Plaståtervinning för 3D-printning
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Nu med uppspolningsanordning. Dc-motor med friktionsslirkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Riktigt Proffsigt må jag säga.
Varvförskjutaren ser ut att vara fristående,
hur anpassar du det till slirkopplingen på upplindaren!
Varvförskjutaren ser ut att vara fristående,
hur anpassar du det till slirkopplingen på upplindaren!
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
@Lasp tack.
Det finns flera olika lösningar, men den enklaste är nog att ha en sensor för blå spolen
som ger 1 puls/varv och då flytta spridaren en tråddiameter.
Ändlägessensorerna på spridaren gör att den växlar riktningen automatiskt.
Det finns flera olika lösningar, men den enklaste är nog att ha en sensor för blå spolen
som ger 1 puls/varv och då flytta spridaren en tråddiameter.
Ändlägessensorerna på spridaren gör att den växlar riktningen automatiskt.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Ändrat till en mer kompakt konstruktion.
Så här har jag tänkt mig att det ska fungera:
Jag ska använda ett munstycke som normalt ger en aning grövre tråd än önskad.
Ska mäta tråddiameter optiskt nära munstycket och sedan dra / sträcka så mycket att tråden får rätt tjocklek medan den fortfarande är elastisk.
Det bör vara möjligt att rätta till diameterfel ett tag efter det att tråden kommit ut.
Har ett stort stegmotordrivet hjul av aluminium för detta.
Drivhjulet har ett ursvarvat spår med en bottendiameter = trådens och dess funktion är även att kyla tråden.
Slirkopplingen & uppspolning håller tråden spänd över detta drivhjul som bestämmer farten.
Någon som tror att jag får det att fungera?
Så här har jag tänkt mig att det ska fungera:
Jag ska använda ett munstycke som normalt ger en aning grövre tråd än önskad.
Ska mäta tråddiameter optiskt nära munstycket och sedan dra / sträcka så mycket att tråden får rätt tjocklek medan den fortfarande är elastisk.
Det bör vara möjligt att rätta till diameterfel ett tag efter det att tråden kommit ut.
Har ett stort stegmotordrivet hjul av aluminium för detta.
Drivhjulet har ett ursvarvat spår med en bottendiameter = trådens och dess funktion är även att kyla tråden.
Slirkopplingen & uppspolning håller tråden spänd över detta drivhjul som bestämmer farten.
Någon som tror att jag får det att fungera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
- Ort: Lysekil
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Snyggt bygge!
Du kan ju låta dig inspireras av större maskiner, här är en video där man ser vilka delar som ingår i en sådan:
Rätt bra fart i den för övrigt
Du kan ju låta dig inspireras av större maskiner, här är en video där man ser vilka delar som ingår i en sådan:
Rätt bra fart i den för övrigt
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Nja det där var väl inte en så lyckad förebild för en hobbyextruder.
Extremt överdimentionerat vattenbad. Ser ut att var bortåt 10 meter.
Däremot vimlar det ju av videos på extruders i samma storleksordning som min (och din) och är väl värda att studera.
T.ex. Russ's serie
Extremt överdimentionerat vattenbad. Ser ut att var bortåt 10 meter.
Däremot vimlar det ju av videos på extruders i samma storleksordning som min (och din) och är väl värda att studera.
T.ex. Russ's serie
-
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
- Ort: Lysekil
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Jag tänkte mera på principen, alltså vattenbad för kylning, diametersensor och sedan trådmatning med återkoppling (?) och sist en maskin som lindar upp tråden i lagom takt.
Det finns en miniversion byggd med samma funktion hos modulerna, fast med luftkylning:
Jag tror att man i princip måste ha kylning, diametermätning, matning och trådrullning som separata enheter i denna ordning om man vill kunna tillverka riktigt bra filament.
Synd att man inte har mer tid, annars hade jag byggt en själv
Det finns en miniversion byggd med samma funktion hos modulerna, fast med luftkylning:
Jag tror att man i princip måste ha kylning, diametermätning, matning och trådrullning som separata enheter i denna ordning om man vill kunna tillverka riktigt bra filament.
Synd att man inte har mer tid, annars hade jag byggt en själv
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Tycker att både vattenkylning ( plasten tar upp vatten och måste torkas )
och fast utväxling mellan uppspolning/spridare är olämpliga ( uppspolad längd varierar kraftigt med diam.)
Kraftig luftkylning blir mitt första val.
Mätutrustning för tråddiametern kommer att bestå av linjelaser & linesensor med 256pixels.
Tråddiameter fås genom att räkna skuggade pixels.
Detta mätvärde återkopplas via Arduino och reglerar farten på drivhjulet.
och fast utväxling mellan uppspolning/spridare är olämpliga ( uppspolad längd varierar kraftigt med diam.)
Kraftig luftkylning blir mitt första val.
Mätutrustning för tråddiametern kommer att bestå av linjelaser & linesensor med 256pixels.
Tråddiameter fås genom att räkna skuggade pixels.
Detta mätvärde återkopplas via Arduino och reglerar farten på drivhjulet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Längden på vattenbadet är ju helt beroende på hastigheten. Det krävs en viss tid för att kyla tråden och ju fortare man kör desto längre sträcka. Om du vill undvika vattenbad så går det ju att låta tråden glida över en metallyta som kyler.
Tänk på att plast är en dålig värmeledare. Det är svårt att värma den och när den väl är varm så är det svårt att kyla den.
Det här verkar vara ett riktigt spännande bygge. Det enda som jag skulle kunna vara lite tveksam inför är skruven. Normalt sett använder man ju en skruv med kompression. Det innebär att rotdiametern på skruven ökar mot spetsen. Detta gör att plasten komprimeras, värmeutvecklingen ökar, smältan bearbetas hårdare, luften pressas ur och man får en jämnare smälta (och högre kapacitet). Den mesta värmen skall komma från friktionen vid bearbetningen i skruven.
Risken är att det knappt sker någon bearbetning. Då kommer plasten att ha svårt att smälta. Man får luft i smältan och kapaciteten blir väldigt låg.
Men det är bara att tuta, köra och se vad som händer. Funkar det inte bra kan man ju t.ex. sätta en sil med väldigt små hål innanför munstycket. Då skapar man ett tryck i skruven som säkerligen ökar kapaciteten och tar bort innesluten luft.
Tänk på att plast är en dålig värmeledare. Det är svårt att värma den och när den väl är varm så är det svårt att kyla den.
Det här verkar vara ett riktigt spännande bygge. Det enda som jag skulle kunna vara lite tveksam inför är skruven. Normalt sett använder man ju en skruv med kompression. Det innebär att rotdiametern på skruven ökar mot spetsen. Detta gör att plasten komprimeras, värmeutvecklingen ökar, smältan bearbetas hårdare, luften pressas ur och man får en jämnare smälta (och högre kapacitet). Den mesta värmen skall komma från friktionen vid bearbetningen i skruven.
Risken är att det knappt sker någon bearbetning. Då kommer plasten att ha svårt att smälta. Man får luft i smältan och kapaciteten blir väldigt låg.
Men det är bara att tuta, köra och se vad som händer. Funkar det inte bra kan man ju t.ex. sätta en sil med väldigt små hål innanför munstycket. Då skapar man ett tryck i skruven som säkerligen ökar kapaciteten och tar bort innesluten luft.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Tack för tipsen,
" metallyta som kyler"
Ja det är ide'n med det stora drivhjulet, dock utan att glida . Ska bli fläktkylt och ev. ett par hjul till om för liten effekt.
Jag satsar på 1.75mm tråd som bör vara lättare at kyla än 3mm.
En annan ide' jag har är att låta tråden gå genom en avlång box med lyftkylda, rätt små kullagerkulor som skulle ge bättre värmesink.
"skruv med kompression"
Ja jag har sett sådana, men de ligger i en helt annan prisklass och då blir det svårt att motivera kostnaden för ett hobbybygge.
Möjligen kan man använda en gammal köttkvarn som ser ut så.
"sil med väldigt små hål innanför munstycket"
Ja jag har en nätsil. Syns på bild upplagd 9-april.
" metallyta som kyler"
Ja det är ide'n med det stora drivhjulet, dock utan att glida . Ska bli fläktkylt och ev. ett par hjul till om för liten effekt.
Jag satsar på 1.75mm tråd som bör vara lättare at kyla än 3mm.
En annan ide' jag har är att låta tråden gå genom en avlång box med lyftkylda, rätt små kullagerkulor som skulle ge bättre värmesink.
"skruv med kompression"
Ja jag har sett sådana, men de ligger i en helt annan prisklass och då blir det svårt att motivera kostnaden för ett hobbybygge.
Möjligen kan man använda en gammal köttkvarn som ser ut så.
"sil med väldigt små hål innanför munstycket"
Ja jag har en nätsil. Syns på bild upplagd 9-april.
-
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
- Ort: Lysekil
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Det kommer nog att funka hyggligt med en träborr så länge du kör "normala" plaster.
Många av de existerande hobbymaskinerna, till exempel Filastrudern jag har, använder just träborr som matningsskruv.
Min filastruder är lite känslig vad gäller temperaturer och handhavande, vilket jag delvis beror på att skruven saknar kompression, men den fungerar som sagt.
Den billigaste skruven med professionellt utseende som jag hittat är annars denna: http://www.filabot.com/collections/comp ... feed-screw
Lite dyr, men ändå överkomlig om man vill bygga nåt mer professionellt.
Många av de existerande hobbymaskinerna, till exempel Filastrudern jag har, använder just träborr som matningsskruv.
Min filastruder är lite känslig vad gäller temperaturer och handhavande, vilket jag delvis beror på att skruven saknar kompression, men den fungerar som sagt.
Den billigaste skruven med professionellt utseende som jag hittat är annars denna: http://www.filabot.com/collections/comp ... feed-screw
Lite dyr, men ändå överkomlig om man vill bygga nåt mer professionellt.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Är nu inne på försöksuppkoppling #3 av trådiametermätning för att experimentera fram lämpliga komponenter och mått.
Nu med kraftigare laser.
Största problemet är att sensorn är 16 mm lång och för att nyttja max antal pixels måste ljuset vara divergerande och
därigenom ge förstoring.
Hoppas fortfarande på att klara detta utan optik som skulle krångla till det hela.
Skall klara att mäta både 1.75 & 3mm tråd genom att flytta i sidled och ge 1V/ mm ut för att passa ihop med Marlin.
Lättaste biten var Arduinoprogrammet.
Nu med kraftigare laser.
Största problemet är att sensorn är 16 mm lång och för att nyttja max antal pixels måste ljuset vara divergerande och
därigenom ge förstoring.
Hoppas fortfarande på att klara detta utan optik som skulle krångla till det hela.
Skall klara att mäta både 1.75 & 3mm tråd genom att flytta i sidled och ge 1V/ mm ut för att passa ihop med Marlin.
Lättaste biten var Arduinoprogrammet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Det är precis så de gjorde på ett jobb jag hade.Drivhjulet har ett ursvarvat spår med en bottendiameter = trådens och dess funktion är även att kyla tråden.
Slirkopplingen & uppspolning håller tråden spänd över detta drivhjul som bestämmer farten.
Någon som tror att jag får det att fungera?
Man skulle kanske fråga Mr3D eller nån som gör sånt på jobbet vad det skulle kosta?"skruv med kompression"
Ja jag har sett sådana, men de ligger i en helt annan prisklass och då blir det svårt att motivera kostnaden för ett hobbybygge.
Re: Plaståtervinning för 3D-printning
Borde inte vara så svårt att tillverka en sådan skruv. Posta lite dimensioner på skruven så kan jag leka lite.