Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

SeniorLemuren skrev: 3 augusti 2020, 12:20:10Jag tyckte om utförandet rent utseendemässigt så jag caddade om alltihop, gjorde bättre gångjärn och lås. Ökade storleken på slitsarna för minneskorten. Så nu är jag nöjd med min SD-box. :)
Jag har levt med en SD kort hållare med för små slitsar allt för länge och inte fått tummen ur att rita en egen.. vill du dela din design printar jag den direkt..
Vad använder du som sprintar i gångjärnen? Jag brukar rita 2mm hål för sånt så passar en bit 1.75mm filament med pressfit.. all plastic :D
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

Gripdon till robot..
Fick låna cylindern av en bekant nu under sommaren så ritade av den och dess rörelse för att sedan hitta på nån typ av gripdon för att labba med. (Har en robot arm i garaget över sommaren för experiment)

Cylindern skjuter 2 plattor ut åt sidorna 3.2 mm vid tryck.
På dessa ritade jag kuggplattor. Motsvarande kugg på fingrarna längst ner skapar transmissionen. Längden på alla fingrar gör att käftarna alltid är i samma vinkel..
minns inte vad skillnad blev mellan käftarna i öppet och stängt läge men ca 35mm.
Käftarna stänger helt med monterings alternativ 1 som är på bilden.
Man kan även välja att montera med en hugg åt sidan så att de står mer öppet..

I varje led sitter en hylsa som är 0.2mm bredare än fingret där den sitter. På varje sida av hylsan sitter en bricka.
För att låsa ihop det använder jag 1.75 mm filament som jag smälter ändarna på.. allt 3d printat utom cylindern och skruvarna som monterar fingrarna i cylindern.. :)

På bilden sitter svarta gummi bitar i käftarna som jag printat. Det är version 1 och efter det har jag gjort olika käftar efter olika saker man plockar och man byter enkelt ut dem med endast en skruv per sida.

Kul experiment som gjort att jag kan utföra en hel drös tester med roboten..
368C7BDB-FFE3-48B1-89FE-20C4D897B42D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Fixat en hållare till de små tetraförpackningar med dricka till ungarna... hittade en köpt för längesedan men inte sett dem igen. Men när man är liten är det svårt att hålla en drickapaket utan att trycka ut all saft på sig själv.

Så fått ritar upp en design i autocad och provat skriva ut den. Lite designändringar till version 2 men men det kommer så sakta...

Det som slår en nu, det var ju evigheter sedan man körde cad så det är sjuuukt rostiga kunskaper som ska dammas av... går skapligt långsamt att få fram en bra design...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Ser ju ok ut, till V2.1 sedan så rundade kanter så är det lite mjukare att hålla i för små händer.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Tack, japp det är lite sånt som jag håller på att ändra och lägga till. Fick även för bra passform på gångjärnet, så det måste göras om också. Glömde även hålen till gångjärnen... så en del att fixa. Även hålets placering till sugröret måste flyttas lite...

Tack för input, det är de små sakerna som gör det!
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av SeniorLemuren »

teljemo skrev: 4 augusti 2020, 06:39:33
SeniorLemuren skrev: 3 augusti 2020, 12:20:10Jag tyckte om utförandet rent utseendemässigt så jag caddade om alltihop, gjorde bättre gångjärn och lås. Ökade storleken på slitsarna för minneskorten. Så nu är jag nöjd med min SD-box. :)
Jag har levt med en SD kort hållare med för små slitsar allt för länge och inte fått tummen ur att rita en egen.. vill du dela din design printar jag den direkt..
Vad använder du som sprintar i gångjärnen? Jag brukar rita 2mm hål för sånt så passar en bit 1.75mm filament med pressfit.. all plastic :D
Självklart får du filerna till den. Frågan är om du vill ha en box med 4 x 8 småfack och ett fack för en adapter eller 3 x 8 småfack med 4 stora fack. eller 1 x 8 småfack och 8 stora fack. Jag använder 3 mm stålsprintar från skrotade CD-slädars linjärlagring som jag kapar till 15 mm långa med dremeln.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

@SeniorLemuren
Oj vad mycket val... Jag har många både stora och små kort så den med plats för 8 av varje hade nog utnyttjats bäst :D

---------------------
@MNorrgren
Hållaren till tetran.
Klockren ide.. Att man inte tänkte på de när yngsta grabben var i den åldern.. Men inte försent än.. Det finns små barn i umgängeskretsen som kan behöva detta..
Vi har några olika märken och modeller på dessa tetror så jag ska nog ta och göra en mät-runda och se om man kan skapa en hållare som kan passa flera olika typer av tetror..
Tack för inspirationen :D
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Ja men kul att kunna inspirera rull något. När jag får till en vettig variant lägger jag självklart upp filerna här om så önskas.

Skulle vilja göra den i något mer hållbart än pla men min lilla skrivare vill inte gå högre än 220 grader vilket blir ganska begränsande med mer hållbara plaster... kan med nöd och näppe köra petg...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Version två av mina drickshållare till barnen. Körde lite högre temp på pla, klart bättre resultat! Plasten sitter ihop som den ska nu! Skönt!

Lade även till deras namn på respektive hållare. Får se hur länge det varar!

Gjort den lite högre och lite större inuti så inte drickan fastnar helt. Har inte gjort ett hål i dem för låset, kommer borra upp det sedan när jag bestämt mig för hur det ska se ut.

19h att printa dem respektive, så det är inget snabbt projekt. Men körde på hög upplösning med 0.1mm per lager. Vill ha dem riktigt solida och hårda. Ska tåla en del när det gäller småbarn... hade också nästan slut på den gröna filamentet så det fick bli svart. Ska göra gröna lock, eller om jag köper ett rött filament? Går åt en del ändå, 23meter per hållare. Men de blev riktigt bra o andra sidan så...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

MNorrgren skrev: 6 augusti 2020, 19:25:14 Skulle vilja göra den i något mer hållbart än pla
Dagens material inlägg :wink:

PLA är "hållbart" om man ser till att det är väldigt hårt och fast jämfört med många andra material man kör i FDM skrivare.
ABS är inte alls lika hårt i ytan men blir då lite segare och klarar en het sommardag i en bil bättre än PLA också pga den högre tempen.
PETG är både flexigt och hårt i ytan.. Dock tråkigt att printa då man alltid beslutar sig för att den här gången ska jag banne mig hitta lösningen på PETG och stringing (spindelnät). Och det gör man inte.. :lol:
Nylon, ASA, PC osv har alla svagheter och styrkor samt att de är svåra att hitta rätt inställning. Men när man har det är det ändå kanske inte värt det i en majoritet av utskrifterna man gör..
Det är väl om man printar kugghjul som nylon ska vara slitstarkt..

Det finns en del Youtube kanaler som gör "vetenskapliga" tester på olika material där man provar utskrifter i olika förstörande prov. Ganska intressant (om man gillar att nörda in sig i detta såklart).

Jag personligen printar mest i PLA och ABS. (ABS för att jag har en Zortrax som gör ett extremt bra jobb med just ABS)
PLA sitter bäst ihop om man trycker ut mycket plast. Jag har en printer med 0,8 mm nozzle där jag printar med lagerhöjd på 0,6 mm.. En sån print delaminerar aldrig. försöker jag knäcka den går den av i sin svagaste punkt istället.. Dock inget för den som vill ha fin yta då 0,6 mm lagerhöjd syns ganska tydligt. :shock:
Ska PLA sitta ihop med mindre nozzle gäller det att ha rätt temp på hotend och rätt kylning samt mycket infill. (nära 100%)
Jag har gjort en del mekaniska delar som hållit många år i industri maskiner med PLA.. (Skulle dock inte göra delar som roterar snabbt eller påverkar säkerhet på nåt sätt.)

Som du märkte i ditt nästa inlägg så fick du det hållbart med rätt temperatur.
Det är ju FDM teknikens stora svaghet. "Delaminering" (att lager separerar) och speciellt vid fel temperatur då inte lagren "limmar" ordentligt..
Ett sätt att göra sina utskrifter starkare är då att vända på modellen i slicern så att lager hamnar åt rät håll på svaga punkter.

Bifogar en bild på utskrift med 0,6 mm lagerhöjd..
IMG_5953.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Stod och tömde ut 1000l vatten ur barnens pool för hand häromdagen, för hand. Puh! Tröttnade ganska fort och konstaterade att ryggen gjorde rätt ont. Tömde klart men gick raka vägen in för att leta upp en pump, måste ha slängt den... suck. Passade då istället på att träna upp vad-kunskaperna lite till ...

Fick ritat upp en enkel pump, centrifugalpump för att vara mer exakt. Skrev ut , mååånga timmar senare så blev det något som liknade en pump. Ska bara vänta på att en motor från tradera kommer i nästa vecka. Har testat med skruvdragaren, fungerar riktigt fint men har för lågt varvtal för att kunna ge bra tryck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

Men var suger du in vattnet?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av danei »

Vattnet ska ju ut inte in. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av MNorrgren »

Ska visa upp när den är ihopsatt så kanske det blir lite lättare att se. :)

Här är när den är ihopsatt. Den har dubbla kullager för att göra den stabil, kommer även här mellan lagerns packa med fett för att göra den vattentät.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

Ok, på de första bilderna såg jag en slät sida med kullager och en förhöjd sida, också med kullager. Blev liksom inga sidor kvar.
Skriv svar