Plaståtervinning för 3D-printning

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Synesthesia »

Uppspolningens friktionskoppling: om det är en vanlig dc-motor, så borde man väl kunna köra motorn på konstantström istället så man slipper mekanisk friktion? Kraften i motorn blir ju i stort sett proportionell mot strömmen.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

@ StefanR
Nej, jag har inte plastextrudering som något fristående syfte, utan det är i stället att hålla nere kostnaderna för mina 3D-prints.
Tycker att filamentpriserna är omotiverat höga. Plasten blir annars snabbt den största kostnaden, om man verkligen har användning av en 3D-skrivare.

@ Synesthesia Tack, bra tips. Det är absolut värt att prova.
Det ger ju också möjlighet att reglera & öka kraften efter hand som uppspolningsdiametern växer och beroende på läget på den fjädrande armen.
Friktionskopplingen kan jag ju behålla ändå, som extra säkerhet, och bara öka friktionen en del.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av NULL »

Jag tycker att min skrivare klarar inte av att skriva ut så små detaljer som kuggarna om de ska bli så fina att de håller normal livslängd, det skulle motsvara ett munstycket på kanske 0,1mm...
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Det är inga stora krafter varken på drag eller uppspolning, men vill man ha längre livstid, så kan man ju öka bredden på kuggarna.

Slitaget sker mest längs med trådlagerna så, jag ser inte att det skulle behövas så litet munstycke.
Förstora bilden på det svarta kugghjulet, så syns att det är gjort med stort munstycke (0.45 & 0.25 layer)

När maskinen är färdigbyggd är slitaget inget stort problem: Mal ner, Smält om & Skriv ut nytt. och underhåll med lite silikonfett.

Viktigare är att kuggarna får rätt form: Det kan förbättras genom att minska jerk, fart & acceleration och mekaniskt glapp och öka stabiliteten med extra stag.

God sammansmältning till nästa lager är nog det som påverkar styrkan mest och för att få den bra kan man testa att öka temp.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av NULL »

Om du vill skicka stl.filen på kuggarna, kan jag skriva ut ett par och ta ett foto på dem... bara för kul.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av NULL »

Ok, här är fyra försök:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Sista bilden ser väl i stort sett hyfsad ut.
Bara några första lager som är för breda. Använd samma lagertjocklek för första.
Du har väl inte valt någon brim eller skirt? Eller för varm hot bed?

Problemet kan fixas till antingen
1 Med lite efterbearbetning genom att fila bort kuggtopparna lite snett längs bottenytan så något lager försvinner.
2 Vända hjulet upp och ner före utskrift och använda support. Kuggarna är lite överdrivet avfasade i toppen.
3 Modifiera caddningen i botten, så att kuggspetsarna kapas några grader ( liknande toppen), men mycket mindre.

Det kan ibland lyckas att importera en .STL fil i OpenScad och sedan skära bort delar med: difference(){ import()
( och i detta fall en lämplig kon ) }

Jag ser inget som tyder på problem med för stor lagerhöjd - möjligen tvärt om - ett för tunnt första lager.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av NULL »

"Sista bilden ser väl i stort sett hyfsad ut."
Jo, någonting sånt tycker jag också. Den sista kuggen har jag skrivit ut med 0,1mm's höjd, och då ser den användbar till lägre hastigheter...

"Bara några första lager som är för breda. Använd samma lagertjocklek för första.
Du har väl inte valt någon brim eller skirt? Eller för varm hot bed?"

Första lagret har slic'ats med en högre höjd, så det är egentligen inte ett problem, brydde mig inte om att sätta det till samma höjd eftersom det bara var ett test.

Avfasningarna är från .stl-filen, skulle jag ha ritat kuggen för 3D-utskrift, skulle jag ha separerat kuggarna till separata filer för att undvika blobbarna som blir vid tranporterna mellan kuggarna, och struntat i avfasningar, de gör ingen nytta, mera ställer till det i 3D-utskrivning.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Uppstarten av denna konstruktion kan tyckas vara omöjlig och det är den om man inte använder någon meter färdig tråd som träs bakvägen och förs in någon mm i munstycket före start.

Nackdelen är att det blir en tjockare klump i skarven, så man måste alltså därför även köra en hel rulle åt gången för att unvika dessa klumpar.

Funderar på hur man skulle kunna tillverka en skarvapparat.
Tips?
Dekker
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 januari 2014, 11:35:43

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Dekker »

svetsa? typ en kniv eller rör som är uppvärmd till rätt temperatur som rör båda ändor. Tänk på hur det ser ut i 3d skrivar huvudet eller i en värmelimspistol, där tar man det lite längre bara å låter det smälta till flytande.

Lite exempel för att ge dig tips, vakuumförpackare så svetsar man ihop påsarna, större pem slangar och sen kommer jag inte på flera exakt nu =/

Tror de flesta plaster går att svetsa, men skiljer i temperatur och tid
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Ja att ändarna skall värmesmältas ihop är väl rätt självklart, åtminstone för PLA.
För ABS kan man ju även tänka sig upplösning/limning med acceton, men det lär ta lång tid.

Jag tror att det måste till en öppningsbar rörformad hållare/ & form för trådändarna och sedan vattenkylning för att snabba upp det hela.
För temperaturregleringen kan man nog switcha in & nyttja printerns Hotend både mjuk- & hård- vara.

Så här långt har jag kommit nu:
Borrade med 1.75mm i skarven mellan 2 aluminiumbitar. Övriga hål för att värme & kyla inte ska spridas fullt så mycket.

Jag har en clamp någonstans som jag skall montera för öppning / stängning om/när jag hittar den.

Vattenkylningen tänkte jag fixa med slangar till en behållare på varje sida som höjs/ sänks när det är dags.
skarvform.JPG
Vid utskrift vill man aldrig riskera att tråden tar slut innan det är klart, så det blir lätt en hel del småsnuttar liggande kvar som det vore bra att enkelt kunna skarva ihop.

Man kan troligen också få till en del intressanta utskrifter genom att skarva ihop trådar med olika färger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av sm7tjc »

Googla på spegelsvetsning.
Man pressar ändarna mot var sin sida av en uppvärmd plåt. När ändarna börjar smälta så rycker man bort plåten. Med lite intrimning kan man göra nästan perfekta skarvar.
Ett annat alternativ är superlim. Med rakt skurna kanter blir det så lite lim i fogen att det inte borde påverka utskriften.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Tack för tipsen,
Jag kände mig manad att testa superlimvarianten direkt.
Det var inte lätt att kapa och få tillräckligt bra yta, men efter att ha borrat ett hål som stöd för vinkelrät filning, så lyckades det.
Om hållfastheten blir tillräcklig får jag återkomma till.
skarv.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Plaståtervinning för 3D-printning

Inlägg av Eli »

Jag provade med ett par olika superlim, men inget kom i närheten av den brythållfasthet som behövs vid uppspolning.

Nya ide'er:
Det är önskvärt att bara en liten bit närmast skarven smälter. ( för att också likna spegelsvetsning, men som jag tror är svårare att bygga )

För att få till detta och för att få en styrning vid lägre temp. borrade jag som på bild från båda sidor och försöker fylla dessa med en spackelblandning av detta temp.tåliga lim och luftfyllda micro-glaskulor som isolering.
skarvdon.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar