Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av gOry »

danei skrev:Nu överdriver du. Det har hänt en allvarlig incident. Inte för att förringa den, men att hävda att polisen skjuter vilt på alla som bär något som påminner om en pistol är befängt.
Bara en, vilken värld lever du i?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/poli ... ot-huvudet
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av danei »

Det var inte känt när jag skrev. Det är ändå inte vanligt förekommande. Men det känns som att poliserna behöver tagga ner.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Svårt så som dagens samhälle numera blivit.

Och med det inget mer oft från mig.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Skrev ut denna: https://www.myminifactory.com/object/3d ... d-d-106445
Gillade att tom fingeravtrycken kom med.
finger.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av RoXa »

Idag blev det en nyttoprint i PETG. Bubbelbadet började föra ett väldans väsen och det visade sig att fläkten på pumpmotorn spruckit och slirade på axeln. Ritade ett nytt i Fusion 360 och 4 timmar senare var det lagat. Återstår att se hur fläkten klarar 2800 RPM och fuktig miljö i längden.

EDIT: Varför är bilderna uppochner? De visas korrekt lokalt på min dator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Henry »

Eventuellt ett gränsfall att det håller vid nästan 3000 rpm då det ger en stor påfrestning på bladen även om de är utskrivna på rätt håll.

Plastflaskor med drycker i är av PET och de klarar vatten utan problem likaså PETG så det kommer att funka fint i vatten som så.

Att bilderna är upp och ned är en återkommande grej men kommer inte ihåg vad orsaken var om det var en bugg eller nåt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av danei »

När man printar och inte gjuter kan man ju göra en bättre design. Den ser ut att vara designad för att gå att gjuta i en tvådelad form.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av ahlsten »

Det är att rotationen är kodad i metadata och inte utförd faktiskt på bilden eftersom det skulle innebära att den då måste dekodas och kodas om vilket leder till förlorad information (kanske inte rent praktiskt men det är bättre och billigare att bara berätta hur bilden ska roteras för att bli rättvänd). Webb är bökigt så det fungerar inte som tänkt(?)

Det ser ju ut som att den kommer vara inkapslad sen när du kör? Då borde det väl vara rätt riskfritt... inte så kul med flygande plast annars kanske :)
Om du känner för att överanalysera lite så har du ju massor av möjlighet i Fusion 360 iaf, jag ritade något som såg liknande ut på skoj och simulerade statisk påfrestning och resonansfrekvenser med lite obalans vid rotation, dock utan den rätt uppenbara viskösa lasten. Verkade rätt lugnt, men det beror ju lite på obalans, kanter med stresskoncentrationer och aerodynamiska biten... :)
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av RoXa »

Mycket riktigt är den inkapslad med en täckplåt i änden. Sedan sitter den monterad mellan badkaret och väggen, så om den skulle explodera så måste bitarna ta sig igenom plasten i badkaret. Mindre troligt att något farligt skulle kunna hända, speciellt som karet är fullt i vatten när den används.

Har kört ca 2h sedan monteringen och än fungerar det fint. Den slog sig lite när jag värmde centrumet för att få pressfattning kring axeln, men den rätar ut sig vid drift. Tiden får visa om den håller!
Användarvisningsbild
Zatrec
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 oktober 2007, 04:56:52
Ort: Katrineholm

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Zatrec »

teljemo skrev:
Zatrec skrev:Hej alla, första inlägg i 3D delen.

Köpte ett Ifixit verktygs kit för bits:en till min elektriska "skruvdragare", såg dock att jag kunde få plats med skruvdragaren om jag modifierade lite och så här blev det efter några prototyper emellan :)
Smidigt... en practical print, det gillas!. Jag blir nyfiken på "skruvdragaren".. (en pryl jag inte har och hatar att inte ha)
Är det en pryl man använder? Finns det tillräckligt med kraft? Vad är det för typ av batteri? Vad är det för märke :)
tja

jag använder den alltid för allt elektroniskt men den är inte tillräckligt stark för att lossa eller dra åt skruvarna men den gör det tråkiga jobbet i mitten. det finns en v2.

Här är länkar till killen som fick mig intresserad (Marco reps, han är riktigt intressant att följa):

ES120:
https://www.youtube.com/watch?v=il86j54dTzc

ES121:
https://www.youtube.com/watch?v=yqlfHeZiRTA
OeT
Inlägg: 787
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av OeT »

En verktygshållare
20200101_114215.jpg
20200101_112409.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

Dragit 125m nätverkskabel i kåken.
För att snygga till hålen i väggar och tak där kablage går igenom ritade jag upp och printade täckplattor.
3 olika modeller: 1 kabel, 2 kablar och 3 kablar, alla med exakt passform runt antal sladdar så det blir kanske tätt :)
Blev riktigt bra :)
IMG_4353.jpg
Printade i Prima value vit PLA på en Felix PRO 2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Rohan »

RoXa skrev:Idag blev det en nyttoprint i PETG.
Vad kör du för inställningar med PETG och vilken slicer? Har du direktdrivning eller bowden?
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av RoXa »

Jag kör med en Prusa MK3s och Prusaslicer. Använde standardinställningarna för Prusa PET. Fungerar riktigt bra tillsammans med Clas Ohlsons PETG.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av lgrfbs »

Har ritat 2 olika huvudströmslock och det visade sig att jag hade mät lite fel och tänkt lite galet med design av ena locket, så det måste till en revision av dem båda. Notera att jag provade två olika material.
Något gjorde mig lite glad var att urtaget för strömbrytaren var perfekt redan i denna version.
IMG_20200123_234840_A.jpg
IMG_20200123_235355_A.jpg
IMG_20200124_000039_A.jpg
IMG_20200124_000447_A.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar