blev resultatet för bra, så motivationen att komplettera med optisk
mätning / speed feedback har minskat, men kommer nog ändå, efter fartökning, som kommer först.

Författare:  gOry [ 18.46 2016-02-16 ]

Snyggt jobbat!!
Är det till dig man kommer med alla misslyckade utskrifter?? :lol:

Författare:  ahlsten [ 19.25 2016-02-16 ]

Mycket imponerad! :tumupp:

Författare:  Eli [ 18.21 2016-02-17 ]

@ ahlsten & gOry Tack,

Som skrev: "Är det till dig man kommer med alla misslyckade utskrifter??"

Ja eventuellt senare, men jag har inte provat med material som jag själv malt ännu.

Jag misstänker att det kan ge problem med ojämn matning & stopp i hopper p.g.a. den ojämna & trassliga
struktur det får, till skillnad mot runda, släta och jämnstora färdigköpta granulat.

Om problem, så går det säkert att lösa t.ex med ett extra steg för granulattillverkning först,
så spar all plast, men blanda inte sorter från olika leverantörer! De kan ha alltför olika egenskaper.

Författare:  Eli [ 15.07 2016-03-10 ]

Ett par nya förbättringar installerade: Större utväxling till draghjulet.

Nu 5:1 med printad planetväxel som gör den starkare och att den står emot ryck från uppspolningen bättre.
Bilaga:
PLAnetv.JPG

Rycken kommer vid start av ett nytt lager och om spridningen inte blir perfekt pga. felinställd spolbredd.

Har också monterat detta fjädrande hjul för att bättre avhjälpa samma problem.
Bilaga:
FHJUL.JPG

Författare:  Eli [ 17.30 2016-03-17 ]

Har påbörjat ombyggnad till grövre skruv. Det blev en 20x350 mm kinesborr.
Offrade ett nytt bågfilblad på att kapa bort en bit med olämplig form och slipade ner ändan så den fått en avtagande vinkling.
Bilaga:
20mmscrew.JPG

Författare:  thewho [ 20.13 2016-03-17 ]

"offrade", dom där brukar ju vara mjuka som bara den :wink: Speciellt om man kör på en spik/skruv.. :doh:
Kul projekt hur som :tumupp:

Författare:  Eli [ 06.27 2016-03-26 ]

Nyupptäkta problem åtgärdade:

Uppspolningens friktionskoppling var dumt gjord.
Jag använde sidan av kugghjulet och och spolarnas sidor som friktionsytor.

Har nu insett att plasten (PLA) i dessa mjuknar redan vid riktigt låga temperaturer
och att friktionen därmed förändras och ökar efter ett tags körning.

Ersatt med större, kylande metallytor som nog skall avhjälpa detta.
Fortfarande med en korkskiva emellan som friktionsmaterial.
Bilaga:
IMG_2371.JPG

Författare:  Eli [ 06.18 2016-04-03 ]

Mycket kan jäklas och mycket gör det.

Denna konstruktion i planetväxeln är svår att få glappfri.
Trots presspassning från början, så har plasten nu gett med sig för mycket.
Bilaga:
IMG_2375.JPG

Glappet innebär att stegmotorn inte kan hålla emot vid ryck från uppspolningen.
Har inte kommit på någon bra lösning ännu. Plattan gjord i metall kanske.

PS. Nyinflyttade bävrar i Spånga.
Bilaga:
IMG_2372.JPG

Författare:  StefanR [ 06.54 2016-04-03 ]

Jag förstår viljan att designa själv men planetväxlade stegmotorer är väl inte jättedyra? Annars finns ju snäckväxlar att ta till ☺.

Författare:  Eli [ 13.20 2016-04-03 ]

@ StefanR Snäckväxlar med så liten utväxling som 5:1 är det inte lätt att hitta, om det ens finns, och den skulle också säkert bli rätt glappig.

Köpa färdigt? >600:- är det billigaste jag hittat för en Nema23 med planetväxel. Inte direkt billigt.
Varför bygga 3D-skrivare om man inte har eller drar nytta av den?
Att bara skriva ut leksaker verkar vara det vanligaste, men det intresserar inte mig.

Ja man kan ju t.o.m. köpa en hel maskin färdigbyggd, men vad skulle jag då sysselsätta mig med?
--------------
Så här blev det:
Rätt enkelt att konvertera till metallcarrier med plastskivan som borrmall.
Bilaga:
MET_CARR.JPG

Passade på att byta upp till en större modell samtidigt. Nu Nema23.
Bilaga:
NEMA23.JPG

Författare:  StefanR [ 17.03 2016-04-03 ]

Jovisst, jag brukar försöka att hålla mig till syftet när jag designar, i ditt fall plastextrudering, då hade jag nog inte lagt tid på att rita planetväxlar då de finns till rimlig peng att köpa (iaf till nema 17). Det tänket är nog resultatet av generell tidsbrist egentligen.

Jag tänkte att en snäckväxel borde hantera stötar betydligt bättre än en planetväxel men behöver du ha max 5:1 utväxling så är ju inte det ett alternativ.

Författare:  Synesthesia [ 17.35 2016-04-03 ]

Uppspolningens friktionskoppling: om det är en vanlig dc-motor, så borde man väl kunna köra motorn på konstantström istället så man slipper mekanisk friktion? Kraften i motorn blir ju i stort sett proportionell mot strömmen.

Författare:  Eli [ 03.37 2016-04-04 ]

@ StefanR
Nej, jag har inte plastextrudering som något fristående syfte, utan det är i stället att hålla nere kostnaderna för mina 3D-prints.
Tycker att filamentpriserna är omotiverat höga. Plasten blir annars snabbt den största kostnaden, om man verkligen har användning av en 3D-skrivare.

@ Synesthesia Tack, bra tips. Det är absolut värt att prova.
Det ger ju också möjlighet att reglera & öka kraften efter hand som uppspolningsdiametern växer och beroende på läget på den fjädrande armen.
Friktionskopplingen kan jag ju behålla ändå, som extra säkerhet, och bara öka friktionen en del.

Författare:  NULL [ 19.46 2016-04-09 ]

Jag tycker att min skrivare klarar inte av att skriva ut så små detaljer som kuggarna om de ska bli så fina att de håller normal livslängd, det skulle motsvara ett munstycket på kanske 0,1mm...

Författare:  Eli [ 05.04 2016-04-10 ]

Det är inga stora krafter varken på drag eller uppspolning, men vill man ha längre livstid, så kan man ju öka bredden på kuggarna.

Slitaget sker mest längs med trådlagerna så, jag ser inte att det skulle behövas så litet munstycke.
Förstora bilden på det svarta kugghjulet, så syns att det är gjort med stort munstycke (0.45 & 0.25 layer)

När maskinen är färdigbyggd är slitaget inget stort problem: Mal ner, Smält om & Skriv ut nytt. och underhåll med lite silikonfett.

Viktigare är att kuggarna får rätt form: Det kan förbättras genom att minska jerk, fart & acceleration och mekaniskt glapp och öka stabiliteten med extra stag.

God sammansmältning till nästa lager är nog det som påverkar styrkan mest och för att få den bra kan man testa att öka temp.

Författare:  NULL [ 00.20 2016-05-22 ]

Om du vill skicka stl.filen på kuggarna, kan jag skriva ut ett par och ta ett foto på dem... bara för kul.

Författare:  Eli [ 03.45 2016-05-22 ]

http://www.thingiverse.com/thing:441072

Författare:  NULL [ 23.58 2016-05-25 ]

Ok, här är fyra försök:

Författare:  Eli [ 03.16 2016-05-26 ]

Sista bilden ser väl i stort sett hyfsad ut.
Bara några första lager som är för breda. Använd samma lagertjocklek för första.
Du har väl inte valt någon brim eller skirt? Eller för varm hot bed?

Problemet kan fixas till antingen
1 Med lite efterbearbetning genom att fila bort kuggtopparna lite snett längs bottenytan så något lager försvinner.
2 Vända hjulet upp och ner före utskrift och använda support. Kuggarna är lite överdrivet avfasade i toppen.
3 Modifiera caddningen i botten, så att kuggspetsarna kapas några grader ( liknande toppen), men mycket mindre.

Det kan ibland lyckas att importera en .STL fil i OpenScad och sedan skära bort delar med: difference(){ import()
( och i detta fall en lämplig kon ) }

Jag ser inget som tyder på problem med för stor lagerhöjd - möjligen tvärt om - ett för tunnt första lager.

Författare:  NULL [ 11.06 2016-05-26 ]

"Sista bilden ser väl i stort sett hyfsad ut."
Jo, någonting sånt tycker jag också. Den sista kuggen har jag skrivit ut med 0,1mm's höjd, och då ser den användbar till lägre hastigheter...

"Bara några första lager som är för breda. Använd samma lagertjocklek för första.
Du har väl inte valt någon brim eller skirt? Eller för varm hot bed?"

Första lagret har slic'ats med en högre höjd, så det är egentligen inte ett problem, brydde mig inte om att sätta det till samma höjd eftersom det bara var ett test.

Avfasningarna är från .stl-filen, skulle jag ha ritat kuggen för 3D-utskrift, skulle jag ha separerat kuggarna till separata filer för att undvika blobbarna som blir vid tranporterna mellan kuggarna, och struntat i avfasningar, de gör ingen nytta, mera ställer till det i 3D-utskrivning.

Författare:  Eli [ 01.41 2016-07-01 ]

Uppstarten av denna konstruktion kan tyckas vara omöjlig och det är den om man inte använder någon meter färdig tråd som träs bakvägen och förs in någon mm i munstycket före start.

Nackdelen är att det blir en tjockare klump i skarven, så man måste alltså därför även köra en hel rulle åt gången för att unvika dessa klumpar.

Funderar på hur man skulle kunna tillverka en skarvapparat.
Tips?

Författare:  Dekker [ 19.19 2016-07-02 ]

svetsa? typ en kniv eller rör som är uppvärmd till rätt temperatur som rör båda ändor. Tänk på hur det ser ut i 3d skrivar huvudet eller i en värmelimspistol, där tar man det lite längre bara å låter det smälta till flytande.

Lite exempel för att ge dig tips, vakuumförpackare så svetsar man ihop påsarna, större pem slangar och sen kommer jag inte på flera exakt nu =/

Tror de flesta plaster går att svetsa, men skiljer i temperatur och tid

Författare:  Eli [ 05.53 2016-07-03 ]

Ja att ändarna skall värmesmältas ihop är väl rätt självklart, åtminstone för PLA.
För ABS kan man ju även tänka sig upplösning/limning med acceton, men det lär ta lång tid.

Jag tror att det måste till en öppningsbar rörformad hållare/ & form för trådändarna och sedan vattenkylning för att snabba upp det hela.
För temperaturregleringen kan man nog switcha in & nyttja printerns Hotend både mjuk- & hård- vara.

Så här långt har jag kommit nu:
Borrade med 1.75mm i skarven mellan 2 aluminiumbitar. Övriga hål för att värme & kyla inte ska spridas fullt så mycket.

Jag har en clamp någonstans som jag skall montera för öppning / stängning om/när jag hittar den.

Vattenkylningen tänkte jag fixa med slangar till en behållare på varje sida som höjs/ sänks när det är dags.
Bilaga:
skarvform.JPG

Vid utskrift vill man aldrig riskera att tråden tar slut innan det är klart, så det blir lätt en hel del småsnuttar liggande kvar som det vore bra att enkelt kunna skarva ihop.

Man kan troligen också få till en del intressanta utskrifter genom att skarva ihop trådar med olika färger.

Författare:  sm7tjc [ 12.09 2016-07-03 ]

Googla på spegelsvetsning.
Man pressar ändarna mot var sin sida av en uppvärmd plåt. När ändarna börjar smälta så rycker man bort plåten. Med lite intrimning kan man göra nästan perfekta skarvar.
Ett annat alternativ är superlim. Med rakt skurna kanter blir det så lite lim i fogen att det inte borde påverka utskriften.

Författare:  Eli [ 14.53 2016-07-03 ]

Tack för tipsen,
Jag kände mig manad att testa superlimvarianten direkt.
Det var inte lätt att kapa och få tillräckligt bra yta, men efter att ha borrat ett hål som stöd för vinkelrät filning, så lyckades det.
Om hållfastheten blir tillräcklig får jag återkomma till.
Bilaga:
skarv.JPG

Författare:  Eli [ 14.50 2016-07-06 ]

Jag provade med ett par olika superlim, men inget kom i närheten av den brythållfasthet som behövs vid uppspolning.

Nya ide'er:
Det är önskvärt att bara en liten bit närmast skarven smälter. ( för att också likna spegelsvetsning, men som jag tror är svårare att bygga )

För att få till detta och för att få en styrning vid lägre temp. borrade jag som på bild från båda sidor och försöker fylla dessa med en spackelblandning av detta temp.tåliga lim och luftfyllda micro-glaskulor som isolering.
Bilaga:
skarvdon.JPG

Författare:  Eli [ 04.29 2016-07-10 ]

Misslyckades även med detta. Limmet för svagt- blev bara som dålig gips, men det kanske måste brännas för att sintra ihop.
Nu nytt försök med JB-Weld i stället.

Författare:  Eli [ 09.19 2016-07-12 ]

Ett igensatt filter tvingade mig att fortsätta med bytet till grövre skruv.

Passar också på att designa om så att filteret följer med ut när man skruvar ut munstycket -
ett elände att serva tidigare.
Bilaga:
IMG_2488.JPG

Varning för usel isolering på kines-heaters enligt bild.
Ledarna inuti är inte runda utan platta med klippta, vassa kanter som lätt skär igenom.
Bilaga:
wheater.JPG

Författare:  lond [ 10.34 2016-07-12 ]

Hittade detta bygge för att effektivt göra sina misslyckade utskrifter redo för återvinning: Low Cost Plastic Shredder

/// Marcus

Författare:  NULL [ 17.30 2016-07-17 ]

Är det någon som vill ha kuggarna jag har skrivit ut mot porto?

Författare:  Eli [ 08.56 2016-08-02 ]

Testkörning med nya större skruven närmar sig.
Bilaga:
20mmscrew.JPG

Nytt utförande på hopper. Högt rör för att få större matartryck. Om koniskt bildas det lätt stoppande broar spontant.
Ja flaskan är konisk, men höjden gör att det vibrerar mer här, så jag hoppas att det klarar sig - annars får jag montera motordriven omrörare.
Bilaga:
newver.JPG

Också nytt: Flexibel tätning för kylluften av uppskuren silikonslang. Släpper nu igenom större startskarvklumpar.
Bilaga:
seal.JPG

Författare:  gunne [ 09.31 2016-08-09 ]

Eli skrev:
Har nu till slut provkört.
Fungerar någorlunda, men knivarna kunde varit fler & smalare.
Kompenserar genom att köra igenom flera gånger.
Bilaga:
kvarnf.JPG

Vad är det för motor du har till själva kvarnen? Moment? Utväxling?

Jag håller på att bygga en liknande kvarn men som ska kunna tugga mat och vet inte riktigt vad jag ska satsa på för motor.

Författare:  Eli [ 07.02 2016-08-10 ]

Tyvärr har jag bara lite data på motorerna ( båda lika och snäckväxlade ) 24V, >150W, men kunde hellre varit 250W.
Köpta begagnade - kommer från äldre handikappfordon. Med extra kedjenerväxling 12/46 blir det max 32RPM på skruven @27V.

Författare:  ncc1701d [ 12.28 2016-08-11 ]

Jag har testat den varianten med planhyvel, det funkar inte alls bra tycker jag. Ett fruktansvärt oväsen blir det bla.
Har provat trädgårds kvarno också (kniv variant) Funkar heller inte så speciellt bra och för också en massa oväsen.
Kanske en trädgårdskvarn med vals fungerar bättre då de är långsamma. Men jag ska inte prova för jag köpte en shredder på
ebay istället. Den funkar hyffsat, men skulle vilja ha smalare blad i den så bitarna blir mindre. Som det är nu får jag köra plasten igenom
upp till en 8-10ggr.
OBS: videon är en tidig test innan jag ändrade knivordningen och inställning av motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=cETC9PPa_zg

lond skrev:
Hittade detta bygge för att effektivt göra sina misslyckade utskrifter redo för återvinning: Low Cost Plastic Shredder

/// Marcus

Författare:  Eli [ 04.34 2016-08-12 ]

Jag blir inte klok på varför min plast (PLA) beter sig som den gör.

I två omgångar har den blivit väldigt skör, så att den inte ens tål böjningen vid uppspolning.
Däremellan har jag tillverkat många kilo utmärkt tråd från samma säck.

Misstänkte först fukt, men vid båda gångerna det har hänt så har jag hållit på med program & hastighetsintrimmning med följd att plasten legat kvar uppvärmd till 165-185 extra länge (någon timme) i skruven så ev. fukt borde ha försvunnit.
Bryts den ner så snabbt av värme?

En annan skillnad kan vara att plasten har bearbetats mera av skruven när den blir bra. Kan kylhastigheten ha någon inverkan?
Kan någon förklara?

Författare:  ncc1701d [ 11.17 2016-08-12 ]

NÄR gjorde du PLA tråd sist som fungerade bra utan att vara spröd?

Jag frågar för att jag står precis och har samma problem.
Jag har min maskin i källaren och sist jag körde var i vintras/våras. Jag misstänker att det har något med luftfuktigheten att göra.
Sommartid är ju mycket fuktigare i luften och vintertid torrare.
Just nu så är luftfuktigheten ca 65% i rummet och med avfuktare går det ner till 50%.

Nu torkar jag PLA i ugn i 100c i 3-4timmar (som jag även gjorde i vintras), den första timmen blir det bra tråd sen börjar problemen långsamt komma.
Så jag tror den suger åt sig fukt rätt fort nu.

Sen blir det aldrig bra heller om man inte blandar i virgin pellets i blandningen med shreddad plast.
Jag tror inte kylhastigheten spelar så stor roll.

När jag fick bra tråd så skrev jag upp alla värden på en tavla: rotationshastighet, temp på förvärmningen och på smältan, munstycksstorlek, tråddiameter
och vilken färg jag gjorde. De inställningarna fungerar inte alls nu.. hmmm
Kanske även borde skrivit upp rumstemp och luftfuktighet.

Kör du 32RPM på skruven???? Går jag över 15 så inte min tråd bra, wobblar upp o ner i diameter då.

Författare:  Eli [ 13.02 2016-08-12 ]

Intressant,
Ja lagret av bra tråd har räckt sen april, när jag körde sist.
Jag har en del småsnuttar kvar, förvarade öppet i samma rum, som fortfarande är ok. Egendomligt!

Så jag tycker att problemet kan inte bero bara på luftfuktigheten.
Även jag har visserligen 50% ( efter jag kört värmepumpen för kyla )

Felsökningen kompliceras av stora ombyggnader & nyskrivna program sen sist.
Skruv bytt från 16 -> 20mm. Hur grov har du? Munstycks diameter?

Varvtalet kan jag reglera 0-32 RPM med PWM, men eftersom tråden går av så kan jag inte trimma in.

Har inte provat med återvunnen plast ännu utan kör med 100% ny
( eller kanske för gammal om plasttypen anger tillverkningsår: Natureworks Biopolymer PLA 2003D )

Vid båda feltillfällena har jag kört ofärjad, så jag lutar åt att masterbatchen behövs och hjälper till.

Har använt röd & blå från denna säljare: http://www.ebay.de/itm/Masterbatch-Gran ... Xq6cA4-0lA

Den blå ger riktigt bra färgmättnad, men den röda usel vid samma % blandning. PP- buren

Har du hittat billigare/bättre? I så fall var?

Edit: Hade angett fel säljare.

Författare:  sm7tjc [ 13.53 2016-08-12 ]

Jag har inte mycket erfarenhet av PLA, men tydligen är den ganska känslig för fukt.
Problemet när man skall torka känsliga material är att det inte räcker med varmluft utan det krävs ofta torkad luft (luften cirkulerar genom ett torkmaterial).
Ofta brukar det ändå gå hyfsat med bara varmluft, om man torkar lite längre. Jag råkade en gång ut för PC som stått i en öppnad förpackning i många år. Efter tre dygn i varmluftstork var den tillräckligt torr för bearbetning.

Om man torkar materialet i t.ex. en ugn och sedan häller det i tratten på extrudern så börjar det genast ta upp fukt. En tumregel är att det är användbart i max en halvtimme, sedan behöver det torkas igen.

Lång uppehållstid i skruven är aldrig bra. Alla plaster bryts ner ganska snabbt vid bearbetningstemperaturen. Det gäller att hålla nere tiden i skruven så mycket som möjligt. Varje gång man maler ner och återvinner plasten så bryts den ner lite. Det märks tydligast på att hållfastheten blir sämre sam att smältindex ökar (Den blir mer lättflytande i smält tillstånd).

Vid extruderingen skall temperaturen var så låg som möjligt, utan att man får osmälta klumpar i smältan. Högt skruvvarvtal kan bidra till hög inre friktion och därmed temperaturstegring.

När det gäller kvarnen som måste köras igenom flera gånger så borde problemet lösas med ett siktgaller som sitter tätt under rotorerna. För stora bitar dras upp av rotorerna och mals igen tills de är så små att de passerar gallret. En gallerlös kvarn behöver vara mycket mer fintandad för att ge lagom kornstorlek.

Författare:  Eli [ 14.08 2016-08-12 ]

" En tumregel är att det är användbart i max en halvtimme "

Jag får inte detta att stämma med hur de flesta 3D- skrivare nyttjas.
Man monterar en 1kg rulle och använder den kanske under 1 mån. oftast utan någon större försämring.

Det borde väl inte vara någon större skillnad på fuktupptaget för granulat och färdig tråd?

Eller är det något tillsatt i masterbatchen som hindrar detta?

Författare:  sm7tjc [ 17.17 2016-08-13 ]

Även vissa masterbatcher behöver torkas, om de är baserade på ett hygroskopiskt material.

När man skall printa med en rulle som legat öppen länge så hör man ofta väldigt tydligt att tråden är rejält fuktig.
Det "knastrar" när man matar ut. Det är fukten som bildar små ångexplosioner.
Av någon anledning blir det ändå bra när man printar.
Förmodligen handlar det om att det är så litet munstycke och tunna skikt. Fukten hinner antagligen ånga ut och blir inte inkapslad i plasten.

När man skall extrudera är det ju värre. man har en större volym som fukten stängs in i. dessutom ett större munstycke.
De material som vanligen används tar inte skada av fukten (Andra delkristallina material blir förstörda när fukten, permanent, bryter sönder molekylkedjorna). Hållfastheten blir naturligtvis sämre när det blir poröst. Dessutom blir ju materielinnehållet mindre vid en given diameter.

Författare:  Eli [ 04.49 2016-08-14 ]

sm7tjc Tack för alla tips/råd. Ja så kan det nog vara.

Fuktupptag från luften, efter upphällt i hopper, motsägs av att den sen tidigare färdiga tråden inte har försämrats,
men jag måste ha bearbetat mina problem i sömnen för när jag vaknade var jag ganska säker på hur problemet har uppstått och varför så allvarligt.

Direkt efter att jag öppnade 25-kg;s säcken trattade jag upp innehållet i gamla juiceförpackningar som jag sparat på mig under en längre tid.
Jag minns nu att det var knappt att de räckte och det finns risk att ett par av de senast skjölda inte hunnit torka tillräcklig,
vilket är svårt att kolla. Ska nu försöka med torkning.

Såg behovet av en avstängningsmöjlighet.
Bilaga:
hstopp.JPG

Ps. Hur får man bilden rättvänd som den jag skickade?

Författare:  Eli [ 13.38 2016-08-14 ]

Nu bättre isolerad, så värmarnas dutycycle minskade från ca 50% till 10%.
Bilaga:
extiso.JPG

Gjorde en viktig upptäckt när jag körde ut den misstänkta plasten genom att samtidigt dra i den manuellt:
PLASTEN FÅR MYCKET STÖRRE BRYTHÅLLFASTHET OM DEN TÖJS UT ordentligt medan den är mjuk.
Tror att det måste bero på att de långa plastmolekylerna ordnar in sig i trådens riktning.

Har kommit fram till att munstyckets hål bör vara ca. dubbla önskade diametern.

Författare:  ncc1701d [ 12.00 2016-08-17 ]

Kanske därför det blir bra tråd när man låter den hänga ner i en stor båge innan windern.

Jag har beställt en bänksvarv nu, hade tänkt jag nu skulle kunna börja experimentera med att svarva egna nozzles och kanske tillomed bygga en ny
extruder lite snyggare.,

Författare:  Eli [ 01.59 2016-08-19 ]

Gillar inte ett kilopris på 950:-( inkl. frakt) för bättre masterbatch, så jag har gjort lite experiment med olika färgtillsatser,
med väldigt varierande resultat:
Bilaga:
color.JPG

PP - buren masterbatch Ojämn färgmättnad mellan olika färger. Viss påverkan på smältpunkt och därmed diameter.

Grafitpulver Bäst. Ger en skimmrande gråton. Bara lite behövs.

Natural Mineral Mica Powder Pigment Soap, Nail, Cosmetic, Colorant. Green Chromium Oxide.
Stor påverkan på friktionen? i skruvmatningen. Tråd diam. ökade plötsligt med 0.5mm

Matfärg, flytande Sämst. Verkar vara sockerbaserad. Kletade ihop.

Tips på något lämpligare mottages tacksamt.

Här syns också töjningens inverkan.
Kärnan som töjs mest (pga. att den förblir varmast längst ) håller ihop tråden sedan skalet brustit.

Författare:  ncc1701d [ 11.29 2016-08-20 ]

Jag har länge kört med en masterbatch från en snubbe i england som jag köpte mycket pellets av. Han har lagt ner verksamheten nu
så jag köpte alla pellets och all masterbatch han hade kvar. 75kg pla och ca 5kg masterbatch. Blå, grå, vit, svart, grön, gul. Men tyvärr ingen
röd :(
masterbatchen är för PP, PE, ABS, PLA mm. Det är alltså en universal typ, och den har varit väldigt bra och blandas ca 2% .
Tillverkad i UK, så inget kinaskit.

Har även en 20-25kg förfärgad vit ABS pellets (okänt fabrikat) liggande som inte används.

Du skulle kunna testa den, men jag har dåligt med tid att pilla med 3d stuff just nu. Har en ny svarv jag måste lära mig använda nu.

PS: jag bor nästan granne med Trönninge Plastfabrik (dotterbolag till Trönninge gummifabrik), så jag var där på besök en dag och fick köpa
lite olika sorters pellets för kaffepengar. Fick med mig PP, ABS-PC och nån TPE pellet (som tyvärr var lite för mjuk för att köra i skrivaren,
fick köra väääldigt långsamt).
PP är skit, går inte att få runt, det blir ovalt vid extrudering. PC-ABS gick bra både att extrudera och printa med.

Ska väl dit igen nångång när jag får tid och se om jag kan få testa nåt annat.

Författare:  Eli [ 16.10 2016-08-20 ]

Ja ABS är lätt att få tag på från någon firma med formsprutningsmaskiner. PLA är värre.

Det jag närmast är intresserad av att testa är nylon och PET.
Samlar på mig PET-flaskor nu för malning.

Ett sådant här extruderbygge skulle jag inte rekommendera till någon som inte har mycket tid och riktigt stort tålamod.
Mitt ligger väldigt nära gränsen just nu. Skruven låste sig efter att granulat kommit bakvägen in i lagerblocket.
Bilaga:
IMG_2513.JPG

Författare:  ncc1701d [ 12.02 2016-08-21 ]

Du har för liten arbetsbänk ;) Hehe..

Författare:  Eli [ 13.14 2016-08-24 ]

Lagt till en Go / NoGo test för max diameter.
Det har hänt att det blivit korta sträckor ( några mm långa ) som varit så tjocka att de fastnat i extrudern.

De fastnar förståss här istället och det är rätt lätt att skrapa några ggr. med en kniv, så de passerar,
men funderar på att sätta dit en värmare för att få det hela automatiskt.

Författare:  NULL [ 23.35 2016-08-24 ]

I en separat "omrullningsmaskin"?

Författare:  Eli [ 06.29 2016-08-26 ]

Nej, samma maskin för att nyttja befintlg uppspolning, men än så länge i en separat körning tills funkerande & intrimmat.

Munstyckets utformning är kritisk. Det blir lätt för tunn tråd i stället.
Man behöver snarare trycka tråden genom munstycket än att dra.

Det lär också behövas någon form av buffert för att det ska funka samtidigt med extruderingen.
Kanske ett större fjädrande eller fritt hängande hjul.
Bilaga:
GoTst.JPG

Författare:  Lasp [ 07.10 2016-08-26 ]

I min ungdom, mycket längesedan, var jag försteman på ett Valsverk. Inget blev till rätt dimension vid en körning, man kör flera gånger genom valsarna för bäst kontroll.
Borde gälla även vid Tråddragning. :humm:

Författare:  Eli [ 07.43 2016-08-26 ]

Den stora skillnaden är att här är inga valsar inblandade ( ännu ).
Jag har hittat små kullager med ganska lämplig U-groove som jag håller på att ändra med slipning, så det kanske kommer.

Författare:  Eli [ 08.33 2016-08-28 ]

Har kört kvarnen lite mer nu och kom fram till att kraftigare motor behövdes när plastbitarna har lite högre % infill.

Först en stor förbättring genom att byta startswitchen till en polvändningsbrytare, så man kan backa loss när det tar stopp, vilket hände för ofta.
Sen blev det motorbyte till denna 200W med större utväxling.
Den är så stark att en 4mm rörsprint (Biltema) skjuvades av vid stopp.
Får prova med en massiv sprint och klyva de största plastbitarna i en bänkplåtsax först.
Bilaga:
IMG_2531.JPG

Författare:  Eli [ 15.52 2016-08-31 ]

Lådan blev full för fort och kunde låsas av uppstickande plastbitar, så ny version.

Det kan vara lämpligt att torka plasten i ugn först och mala medan den fortfarande är varm & mjuk.

Ett powersupply som löser ut vid motorns maxström är nästan ett måste.
Bilaga:
IMG_2533.JPG

Författare:  Eli [ 09.30 2016-09-02 ]

Nystart med stegmotor i stället för DC. Ska bli skönt att slippa kedjerassel, men byte mest för att få mer exakt fartkontroll.
Bilaga:
IMG_2541.JPG

Författare:  Eli [ 15.11 2016-09-04 ]

Det största problemet jag nu ser med min kvarn är den olämpligt kantiga form det malda materialet får.
Det bör vara mycket rundare och jämnstort för att inte haka upp sig i hopper.

Speciellt långsmala trådar ( som kasserat filament ) tenderar att slinka igenom i långa bitar.

Därför byggde jag denna enkla kvarn där en borr drivs av en borrmaskin och där de malda bitarnas längd bestämms av borrdiametern.
Bilaga:
IMG_2542.JPG

Funderar på att först smälta kasserade utskrifter i en cylinder med kolv och spritsa ut trådar lämpade för denna kvarn för att få ett mer granulatlikt material.

Författare:  Eli [ 06.04 2016-09-10 ]

Det här är jag rätt osäker på om det kommer att fungera, men så här är det tänkt:
5 Friktionsdrivna hjul bestående av mässingdsrör med påkrängd silikonslang som ska tryckas mot
5 fjädrande hjul för indviduell inmatning av 5 trådar.

Fjädring & friktion kräver nog en hel del intrimmning genom att förändra storlek och materialtjocklek.
Bilaga:
IMG_2550.JPG

Författare:  Eli [ 15.21 2016-09-15 ]

Ja det var för dålig fjädring i plasten, så det blev stålfjädring i stället.
Nu väntan på kinaleverans av fler v-groove kullager.
Bilaga:
IMG_2554.JPG

Författare:  Eli [ 16.01 2016-09-17 ]

Provkörde trots bara halvfärdig och blev rätt nöjd med resultatet - bättre form jämnfört med gamla,
men kommer att satsa på att spritsa lite tjockare tråd: hellre ca 3mm i stället för 1.75.
Bilaga:
IMG_2557.JPG

Författare:  Eli [ 10.56 2016-09-25 ]

Begränsning till maxmått genom valsning medan tråden fortfarande är mjuk.
Lämpligare än att dra genom munstycke.
Bilaga:
IMG_2566.JPG

Författare:  NULL [ 16.23 2016-09-25 ]

Told you so. 8)

Författare:  Eli [ 16.41 2016-09-29 ]

Fått till kraft- & speed-justering för uppspolningsmotor genom att byta trimpots mot större på kines
LM2596 DC Step-Down Adjustable CC/CV Power Supply Module á 13sek.

En switch på armen för fjädrande hjulet kopplar in extra motstånd på speedpotten och ökar farten när armen sjunker.
Bilaga:
speedtorque.JPG

Författare:  Eli [ 10.21 2016-10-03 ]

Tyckte att kunde bli bättre än med bara 2 switchlägen för autospeedreglering,
så nu en analog givare över ca 20mm rörelse.
Bilaga:
IMG_2582.JPG

Författare:  Lasp [ 10.36 2016-10-03 ]

En riktigt sinnrik maskin! Snyggt jobbat ;-) :bravo:

Författare:  Eli [ 03.31 2016-10-06 ]

Tack Lasp.
Ny bättre (hjul)plog. Den tidigare fjädrade åt fel håll och kunde missa.
Bilaga:
IMG_2584.JPG

Författare:  NULL [ 18.35 2016-10-06 ]

Vad har den för funktion?

Författare:  Eli [ 14.11 2016-10-07 ]

@ NULL Tråden går 1.5 varv runt drivhjulet för att få tillräcklig kylning och friktion. Plogen gör plats för ny tråd.

Adderat uppvärmning redan vid hopper, för att mjuka upp plasten, så korn som kommer i kläm inte bromsar så mycket.
Bilaga:
hop_heatc.jpg

Författare:  Eli [ 15.14 2016-10-13 ]

Är förvånad att jag inte fått några Kiss-kommentarer ( Keep it simpel stupid ) eftersom jag kommit på en del som hade kunnat göras enklare och billigare.
T.ex: Spridaren för uppspolningen istället gjord med trådstyrning monterad på en mutter som rör sig längs gängstång som direkt förlängning av motoraxel.

Har fått resonansproblem vid vissa farter på matarskruven sen jag bytte till stegmotordrivning.
Har provat olika stora steg: full till 64ustep, men det blir inte bättre.
Finns det någon patentlösning? Svänghjul? Kopplingens fel?

Författare:  tecno [ 15.58 2016-10-13 ]

Kan det vara dålig drivare som inte har 'mid band' resonans kompensering? Gecko har sådant.

Författare:  Eli [ 07.18 2016-10-14 ]

Ja, jag har en billig kinesdriver 2M542, som säkert inte har sådana finesser, men problemet är väl mekaniskt,
så det borde väl också finnas en mekanisk lösning eller?

Geckos lösning är helt klart tilltalande, men inte priset och USA-frakt som går på mer än vad min kostade inkuderat frakt.
Hittade nu äldre tråd med lite mer beskrivning: viewtopic.php?p=285292

Författare:  Eli [ 06.49 2016-10-18 ]

Börjar tro att det var ett misstag att gå upp från 16mm till 20mm auger.
Enda + är ökad produktionshastighet.

Det behövs mer kraft, full värme når inte in till mitten, det tar längre tid för inställningarna att stabilisera sig, och
stegmotorn får jobba på för lågt varvtal.
Ska försöka lösa ett par av dessa problem med någon nerväxling.

Författare:  Eli [ 16.42 2016-10-20 ]

Fick, för en tid sedan, tag på lite metallkugghjul till förbättring av planetväxeln, men yttre kuggringen är nog omöjlig att hitta färdig, så den är nu den svagaste länken.
Bilaga:
METPLAN.JPG

Har en ide´ om att köra med lost PLA gjutning för att tillverka denna.
Först troligen test med PlasticPadding eller kolfiberförstärkt epoxi och ev. senare i metall beroende på resultat.

Meningen är att den ska bli stark nog för skruvdrivningen.
Bilaga:
GJUTPLAN.JPG

Författare:  stenD [ 18.08 2016-10-20 ]

Kolla om du inte finner vad du behöver i en skruvdragare

Författare:  mrfrenzy [ 05.20 2016-10-22 ]

Jag obducerade nyligen en motor för jalusi som hade havererat. Konstruktionen var identisk med ovan. Dom tre små kugghjulen i stål var helt oskadda. Det yttre hjulet var gjort i någon aluminiumlegering och hade inga kuggar kvar.

Författare:  Eli [ 12.42 2016-10-23 ]

@StenD Tänker du på något speciellt fabrikat/modell?

Jag tror nog att en planetväxel är bland de bästa konstruktionerna man kan välja, pga. att många kuggar är i ingrepp samtidigt, men tyvärr är det också en dyr variant att köpa färdig.
Materialval & underhåll har förstås stor betydelse för livslängd.

Det blev fortfarande kraftiga smällar & inbromsningar när granulat krossades vid skruvinmatningen, så nu ännu tidigare uppvärmning i hopper.
Här syns också en alternativ planetväxel från en cykel om jag misslyckas tillverka.
Bilaga:
IMG_2614.JPG

Författare:  stenD [ 15.07 2016-10-23 ]

Jag tror du kan ta vilken billig som helst.
Vänta lite jag har ju nått sånt lik i garaget, skall kolla, återkommer

Författare:  stenD [ 17.15 2016-10-23 ]

kollat. den jag har är ganska liten jämfört med den cykelvariant du har

Författare:  Eli [ 14.34 2016-11-01 ]

Smällarna från krossade granulatkorn har försvunnit helt sedan uppvärmning i hopper till 60C.

Största problemet nu är snabbt varierande diameter, visserligen kan man trimma in så det håller sig inom toleranserna,
men det känns bortkastat att offra tid på printerkalibrering tills det är stabilt.

Tror att min munstycksdesign bär skulden till detta problem genom att borrspetsen orsakar en tryckvariation varje gång den passerar ett hål.
Bilaga:
EXMUNS.JPG

Författare:  svanted [ 20.08 2016-11-01 ]

spetsa borren, skruvarna måste väl inte sluta precis mot hålen?

Författare:  Eli [ 02.16 2016-11-02 ]

Jag är rädd för att det blir för stort tryckfall då, om inte avslutningen av röret också har motsvarande form.
Det är något jag kan komma att testa.
Jobbar nu först på en lösning med en cirkulär öppning.

Författare:  Eli [ 16.41 2016-11-23 ]

Öppningsbar vals nu, för det vart problem med startupskarven som oftast blev för stor.
Bilaga:
IMG_2646.JPG

Författare:  Eli [ 07.18 2016-12-07 ]

Såg det som enklast och störst chans att lyckas med att modifiera planetväxeln från skrotad cykel
genom att låsa det stora kugghjulet och det verkar fungera bra. Blev bara onödigt långt.

Böt också till mindre motor eftersom nu nerväxlat med 4 1/7 till 1, så trodde jag att den skulle klara jobbet,
men den tappar steg om man kör fort.
Bilaga:
cykplanet1.jpg

Författare:  Eli [ 12.13 2016-12-14 ]

Kampen mot maskinen fortsätter:
Den större motorn är monterad tillbaka.
Högre hopper med grövre rör räckte inte för att få tillförlitlig och tillräckligt stor inmatning.
Nu försök med omrörare.
Kraftigare uppvärmning blev för mycket. Vid 70 grader klibbade plastkornen ihop.
Bilaga:
nHOPPER.jpg

Författare:  limpan4all [ 12.41 2016-12-14 ]

Borde man inte kunna använda färgtoner från laserskrivare/färgkopiatorer för att färga plasten. För om jag förstått det hela korrekt så är tonern redan plast och har ett lämpligt temperaturområde.

Författare:  Eli [ 07.47 2016-12-17 ]

Ja det går kanske att använda, men jag är rädd att det blir ännu dyrare än masterbatch och risken är att det sätter igen filter i extrudern.

Hittade intressanta färgpulver i Kina: "Thermochromic Pigment Powders" som ändrar färg till genomskinligt vid 31°C.
Gäller bara att hitta bra användning för det. Indikera temp. på badvatten?

Författare:  Eli [ 17.31 2016-12-18 ]

Jag har kommit fram till att matarskruven nu är den svagaste länken i extrudern.

Problemet är nog att borrens kärna är så tunn, (endast 4mm ) så värmen når inte ända dit in, utan det kommer fram kallare,
mer trögflytande, plast till munstycket ibland och det påverkar utkommande tråddiameter.

Efter att ha modidfierat mitt CNC-bygge, ( som egentligen mest var avsedd för kretskortstillverkning, )
genom att höja Y-axeln, inbillar jag mig att jag ska kunna fräsa fram en komprimerande skruv.

Det kommer troligen också att behövas någon form av mittstöd, eftersom skruven ska bli Q2 x 35 cm lång,
men genom att bara fräsa lite i taget och uppdelat i sektioner med start från spetsen, så hoppas jag att det lyckas.
Bilaga:
HI_Y.JPG

Bilaga:
A_AXEL.JPG

Författare:  Meduza [ 18.30 2016-12-18 ]

Det borde väl räcka att skriva ut eller fräsa en stöddocka med några enkla spårkullager för att få stadga nog nära den punkten du fräser, och sedan flytta med den allt eftersom du fräser.

Författare:  Eli [ 05.46 2016-12-19 ]

Ja det stämmde rätt bra med hur jag tänkt mig det, men tycker att kullager är overkill eftersom vridningen blir liten och sker väldigt sakta.
Så här blev det: Tänkte prova ut G-koden i plast först.
Bilaga:
S_DOCKA.JPG

Författare:  Meduza [ 10.08 2016-12-19 ]

Själv hade jag nog valt att göra en fullt justerbar med kullager bara för att jag brukar överarbeta saker och för att ha för framtiden, men det där borde fungera lika bra för denna applikation :-)

Författare:  Eli [ 17.22 2016-12-23 ]

Det blir första gången jag kör CNC:n med skär-/kyl-vätska, vilket aldrig var avsikten och då hade jag inte byggt in elektroniken undertill. Behövde därför få till ett "tråg" med stänkskydd.
Bilaga:
COOLING.JPG

Skrev också ut ett filter att ha i botten.
Bilaga:
FILTER.JPG

Författare:  Eli [ 12.21 2016-12-28 ]

Ett par varv från varje sektion av programmet är nu uttestat i PVC.
Egentligen hade det räckt att köra bara ett varv från varje på samma ställe eftersom det är bara djupet som ökar.
Väntar på stålämne.
Bilaga:
EXTSKRUV.jpg

Författare:  Eli [ 10.55 2016-12-31 ]

Första försöket att fräsa i SS2142 med min Kress blev rätt misslyckat.
Mini.-hastigheten är 5K RPM. Finns det någon chans att lyckas med en 3.5 mm fräs och dessa farter: X F70 Z F45.

Redan efter ett varv på skruven och mycket oväsen var fräsen förstörd och skakade loss. (inga spetsar kvar)

Kina-kylpumpen stannade fort och sedan sprejade jag bara biltemas skärvätska ibland.
Jag fräser ca. 0.3mm fram & tillbaka längs X och vrider ca. lika mycket per gång.

Vad är optimalt? Finns någon bra tutor om detta?
Bilaga:
varv1.JPG

Författare:  tecno [ 11.00 2016-12-31 ]

Svarva!

Författare:  hawkan [ 11.19 2016-12-31 ]

Bild

24 krpm, 0.01 mm skärdjup. Skärp och forma stenen med en diamant vid behov men håller form och skärpa förvånansvärt bra.

Författare:  Meduza [ 13.10 2016-12-31 ]

Om du inte redan gör det, använd en hårdmetallfräs, dessa gillar betydligt mycket högre varvtal än snabbstål, och gå ev ner i storlek ytterligare till en 2mm eller så, med en 2mm 2-skärig HM-pinne så bör någonstans 8-10krpm vara lagom och en matningshastighet runt 150mm/min.

Eftersom du har en relativt ostabil setup, så ta grunda ingrepp (0.1mm kanske), men sänk inte matningshastigheten, för då kommer det bara bli att du "gnider" sönder fräspinnen mot materialet.

Författare:  Eli [ 13.35 2016-12-31 ]

Tror jag har 3 skär HM - köpt begagnat.
Jag körde Z rakt ner för varje ny nivå. Det är kanske lämpligare att jobba med Y också och komma in med sidan först?

Författare:  Meduza [ 13.58 2016-12-31 ]

Med 3,5mm treskärig fräs, så behöver du mata på bra mycket fortare i matningshatighet, du borde upp i kanske 300mm/min på 5000rpm för att inte bara kladda igen, och köra med små ingrepp.

Ang hur du går ner i Z så är ju att köra rakt ner det elakaste du kan göra, och då bör du också vara säker på att du har en borrande fräs, alla går inte att köra rakt ner.

Författare:  Eli [ 18.54 2016-12-31 ]

tecno skrev:
Svarva!

Vilken svarv klarar > 16mm matning/ varv?

Författare:  tecno [ 19.39 2016-12-31 ]

Förslagsvis en styrd svarv, lite pyssel blir det oavsett iom det breda spåret.

Författare:  Eli [ 10.25 2017-01-02 ]

Hade för stort glapp i stöddockan / Nu justerbart.
Bilaga:
SUPP.JPG

Skrev ut en peristaltisk skär-& kylvattenspump.
Bilaga:
PUMP.JPG

Vrider bara hälften för varje nivå mot tidigare och ökat farten lite.
Nu går det betydligt bättre.

Författare:  Eli [ 10.17 2017-01-06 ]

Tack Meduza, ja det var inga problem att köra X F300 ( så länge som det kom kylvätska ).
Jag var inne på att sänka farten ännu mera i stället, men det tar ju alldeles tillräckligt med tid att fräsa ändå.

Efter 4 frästa varv hade slangen dragits in i pumphuset och gett kylstopp, och då hade frässpetsarna mjuknat och försvunnit,
så det måste väl vara HSS-fräsar jag har. De är dessutom magnetiska.

Efter några drag med diamantbryne, för att få en ny släppvinkel, så låter det mindre och ytan blir bra.
Måste slipas lite efter hand, men det blir bara bättre med en liten radie i botten på komprimeringsdelen.

Pumpen gav upp helt. Modifierade till kraftigare med specialmått för en riktigt bra slang som jag har haft länge,
men inte heller denna funkar bra, så nu är en i aluminium på gång.
Bilaga:
IMG_2715.JPG

Författare:  Meduza [ 15.43 2017-01-06 ]

Om det är HSS så är det nog lite snabbt, HM vill ha en ca 2-3ggr högre surface speed än HSS, och även om F300 @ 5000RPM med din 3,5mm fräs är i det låga området för HM så är det nog en aning högt för HSS, du kan pröva att sänka det till typ F200 i stället så kan det bli ännu bättre. (med reservation för att jag inte har räknat på det hela... du kan prova knappa in siffror i FSWizard själv: http://zero-divide.net/?page=fswizard)

Författare:  datajompa [ 17.00 2017-01-06 ]

Den här tråden är bäst! Har redan börjat spara alla plastkorkar från mjölkpaketen för framtida 3D-bruk! :)

Författare:  Eli [ 06.47 2017-01-10 ]

FSWizard var nyttig, och såg att liknande wisard fanns inkluderad i MACH3, men är förvånad att jag inte hittar något
om kylning i någon av dem, eftersom sådan verkar vara väldigt avgörande. (för HSS i alla fall)

Ja vid F200 fungerade det även utan kylning. Det kom jag på först när pumpen var nästan klar.

Jag drar nytta av 3D-skrivaren även när jag tillverkar något i metall: Här borrmall.
Bilaga:
IMG_2750.JPG

Bara lite svarvning kvar på skruven.
Större bild här: viewtopic.php?f=5&t=23634&start=2595
Bilaga:
IMG_2747.JPG

Författare:  bobobo [ 07.19 2017-01-10 ]

Vad är storleken på din skruv?
Det kan nog gå åt en ganska rejäl motor för att driva den....
Jag kollade här: http://kfmmaskin.se/Hem/Extruder/Lab_ut ... ruder.html
Deras skruv på 18x360mm driver de med 3-5.5kw (se lab, resp. pilotextruder)

Författare:  Eli [ 09.41 2017-01-10 ]

Aktiv del av skruven är Q20 * L240mm, men eftersom den skall ersätta befintlig borr med samma mått, så är jag inte speciellt orolig
för att motorn inte skall orka med.

Erforderlig kraft beror i hög grad på vilket material som skall användas, temperatur och inte minst produktionstakt,
så detta kan anpassas.
Normalt genereras mycket av värmen genom knådning av materialet, vilket kräver mer motorkraft än om
heaters står för en större del av uppvärmningen.

Författare:  Eli [ 07.43 2017-01-13 ]

Har gett upp försöken att begränsa till max diameter genom valsning.
För att det ska lyckas behövs troligen både drivning och temperaturreglering på större valsar.

Återanvänder i stället mina slipade kullager till att mäta med låg fjäderkraft på den ännu mjuka tråden
och hoppas kunna rätta till för stor diameter retroaktivt genom ökad fart, om jag bara lyckas programera en bra reglering.
Bilaga:
measure.jpg

Författare:  thewho [ 07.51 2017-01-13 ]

Ska bli spännande att höra hur nya skruven fungerar :tumupp:

Till er cnc svarvare, hur skulle man gå tillväga att "gänga" en sån där skruv? Om jag har förstått rätt så "konar" den på mitten och är "parallell" i båda ändor?
Raka och koniska gängor är ju lätt att koda, men hur kombinerar man dom i samma gänga?

Författare:  Eli [ 08.51 2017-02-02 ]

Passade på med fler ändringar nu när mycket ändå var nermonterat:
Ett munstycke med justerbar flödesstrypning. Ännu en bandheater, tätare inneslutning & isolering av skruven.

Den nya skruven gav stora förbättringar på matningen och stabilitet, men också nya problem.
Pga. > 3 ggr ökad produktionstakt, så räcker luftkylningen inte till för att min mekaniska mätning skall fungera på så mjuk tråd,
så nära munstycket som jag önskar, och inte ens vid draghjulet har den blivit tillräckligt fast utan plattas till lite.

Vattenkylning vill jag fortfarande undvika om det går.

Kanske kan ett längre kylrör och byte från kinafläkt till denna turbomodell hjälpa mot tillplattningen,
men för mätning är nog enda möjligheten en optisk variant.
Bilaga:
TURBOFAN.JPG

Författare:  Eli [ 10.21 2017-02-17 ]

Test av diameterreglering, med feedback från optisk mätning, närmar sig.

Vart tvungen att själv konstruera & tillverka optik för att få till en linje som förstoras upp
så att en större del av linjesensorns längd på ca 8mm nyttjas.
Detta för att öka upplösningen, eftersom jag nu nyttjar en billigare sensor med bara 128pixlar.

Linjen i min färdigköpta linjlaser dög inte eftersom linjen där genereras av ett raster med flera
minilinser och detta gav stora fel.
Bilaga:
DiamMeas.JPG

Bilaga:
Pixeldump.JPG

Författare:  Eli [ 04.28 2017-02-24 ]

Haveri.
Efter att ha kört ett halvt kilo PLA med gult färgpulver, utan problem, så gick jag över till grönt.
Skruven skar då fast direkt och jag har inte lyckats få loss den ännu.

Funderar på om orsaken kan vara grövre korn i detta färgpulver, för det är väldigt litet spel mellan skruv och hölje.
Eller kan det möjligen vara någon kemisk reaktion?
Det är samma gröna pulver som jag hade problem med tidigare: Mica Chromium Oxide.

Författare:  ahlsten [ 10.47 2017-02-24 ]

Kromoxid är ju ganska hårt (Mohs hårdhet på typ 8)...

Författare:  Andax [ 10.57 2017-02-24 ]

Din 128 pixels sensor, ger den ut gråskala? Du borde i så fall kunna interpolera fram noggrannare diametermätning.
Kan du justera pixeldumpen så att den jämnar till ena kanten. Då är det lättare att se variationer i diameter, än när den slingrar sig fram som en orm! :-)

Riktigt snyggt jobbat!

Författare:  Eli [ 12.34 2017-02-24 ]

Ja det sätts en 0-5V spänning för varje pixel.
Jag jämför denna med ett variabelt gränsvärde och räknar de som är skuggade och antalet motsvarande diameter
skrivs ut först för varje mätning så, funktionen blir ca. som du föreslår.
Varje pixel motsvarar 1.75mmm/75 =0.023mm vilket räcker.

+/- utskriften är bara till för att se till att centrera tråden så den inte hamnar utanför mätområdet.

Författare:  datajompa [ 11.38 2017-02-26 ]

Hur gör du första "grovmalningen" av plast? Har någon provat den där roterande hackaren som består av två koncentriska rör?

Författare:  Anders Olsson [ 13.04 2017-03-04 ]

Eli skrev:
Haveri.
Efter att ha kört ett halvt kilo PLA med gult färgpulver, utan problem, så gick jag över till grönt.
Skruven skar då fast direkt och jag har inte lyckats få loss den ännu.

Funderar på om orsaken kan vara grövre korn i detta färgpulver, för det är väldigt litet spel mellan skruv och hölje.
Eller kan det möjligen vara någon kemisk reaktion?
Det är samma gröna pulver som jag hade problem med tidigare: Mica Chromium Oxide.

Du måste troligen inte ha det så tight mellan skruv och rör.

Vi köpte nyligen en Noztek Touch-extruder och jag blev helt ställt när jag kikade på grejerna och röret visade sig vara 2 mm större inuti än skruvens ytterdiameter (!).
Trodde aldrig att det skulle funka, men den trycker ur sig plast hur bra som helst och man kan blanda i osannolika mängder icke smältbara partiklar i plasten utan att den knorrar.

Intressant är att skruven är lagrad så att den är centrerar i röret, skruven rör alltså normalt inte vid väggarna på röret.
(Axiallagingen på denna modell är dock en högst tveksam konstruktion)

Nu har denna modellen Noztek-extruders en skruv utan kompression, medan din skruv ser ut att ha en väldigt hög kompression, så jag är inte säker på att det funkar exakt likadant i ditt fall, men det kan ju vara värt att veta om du tvingas bearbeta skruven.

Författare:  datajompa [ 19.08 2017-03-05 ]

Eftersom ni bumpade tråden så upprepar jag, har någon provat denna konstruktion: http://www.instructables.com/id/Plastic ... -filament/

Bild

Dvs 2 koncentriska stålrör som knivar för att hacka ner plast.

Författare:  Eli [ 02.52 2017-03-06 ]

@datajompa
Bästa materialet för filamentextrudering är i form av helst riktigt kulformade och jämnstora små granulat för att få en jämn inmatning.
Både min kvarn ( som tar bitar < 8 x 3cm ) och det du visar, ger alltför trassligt material med olämplig storlek.

Jag ser nu dessa som ett onödigt mellansteg för att först framställa sådant granulat.
Enklare är att manuellt såga eller klippa med plåtsax de bitar som är alltför stora.

Jag kommer i stället att satsa på att direkt smälta plasten och forma granulat.

@Anders Olsson
Ja intressant info. Hur bra fungerar den? Toleranser? Har den någon form av reglering med feedback?

Författare:  Anders Olsson [ 14.52 2017-03-06 ]

Noztek Touch-extrudern har hastighetskontroll (med en ganska slö reglerloop) som styrs av en varvtalssensor på motorn.
Men vi köpte till en automatisk trådvinda med positionssensor också, man bör nog ha en sådan för att det ska bli bra.

Jag har hittills bara kört några väldigt små satser med extrema kompositblandningar och inte testat trådvindan än, så jag kan inte uttala mig om toleranser än.

Du kan kolla bilderna på maskinen här: http://www.noztek.com/product/noztek-touch/
Och på själva skruven och röret här: http://www.noztek.com/product/replaceme ... and-screw/

Om någon funderar på att köpa en likadan kan jag väl säga att det är lite av ett hemmabygge ,där vissa delar är riktigt bra och andra är mindre bra.
Axiallagret på just vår modell är av det senare slaget, det består av ett radiallager (!), medan själva skruven och röret är skapligt välgjorda.

Den blandar partiklar anmärkningsvärt bra, trots att materialet bara färdas ca 10 cm och volymen på den sträckan bara är ca 20 kubikcentimeter.
Jag blandade i 50 viktprocent (ca 30 volymprocent) borkarbidpulver med ABS rakt i extrudern nyligen och tråden var i stort sett användbar när den kom ut efter första vändan.

Författare:  Eli [ 15.06 2017-03-10 ]

Har gett upp med mina tidigare, tafatta offline trådskarvningsförsök beskrivna här och i stället byggt en automatisk revolverladdning
som skarvar in upp till 4-5 snuttar först när de behövs, som en tillsats till skrivaren .
Se bild här: viewtopic.php?f=45&t=69643&p=1309221#p1309221

Författare:  datajompa [ 14.07 2017-03-12 ]

Eli skrev:
@datajompa
Bästa materialet för filamentextrudering är i form av helst riktigt kulformade och jämnstora små granulat för att få en jämn inmatning.

Jag hyllar din tappra kamp för återvinning, men det finns ju även andra användningsområden för plast än 3D-filament. Jag har börjat misstänka att det är svårt att motivera återvunnet granulat på grund av allt krångel, när nytt granulat är så billigt. Däremot är ju plastskivor och block väldigt användbart till allt möjligt, inte minst HDPE. Och mycket enklare om man inte behöver bry sig om precis konsistens.

Tror ni att rörhackaren alls fungerar? Den verkar ju så genialt simpel, allt man behöver få tag på är ett par hårda koncentriska stålrör. Jag tror att jag helt enkelt blir tvungen att skaffa ett par och testa, för nyfiken nu.

Författare:  Eli [ 14.51 2017-03-12 ]

Ja om man inte behöver bry sig om precis konsistens, så kan det nog fungera, men jag skulle välja mycket mer tjockväggiga rör för det behövs stor kraft.

Men om plasten ändå skall gjutas till block, så kanske det fortfarande är ett onödigt steg att mala.
Det är väl bara att smälta direkt i ett tillräckligt stort kärl? I en gammal kastrull på spisen?

Författare:  datajompa [ 20.28 2017-03-12 ]

Jo men även om man ska smälta i en gryta så måste det ju grovhackas först, och dessutom skulle det vara trevligt att kunna kasta saker direkt i kvarnen för att de ska ta mindre plats. Att stå och klippa med sax är inte så roligt.

Sist men inte minst, om man använder återvunnen HDPE eller PP så kommer ju skräpet i alla möjliga kvaliteter, och helst vill man väl blanda upp det rätt bra innan man smälter för att få en homogen massa. Att röra när det är smält är nog inte så kul om man har en hel gryta full, särskilt inte om stora bitar inte har smält.

Det ska nog vara tjockväggiga rör, ja, och förmodligen åtmistone ett par olika nivåer, ner till ganska finmalet.

Men detta hör ju inte riktigt till din tråd egentligen, undrade bara om någon provat denna konstruktion, men det var för att jag hade härdsmälta i hjärnan och inte läste början av tråden.

Författare:  Eli [ 07.51 2017-03-15 ]

Skuren skruv:
Det tog mig ett bra tag att fundera ut hur jag skulle få loss den.
Det behövs ju otrevligt hög temp. för att få plasten att släppa taget.

Byggde om all AC och temperaturkontroll till en fristående enhet som kunde flyttas med till verkstaden och
ersatte munstycket med en utknuffare, så gick det rätt smidigt sedan.
Bilaga:
UTKNUFFARE.JPG

Är osäker på hur man ska diagnostisera problemet, men ska nu öka spelet med någon tiondels mm i hopperändan till att börja med.
Bilaga:
MELT.JPG

Bilaga:
CLOSEMELT.JPG

Författare:  Eli [ 11.55 2017-03-18 ]

Gjort ett trappsteg för att få ett nästan konstant intryck med hjälp av granulatets rasvinkel.
Bilaga:
IMG_2832.JPG

Har även förlängt kylröret.

Författare:  Eli [ 07.08 2017-03-21 ]

Det var inte skruvens fel att det blev tvärstopp, utan det handlar mest om att hitta de rätta inställningarna på farter och temperaturer.
Vid snabb fartökning är det lätt att uppvärmningen inte hinner med.

Återigen ett bevis på att plast är olämpligt för konstruktioner som ständigt är inspända med negativt tryck.
3 sprickor i detta svarta kugghjul efter ett år. Har nu gjort om för en centerbussning av aluminium.
Bilaga:
sprickor.JPG

Har till slut kommit igång igen.
Bilaga:
green.JPG

Författare:  SeniorLemuren [ 08.21 2017-03-21 ]

Sådan där spolar behöver jag till alla mina kablar. Är den utskriven i ett stycke eller i delar och limmad?

Författare:  Eli [ 02.56 2017-03-23 ]

Naturligtvis är den utskriven i 2 lika delar, men inte limmad ( som skulle sabba återvinningsmöjligheten), utan i väntan på att min kombinerade, kraftiga 3D-penna / plastsvetsapparat ska bli färdig, så är den ihopskruvad med 2 små skruvar.
Bilaga:
PENSVETS.JPG

Största nackdelarna nu är att det är besvärligt att starta upp extrudern och att det sen tar flera minuter innan värmen har stabiliserat sig så det blir bra tråd.
Har därför ökat spolbredden till 12cm och ska nog öka diametern också för längre oavbruten produktion.
Bilaga:
IMG_2870.JPG

Författare:  Eli [ 12.06 2017-03-24 ]

Är det någon här som tror att jag kan få granulat-tillverkning att fungera med något liknande detta?
Bilaga:
GRANUC.jpg

Författare:  NULL [ 03.17 2017-03-25 ]

Citera:
Största nackdelarna nu är att det är besvärligt att starta upp extrudern och att det sen tar flera minuter innan värmen har stabiliserat sig så det blir bra tråd.

Undrar om det inte är något man får leva med...

Citera:
Är det någon här som tror att jag kan få granulat-tillverkning att fungera med något liknande detta?

Ska det bli en helmekanisk malning, och hur ser det som matas in ut?

Författare:  Eli [ 04.08 2017-03-26 ]

"Undrar om det inte är något man får leva med..."
Kanske, men jag hoppas förbättra detta om / när jag får igång mätning- & reglerings- programmet.

"Ska det bli en helmekanisk malning, och hur ser det som matas in ut?"
Nej siktar på att hoppa över malning helt för att i stället smälta direkt och tappa ut via kran som en fet tråd,
som efter lagom kylning till en fastare konsistens, plattas till för att matas/dras in i valsarna som ett band och omformas till kulor.

Författare:  datajompa [ 16.29 2017-03-26 ]

Eli skrev:
Bilaga:
GRANUC.jpg

Jag gissar att det kommer att bli svårt men jag hoppas att du provar!

Du måste nog ha kontrollerad matning av plastmaterial in till dessa "kulvalsar" för att inte din mekanism bara ska bändas isär av plastflödet, och hur håller du eggen vassa? Det kommer ju att fungera mer som knivar än som en pressande gjutform, för så som du ritat kommer ju "granulat-gjutformarna" bara att ha kontakt i en punkt vid varje givet tillfälle.

Sedan måste du nog ha aktiv "bortpillning" av granulaten, t.ex. en omgång motroterande fingrar som kommer in efter att granulaten pressats och trycker bort dem från valsen.

Hur gör man industriellt? Jag tog faktiskt och googlade lite men de enda granuleringsprocesser jag hittade gällde läkemedelstabletter där man verkar spraya vätska på pulver och utnyttja kemin. Knappast tillämpbart på plast.

Måste det vara runda granulat, skulle det inte fungera med platta cylindrar / plättar?

Författare:  Eli [ 17.35 2017-03-26 ]

"för att inte din mekanism bara ska bändas isär av plastflödet, och hur håller du eggen vassa?"

Detta är inte tänkt som en kvarn, utan plasten ska valsas så fort den svalnanat tillräckligt för att inte klibba fast,
men fortfarande är riktigt mjuk, så inga vassa eggar behövs och 12mm stålaxlar lär nog hålla.

"Sedan måste du nog ha aktiv "bortpillning" av granulaten, t.ex. en omgång motroterande fingrar som kommer in efter att granulaten pressats och trycker bort dem från valsen."

Ja, jag har funderat lite på detta, men tror att det blir en tunn film kvar mellan kulorna som man kan spola upp så att kulorna dras ut.
Skulle inte det räcka, så får jag väl svarva lite så det bildas en tunn tråd mellan kulorna ( typ vinbärsranka ) och sen trumla bort denna.

"Måste det vara runda granulat, skulle det inte fungera med platta cylindrar / plättar?"

Nej, men troligen bäst, jo om inte alltför platta, utan mer som cylindrar.

Författare:  datajompa [ 18.01 2017-03-27 ]

Jag ritade en väldigt överdriven figur för hur det skulle se ut om du bara hade en "gjutgrop" per varv. Valsarna har inte kontakt mer än ibland, så du behöver nog inte oroa dig för att det inte ska bli material kvar mellan granulaten. Problemet, om det är ett problem, blir ju så klart mindre ju fler gropar det är men det försvinner aldrig.

Däremot kommer ju ytan att fungera som en yta med väldigt hög friktion, så risken att du klämmer isär mekanismen med okontrollerad matning av plastmaterialet finns nog.

Ska bli spännande att se hur det fungerar.

Om du kan använda cylindrar istället, och att det då är homogeniteten som är det viktiga snarare än att det är runda granulat, då finns det ju andra möjliga mekanismer, som att pressa ut en sträng och kapa av den i små plättar, alltså som en slags dubbel filamentextrudering.

Författare:  Eli [ 07.13 2017-03-28 ]

Ja, jag kan hålla med om att det var en väldigt överdriven figur, men det är nästan det enda.
Det var inte urholkningar med halvklotsform vilket behövs för att få kulor.

Hur mycket material det blir kvar mellan kulorna avgörs av avståndet mellan valsarna och precisionen på dessa.
Valsarna kan ställas in så att de hela tiden har kontakt längs en smal axiell linje.

Visar nu det verkliga förhållandet:
Bilaga:
GRANKON.jpg

Det är inget krav på att kulorna ska bli helt runda, dvs helt fyllda, utan det är troligen lämpligare att fylla med ca 90%.
Detta kan justeras in med avståndet mellan de släta valsarna som plattar ut tråden till ett band med bestämd tjocklek.
Försök att överfylla kan säkert ge problem.

Bredden på bandet kan variera och därmed ge en viss % med mindre fyllda kulor i ytterkanterna.
Detta tror jag inte har någon betydelse för inmatningen från hopper.

Valsar på gång, men kullager best. från Kina, så det lär ta lång tid ändå.
Bilaga:
IMG_2910.JPG

PS. Hur går det med kvarnen? Vi får väl se en tråd om den?

Författare:  datajompa [ 14.22 2017-03-28 ]

Ok, väntar med spänning på resultatet. Det borde inte vara omöjligt att komma upp med nån enkel mekanism som filtrerar bort kulor som har för låg vikt och alltså är för dåligt fyllda. T.ex. blåsa de lättare åt sidan med luft medan de faller.

Eli skrev:
PS. Hur går det med kvarnen? Vi får väl se en tråd om den?

Om det blir av nån gång så blir det en tråd, har dock inte ens köpt rör än, och egentligen ser den i början av tråden föreslagna lösningen med ett knivbestyckat svänghjul ut som en bättre ide. Sedan vill jag fixa någon slags teflonbelagd värmepress också för att kunna testa att pressa block/skivor. Allt detta har mycket låg prioritet just nu.

Författare:  Eli [ 02.21 2017-04-02 ]

Anders Olsson skrev:
Vi köpte till en automatisk trådvinda med positionssensor också,
man bör nog ha en sådan för att det ska bli bra.

Nja, efter att jag fick fel på min styrda upplindning, så kom jag fram till att den inte är helt nödvändig.
Om upplindningen bara är placerad på rätt stort avstånd (ca >75cm ), så styrs tråden bra av föregående varv.

Författare:  Eli [ 07.46 2017-04-15 ]

Har försökt förbättra min special borr-kvarn för kasserad filament.

Är helt nöjd med formen på den malda plasten, men tråden är ofta kraftigt böjd och det ställer till med
problem vid inmatningen och det behövs också rätt högt varvtal på borrmaskinen (och därmed oljud)
för att få vettig produktionstakt.

Har därför bytt till en DC-motor, som egentligen går för sakta, men om jag bara kunde hitta lämplig, lång 4-skärs
fräs ( eller borr, finns sådana?) så skulle det nog bli bra.

Författare:  Eli [ 01.29 2017-04-22 ]

Kunde inte hitta något färdigt, så jag ska tillverka en ny längre & grövre version av denna i stål.
Bör ge mycket mindre dödtid än en borr.
Bilaga:
KVARNROTOR.JPG

Författare:  Eli [ 00.45 2017-05-01 ]

Ännu en liten bit på väg.
Bilaga:
KvarnRotSt.JPG

Författare:  Eli [ 14.30 2017-05-05 ]

Ytterligare några timmar offrade på denna.
Bilaga:
FMILLM.JPG

Enklare än att bygga mina kvarnvarianter hade troligen varit att bygga med en konisk fräs.
Kan nog fås att mala i flera steg ner till lämplig storlek.
Sådana går ofta rätt billigt på Tradera.
Bilaga:
conmill.JPG

Författare:  thewho [ 17.51 2017-05-05 ]

Har inte mycket att tillföra, men väldigt intressant tråd :tumupp:

Författare:  Eli [ 07.05 2017-05-23 ]

Ungefär så här tänker jag mig denna kvarntyp.
Ev. fler skåror i den fasta delen och kanske med ett steg till ovanför, beroende på hur testkörningen fungerar.
Bilaga:
FKVARN2c.jpg

Nu har jag till slut, efter flera års slit, lyckats skapa bra tråd från återvunnen plast, men bara från tråd och inte från printad.

Författare:  ncc1701d [ 23.38 2017-05-23 ]

ELI:
Jag hänger inte riktigt med på vad du försöker åstadkomma just nu.

Men jag kan beskriva hur det går för mig och vad jag använder i extrudern.

Konstant hastighet är a och o för extrudern i alla fall oavsett belastning, så mycket vet jag. Det kom jag fram till väldigt tidigt.
Det är löst med hjälp av en VFD. VFD's (i allafall den jag har) känner av belastningen på motorn och kompenserar för det,
så hastigheten är konstant. Motorn till extruderskruven (som är en 16mm borr) är en mindre modell av 3fas motor som körs på vanlig 220v.
Kommer från en pelletsskruv (till en panna).
jag har 2 zoner uppvärmning, första sitter precis efter hoppern, andra sitter ett par cm närmre munstycket. Skruven slutar ca 2cm från nozzlen.
Nozzlen har ca 2.8mm hål (jag gör 3mm tråd) Större munstycke ger mig konstigt nog tunnare tråd.
Smältfilter i nozzlen är säkrat med en innerlåsring mot ett spår. Kör vertikalt med loop mot golvet och sen upp i min winder.

Jag får tråd som pendlar mellan 2.6 och 2.8, med lite tur så är det mindre skillnad (torr luft/rätt temp osv). Diameterpendlingarna kommer med jämna mellanrum, så jag misstänker
att det beror på att min winder startar och stannar hela tiden. Tråden blir alltså: 2.6, 2.6, 2.62, 2.62, 2.64, 2.64, 2.68, 2.68, 2.74, 2.74, 2.8, 2.8, 2.74, 2.74, etc...
när den är nere på 2.6 igen går windern igång och vi börjar på en ny ökning av diameter. (tror jag fick det rätt, eller om det är tvärtom??;)..
Det har i allafall med vikten på loopen att göra. Längre loop mer vikt=mer sträckning.

Detta är alltså med PLA pellets. ABS uppvisar inga problem och blir jättejämn diameter (nu är det dock mer än 1år sen jag extrudera ABS).
Samma diameterförändringar som PLA har jag med flex pellets.

Så jag planerar att bygga ny motorstyrning som går hela tiden men som saktar ner eller ökar beroende på hur loopen är. OBS: jag är en analog typ som knappt
sysslar med arduino stuff, så jag löser det på gammal hederlig väg med timers, transistorer, fotoceller och läsgafflar ;)
Lindningsmekaniken är även den mekanisk (till hälften). Har en skruv som växlar riktning (reverserande växellåda som aktiveras av ett servo med ändlägeskontakter).

Och som jag skrev i ett tidigare svar här så ÄR luftfuktigheten kritisk. Jag har nu extruderat 6-7kg tråd i 40-45% luftfuktighet och 18c utan problem.
Nu när värmen kom för några veckor sen så rusade luftfuktigheten till 55-60% och nu blir det INTE bra längre.

Författare:  Eli [ 03.07 2017-05-25 ]

Ja jag håller med dig om att "Konstant hastighet är a och o för extrudern."

Men inte bara konstant fart på skruven, utan minst lika viktigt är ett konstant flöde av plast IN i OCH UT från extrudern och jämn temp. på uppvärmning & kylning. Så Ja du har nog rätt angående din winder.

Min håller väldigt konstant fart på både skruv och plast ut med mina stegmotorer med microsekunds upplösning /steg,
så detta blir betydligt jämnare än reglering via VFD.
Snabb reglering kan vara svår att få till utan att det samtidigt blir överslängar.

Jämnstora runda granulat ger ett mycket jämnare inflöde och jämnare % luft än mald printad plast som blir alltför ojämn och lätt hakar fast i hopper.
Min första kvarn ger för stora och för ojämna bitar.
Detta kan minskas genom att köra igenom flera ggr, men efter några ggr, avtar effekten nästan helt och materialet bara rinner igenom.

Det jag försöker åstadkomma är alltså ett jämnare och mycket mer finkornigt material eller i de andra 2 samtidiga spåren,
att öka produktionstakten för min trådkvarn ( som ger en riktigt bra form ), alternativt tillverka granulat först.

Jag håller fast vid att munstycket bör vara betydligt större än önskad tråddiam. och att tråden bör dras ut till rätt diam.
Detta ökar hållfastheten.( I alla fall för PLA, det enda jag provat ännu).

Om större munstycke ger smalare tråd beror det troligen på för lågt varvtal eller för stor strypning i ev. filter eller recirkulation vid skruv.
Har du något filter?

De största lyften kom för mig med: komprimerande skruv, stort munstycke, 4 värmezoner med tjocka aluminiumklampar.

Tvivlar på att Luftfuktigheten skulle kunna påverka extruderingen.
Det behövs dagar till veckor för att den ska påverka plasten, men om plasten först har förvarats öppet en längre tid så är det problem.
Genom att torka plasten i ugn vid 65 grader i någon timma, strax före användning, så slipper man problem med detta.

Författare:  ncc1701d [ 21.50 2017-05-28 ]

Ja jag har filter i nozzlen. Men kör oftast utan då jag kör rena pellets mest, och har aldrig haft problem med skräp i filamentet. Jag har satt en magnet på min hopper (som är plåt)
som drar åt sig åtminstone metallpartiklar från shreddern, men jag brukar även dra runt en magnet i shredden innan den hamnar i hoppern.

Jo PLA drar åt sig fukt ganska snabbt. Jag torkar i ugn i 80-90c (precis under tempen den börjar mjukna) i 3-5 timmar.
Då blir extruderingen bäst. Om jag gör detta ena dan då det är 45% luft så blir det mycket bättre än om jag gör samma sak en dag
då luften ligger på 65%.
Det är i alla fall mina iaktagelser.

Vad kör du med för skruvhastighet? 8-10-15-20-30 rpm?

Jag kanske skulle prova en ny variant av extruder, med olika längre och värmezoner. Har ingen fräs eller liknande så jag kan göra en komprimerande skruv.
Får gjuta lite aluminium stock o svarva till kanske.

Författare:  Eli [ 15.27 2017-05-30 ]

@ ncc1701d "Har ingen fräs" Bygg en liten CNC! Riktigt behändigt att låta maskinen göra jobbet.
Ska programera in RPM före nästa uppstart. Nu visas bara stegtid.
Bilaga:
GRAN_VALSAR.JPG

Författare:  Eli [ 02.53 2017-06-03 ]

@ ncc1701d: Jag ställer motorns RPM runt 60, men detta växlas ner till 12 på skruven och det ger 3.5 meter tråd / minut.
Lägre vid uppstart. Ännu större nerväxling vore troligen bättre för att få ut mer effekt ur motorn, och därmed ökad produktion.

Vad är det som blir dåligt vid hög luftfuktighet? Hållfasthet eller tjocklek?
Om varierande diameter kan det kanske vara så att kylningen är problemet.
Luft med hög fukthalt bör kyla mer, så tråden blir troligen därför känsligare för varierande luftströmmar (drag).

Vilket plastfabrikat använder du. Det verkar vara stor skillnad mot min, som klibbar ihop redan vid 70C.
Kalibrerad temp.mätning?

Författare:  Eli [ 04.43 2017-06-06 ]

Har nu blivit rätt säker på att det är lämpligare att bygga en extruder vertikalt.
Skäl:
1 Problem med horisontell: Skruvens vägg ger pulserande inmatning en gång/varv, om skruven bara har en öppning till hopper från sidan.
Detta speciellt om en borr med bred vägg används. Bättre: En öppning runt om skruven.

2 Större chans att tråden blir helt rund om den först, ( medan den är riktigt mjuk) hänger rakt ner.

3 Min horisontella är nu 170cm lång. En vertikal tar mindre plats, ingen bordsyta, utan kan byggas som golvmodell.

Författare:  NULL [ 20.14 2017-07-31 ]

Citera:
Ännu större nerväxling vore troligen bättre ...

Hur mycket? 10rpm eller 5...

Författare:  Eli [ 01.11 2017-08-02 ]

Nej det är inte lägre RPM på skruven som jag är ute efter - tvärt om.

Tror att motorns momenttopp ligger på runt 200 RPM, så 2-3 ggr högre utväxling för att kunna köra motorn fortare med större produktion.

Problemet jag har och vill komma ifrån är att det är för liten marginal på varvtalet till det läge
där motorn tappar steg när ett eller flera granulatkorn kommer i kläm i skruven.

Funderar på att först testa med andra enklare, bättre & billigare sätt:
1 Att dubbla matningsspänningen till motorn ( kör på bara 24V nu )
2 Sätta dit ett svänghjul.

Har du ett bygge på gång?

Författare:  NULL [ 10.30 2017-08-06 ]

Nej, men jag gissar att det blir så småningom, troligtvis, efter man har kommit på att nästa stora 3D-skrivare käkar plast i stora lass. :)

Författare:  Eli [ 13.41 2017-09-27 ]

Nackdelen med att bo i ett litet land med dålig konkurrens:
Har bara hittat en leverantör av PLA-granulat i säckvolymer (25kg) och den har nästan 3-dubblat priset på 3år. Nu 65:-/kg.
Det får bli att satsa mera på återvinning och troligen gå över till PET i stället.

Författare:  NULL [ 15.40 2017-10-04 ]

hmm... vad finns det för PET-källor som det inte är pant på..?

Författare:  ds77 [ 17.22 2017-10-04 ]

Finns rätt kraftiga burkar med snabbkaffe bland annat som kan vara lönt att mala ner. Själv gör jag inte åt så mycket att jag känt mig motiverad att börja på med ett sånt här projekt (än...).

Författare:  Eli [ 03.56 2017-10-05 ]

En riktigt bra handbok om plaster:
http://www.ikem.se/MediaBinaryLoader.ax ... _Plast.pdf

Författare:  Eli [ 16.06 2017-10-07 ]

Byggde färdigt den här kvarnversionen som komplement till min shredder.
Bilaga:
FKVARN.JPG

Fördelen med denna är att den ger mycket mindre bitar och att storleken på dessa går att påverka på samma sätt som på en pepparkvarn.
Bilaga:
MALT.JPG

Formen på dem blir tyvärr fortfarande lite väl trasslig, och de som är för långa och stora blir kvar till sist och kan sorteras bort,
( vilket är bra för de är största orsaken till stopp vid extruderingen ) men det hade varit bättre om de hade malts.
Bilaga:
REST.JPG

Författare:  Eli [ 12.15 2017-10-15 ]

@NULL Det finns en hel del + de som saknar streckkoden.
Bilaga:
5PET.JPG

Men återvunnen PLA räcker ett tag till.
Bilaga:
RECYK.JPG

Författare:  NULL [ 03.19 2017-10-24 ]

Trevliga lådor, men det räcker väl inte så länge?

Författare:  Eli [ 16.47 2017-11-10 ]

Gjorde misstaget att använda en rostfri setscrew i en av kvarnarna.
Naturligtvis skakade den loss till slut och orsakade senare stopp i extruderskruven eftersom den inte fastnade på de magneter jag har på kvarnen.

Passade på med några förbättringar när ändå isärplockad: Osmält plast, färgpulver & annat t.ex armerings-inblandning, bromsade onödigt mycket mellan toppen av skruvens vägg och röret.
Gjorde toppens yta mycket mindre genom att väggens (gängans) baksida nu lutar & avsmalnar mot toppen.

Hade också ett olämpligt inlopp till skruven från hopper eftersom det var centrerat rakt över.
Tror att det ska bli bättre nu av att ha pluggat igen nästan halva = den del där skruven roterar mot hopper.
En del plastkorn matades in och åkte med ett varv för att sen tryckas ut igen av efterföljande.

Författare:  NULL [ 15.38 2018-04-13 ]

Hur går grejerna nu efter ett tag..?

Författare:  Eli [ 04.57 2018-04-16 ]

Har varit sysselsatt med andra projekt hela vintern, så när det gäller återvinning, så har jag bara samlat på mig mera material och kommit på att det är mer problem än väntat med att få bort alla eländiga pappersetiketter och klister från förpackningarna. Plastetiketter kan ofta dras bort, men vet inte om de är gjorda av PET. De kanske kan sitta kvar.

Vid storskalig återvinning lär förpackningarna först malas och sedan tvättas, men undrar hur detta görs för att få bort alla pappersrester.

Författare:  NULL [ 14.17 2018-04-20 ]

De kanske har något smart filter när plasten är smält?

Författare:  Gizmo [ 17.41 2019-05-08 ]

Eli skrev:
Vid storskalig återvinning lär förpackningarna först malas och sedan tvättas, men undrar hur detta görs för att få bort alla pappersrester.

Jag skulle gissa att man gör det i flera steg. Första steget är nog grovmalning, kanske centimeterstora eller lite större bitar, därefter tvättar man nog bort med varmt vatten för att få bort klisterettiketter med mera. Ganska många plaster flyter ju, medan papper sjunker till botten.

Hur har det gått med projektet för övrigt? Nyfiken ju.

Författare:  Eli [ 08.31 2019-05-11 ]

Smältan måste troligen silas genom finmaskiga metallnät och finns det mycket pappers- mfl partiklar så krävs troligen någon form av automatisk filterrengöring. Det är svårt att få till på hobbynivå.

Jag har bara erfarenhet av PETG från marwiol.pl
Den är billig, men spröd och troligen återvunnen, eftersom munstycken på 0.5 mm & mindre ofta sätts igen.

Sprödhet är en fördel vid malning av scrap men inte så bra i utskriften.
Tänker därför prova att blanda ihop finmalet PETG-scrap med standard PET från förpackningar som är betydligt segare och starkare,
när jag fått ihop tillräckligt för att det ska vara lönt att starta upp processen.

Lite anteckningar jag samlat:

PET Terylene in the UK = Dacron in the US. Water absorption (ASTM) 0.16 Elastic limit 50–150% Tensile strength (σt) 55–75 MPa

PETG = PET + transesterification med ethylene glycol.
Undrar hur PET modifieras till PETG? Kan man bara tillsätta ethylene glycol?

PETG är en glykolmodifierad PET.
??= ifrågasätter detta
Egenskaper:
- Stor hårdhet, styrka?? och utmärkt styvhet??
- Bra hållfasthet även i kylan
- Låg friktionskoefficient??, hög slitstyrka.
- Användningsområde från -40 ° C till + 100 ° C
- Bra elektriska isoleringsegenskaper
- Hög krypmotstånd
- Fysiologiskt ofarlig
- PETG är resistent mot sprickbildning??
- Väder och varmluftsbeständig
- Opaque to ultraviolet radiation.
- Brandfarligt
- PETG är vattenresistent vid rumstemperatur, utspädda syror, neutrala och sura salter,
alkohol, etrar, oljor, fetter, perklorerade, aromatiska och alifatiska kolväten
- PETG är INTE resistent mot alkalier, överhettad ånga, ketoner, fenoler, estrar, oxiderande syror och klorerade kolväten.

Eastman Chemical, SK Chemicals Selenis are some PETG manufacturers.

Här jämförs olika typer & fabrikat av filament: https://all3dp.com/1/3d-printer-filamen ... -filament/

3D-print med PETG https://all3dp.com/1/petg-filament-3d-printing/
Fäster inte på en aluminiumyta men ok på PC om man inte kör varmare än 238C för det verkar vara gränsen då de smälter ihop.
Det fungerar även med OH-film, men är inte så hållbart.

Nozzle Bed
230-265°C 50-60°

PETG VS PET https://www.makeitfrom.com/compare/Glyc ... e-PET-PETE

Recycling
http://napcor.com/reports-resources/
https://en.wikipedia.org/wiki/PET_bottle_recycling

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme