Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av swesysmgr »

Handtag text.jpg
Ett knivhandtag, tyvärr problem med att öarna i texten för sifforna 6 och 0 flyter ut.

Man kanske kan sänka temperaturen för sista lagret eller något, med ironing påslaget gick det ännu sämre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Går att ställa in I Cura om jag inte minns fel, annars kan du testa höja höjdupplösningen.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Bonehead »

Har fått tillfälle att testa resin-skrivare, rätt kul ändå!
P1020191.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av simply »

Uppgraderat min 3018 till 3040 och fräst ny wasteboard, så de små fjuttiga klämmor jag använde tidigare funkar inte längre. Inga spår utan 6mm inserts istället.

Utgick från samma modell och snodde ihop en ny större variant i fusion... blev helt ok tycker jag!
IMG_20210925_012912.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GastonDeVille »

Absolut inget avancerat men väldigt praktiskt.
Fick låna en sats bromsmonteringsverktyg till såna där bromsok som man måste skruva in då det finns en handbromsfunktion inbyggd i bromsoket...
Nåväl, det lustiga var att et par av tillbehören passade nästan, och då pratar jag om lagom många tiondelar att det hade sett väldigt fult ut att börja karva i antingen verktyget som inte är ens eget, eller göra hålen ovala i de nya bromskolvarna :x

Som sagt, väldigt irriterande varför jag fick anledning att rita lite cirklar i Fusion360 och 3D-skrivaren fick jobba lite
AE TEVES TOOL v1.png
medan jag käftade med bildelsåterförsäljaren som inte kunde få fram rätt delar... en lång historia bara det. :roll:
Men det tog alldeles för lång tid att få svar och efter några väl valda jazzlåtar (ca 30 minuter) medan jag slösurfade så pep skrivaren till och - voilà! Ut kom en liten knodd på 5,62 gram :P
ATE TEVES 20211014_134319.jpg
Körde med 100% infill 0,24 mm lagerhöjd 60 C° i bädden 200 C° nozzle temp.
Lade in en helt onödig text på båda sidor mest för att testa och roa mig själv.. men delen fungerar :)
Kapade till två bitar M6 skruv som styrpinnar eller vad det kallas. De råkade ha perfekt mått till kolvens styrhål.
Vanligt GST 3D PLA+, ingen drama förutom att det ville släppa / kröka sig i en kant men det hade ingen betydelse i sammanhanget.
Nu råkar det var splajdans nya delar så ett par gamla tvärfastrostade ok kanske det inte klarar av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Klas-Kenny »

Har använt sånt verktyg många gånger, och det har aldrig passat något jag använt det på. Men funkar bra ändå.

Det är i regel ändå aldrig samma stigning på skruven i verktyget som i bromsoket, så det spelar ingen större roll. När man skruvar åt så pressar verktyget in bromskolven samtidigt som den snurras medelst friktion, så funkar det hela ändå.

Bästa vore nästan att verktyget inte hade några tappar alls utan bara runt, och kanske lite räfflat för bättre grepp.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av tecno »

Min första *sarkofag*.
DSC_0020 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

Öh, vad menar du?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av tecno »

Runt själva objektet så skrivs det ut ett *drag* skydd. ABS är ju lite känsligt för detta och mitt stora skrivarkabinett är inte helt dragfritt om man säger så.

Det hela fungerade som önskat.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

Aha, det var en ny teknik för mig. :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Finns i Cura sedan en tid tillbaka och rimligtvis även i andra men är normalt något man själv måste kryssa i för att den skall göra det men är väl i det närmaste ett krav som jag förstått om man inte har en sluten skrivare.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GastonDeVille »

Klas-Kenny skrev: 14 oktober 2021, 22:41:00 Har använt sånt verktyg många gånger, och det har aldrig passat något jag använt det på. Men funkar bra ändå.

Det är i regel ändå aldrig samma stigning på skruven i verktyget som i bromsoket, så det spelar ingen större roll. När man skruvar åt så pressar verktyget in bromskolven samtidigt som den snurras medelst friktion, så funkar det hela ändå.

Bästa vore nästan att verktyget inte hade några tappar alls utan bara runt, och kanske lite räfflat för bättre grepp.
Jag tror inte det är meningen att skruven ska ha samma stigning som oket... när man tittar inuti kolven så ser man...
hmm syns inte så bra på bilden men.. skruven tillhör handbromsmekanismen om jag förstår det rätt.
.
245788339_220960543308331_6000738225544829200_n.jpg
.
Det är en väldigt stor stigning på den iallafall.
Jag skaffade nya bromsok eftersom de gamla satt så sjukt hårt (rostat inifrån) så jag fick ta i väldigt hårt vilket inte hade funkar med en plastinsats / adapter.
Men på de nya oken är det väldigt lätt, behöver knappt trycka på mer än för att styra åt rätt håll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av OeT »

En gängklocka
Bygger på en design dom finns på thingiverse men lade till ett par lager så det känns lite stabilare
20211023_150158.jpg
En utskrift till behövs för finjustering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Bonehead »

Kul utskrift! Återkom gärna med hur bra den fungerat över tid!

Postade om denna i januari sen har det varit ett väldigt långt uppehåll... :lol:
La några heldagar på att designa klart det sista, men som alltid så blir saker bara 98% klara, finns alltid nåt man hade kunnat gjort om/bättre.

Chassit har bara några mindre tweaks för mjukare växlingar, bättre styrgeometri, kompaktare placering av dämpare, styvare och hållbarare ram och så vidare.
IMG_2663.JPG
Det största jobbet har egentligen varit att göra klart karossen, gick ohyggligt många timmar på att fläska till alla detaljer och samtidigt göra den lite optimerad för 3D utskrift OCH smidig att montera.
Hade lite strul med skrivaren så fick några artifacts och främre halvan gick sönder lite i ena skärmkanten när jag tog bort supports men allt sånt går att åtgärda med 3d-penna och spackel.
Totalt ca 110h utskriftstid för karossen som är ca 49cm lång, 14cm hög och 20cm bred.
IMG_2669.JPG
IMG_2670.JPG
Blev en del invändigt arbete för att göra karossen så smidig som möjligt att printa och minimera mängden stödmaterial man behöver använda.
Karossen är tunnare än det ser ut då det är en "ribba" i mitten som förstärkning, bakom den är tjockleken generellt runt 1.5-2mm.
Tunnare hade kunnat spara ganska lite material men hade också riskerat att göra den för stöt-känslig, trist om en utskrift som tar >48h går sönder p.g.a tunna skal.
apc.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av RDX* »

Riktigt snygg. Ska du utsmycka den med detaljer som en plastmodell?
Jag köpte en BRDM plastmodel i Kaliningrad, så jag har en liten förkärlek till den.
Skriv svar