Om att komma igång med CAD

Allt som rör 3D-skrivare.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Skogen »

Jag började själv med OpenSCAD, och jag tycker fortfarande att det är rätt fräckt att skriva kod istället för att rita.
Men ska man göra konstruktioner med många delar så tycker jag att det är rätt bökigt. Jag har provat.
Så jag gav mig fan på att lära mig något mer avancerat. Att det blev Fusion 360 var nog mest en tillfällighet.
Tog rätt många timmar av Youtubande innan man kom över start-tröskeln.
Det finns hur mycket info som helst om Fusion 360 på Youtube.

Men jag har fortfarande senaste versionen av OpenSCAD installerat :)
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Gimbal »

H.O skrev: 2 januari 2022, 16:20:18
Gimbal skrev: 2 januari 2022, 14:08:30 Jag rekommenderar dig att prova DesignSpark Mechanical. (sök på det)
Mycket mer lättjobbat än Fusion360 och Freecad (i mitt tycke) och gratis. Flyter också fint även på enklare maskiner till skillnad från Fusion360, men förstås inte lika kraftfullt. Räcker dock långt.
Dock måste man skapa konto och logga när man vill använda programmet vilket betyder att de närsomhelst kan stänga av programmet och/eller börja ta betalt - precis som F360. Inget ovanligt eller nödvändigtvis fel med det men något att ha i åtanke om man planerar att investera den tid det tar att lära sig. Designspark har, vad jag vet, inte heller någon CAM-modul så OM man skall man producera G-kod för CNC-maskin, 3D-skrivare etc så behöver man ytterligare verktyg.
Jag skapade ett konto för flera år sedan, efter det har jag aldrig märkt av något. Vadå logga när man vill använda programmet?
Jag kör det på ett par olika datorer och startar det som vilket annat program som helst. Men visst, det hade varit trevligare att inte behöva skapa ett konto.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av lgrfbs »

pi314 om du trivs med OpenSCAD och är produktiv med det du gör - kör på och bli bäst på det.
FreeCAD, F360 med flera har möjlighet att ange mått som parameter eller matematisk formulera.

Detta är FreeCad som gör flödesanalys:

Jag kommer från Autodesk AutoCAD/Inventor CAD världen så att gå till FreeCAD har varit frustrerande ibland då de inte fullt ut följer "standarden" namnsättningen av funktioner, vilket gör att jag sitter och letar efter en viss ikon/namn när den gömmer sig under en annan meny eller namn.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av pi314 »

@lgrfbs:

Om OpenSCAD: Det blir nog så, just nu i alla fall.

Om flödesanalys: Häftigt! Hade ingen aning om att man kunde göra det i FreeCAD.

/Pi
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av H.O »

Gimbal,

Från RS-Online:
You must have a DesignSpark account in order to use the software. Click to Register when prompted and follow instructions (you can register in the software or, if you prefer, you can register now)
Menar du att det räcker att registrera med en skräpmail och efter det fungerar programmet för alltid - utan internetanslutning? Om det krävs internetanslutning så betyder ju det att du/programmet loggar in med ditt konto vilket i sin tur betyder att de när som helst kan stänga av åtkomst till programmet, om de t.ex vill börja ta betalt eller de säljer programmet till någon annan (hint hint Autodesk).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 2 januari 2022, 16:25:41 Till en början kan du glömma Blender.
Det är inget CAD-program.
Jag har fått intrycket att Blender kommer från en värld av 3D modellering och animering, men att det har hänt en hel del under senaste årtiondet och senare år.

Här sammanfattas detta i en text som är något år gammal.

https://inspirationtuts.com/blender-for ... s-it-good/

Blender är kanske inte det mest populära programmet för 3D-utskrifter, men jag tror inte att det ska avfärdas helt.

/Pi
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av NULL »

Att jobba med openscad är som att jobba med ett terminalfönster; utmärkt för programmerare med bra minne, men mest frusturation för oss andra.
Vi människor har alla olika sätt att attackera problem, nått som textbaserad "programmering" inte hjälper...
Parabellum
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2019, 20:49:24

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Parabellum »

Använder mig inte själv av fusion, men skall du hoppa på det tåget, så är nog Lars Christensen en av de bättre att lära sig av.
Lycka till! :tumupp:

https://www.youtube.com/channel/UCo29kn ... ZGZ50VKvWA
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Gimbal »

H.O skrev: 2 januari 2022, 16:53:56 Gimbal,

Från RS-Online:
You must have a DesignSpark account in order to use the software. Click to Register when prompted and follow instructions (you can register in the software or, if you prefer, you can register now)
Menar du att det räcker att registrera med en skräpmail och efter det fungerar programmet för alltid - utan internetanslutning? Om det krävs internetanslutning så betyder ju det att du/programmet loggar in med ditt konto vilket i sin tur betyder att de när som helst kan stänga av åtkomst till programmet, om de t.ex vill börja ta betalt eller de säljer programmet till någon annan (hint hint Autodesk).
Nej det menar jag inte. Jag menar att jag skapade ett konto för länge sedan och har sedan inte märkt av det alls. Det kanske loggar in i bakgrunden eller något. Inget man märker av. Det står inte någonstans (som jag lagt märke till i alla fall) typ "du är inloggad som bla bla..", eller ditt konto bla, eller dina sidor eller dyligt. Det bara startar och så är man igång.

Därmed inte sagt att de kan inta kan göra en Fusion360 manöver och plötsligt börja jävlas med användarna. Men än så länge fungerar det fint och är gratis.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Henry »

Använder själv enbart DesignSpark Mechanical, det är väldigt pedagogiskt och kräver i princip ingen upplärning. Det nästan enda du inte kan med det är att manipulera ytor men skulle det behövas kan du använda meshmixer.

Denna nedan är helt gjord med DesignSpark förutom den 90-gradiga böjda delen i bakkant som är gjord i meshmixer för jag kunde inte för mitt liv komma på ett sätt att göra den på detta vis i designspark då den delen är osymetrisk.

Bild

Bild

Lite stora bilder, men, men.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Prins Valiant »

Hej!
Mitt första inlägg på forumet. Är lite förvånad över att Tinkercad-com inte omnämns hitintills. Det är ett lätt ritprogram och ganska snabbt kan man rita produkter efter att följt deras egen utbildning. I grund och botten är det ett program utvecklat för skolor vad jag förstår. Jag tror att det är bättre att komma igång och se 3D skrivarens möjligheter, för att senare, om behov finns, gå på ett mer proffsigt program.
Jag är själv maskiningenjör fullt medveten om vad de större programmen kan göra, men detta duger åt mig. Jag har på mina 2 år med 3D printer designat nästan 300 olika konstruktioner.
En princip jag ofta använder är att arbeta som om du skall ta fram något ur ett trästycke på i träslöjden. Välj ett lagom stort stycke och ta bort det du ej önskar tills föremålet har rätt design. Skall jag tillverka ett L, tar jag ett 4-kantigt block och därefter placerar jag ett 4-kantigt "ta-bort"-block i det andra blocket så att en L-form kvarstår. Denna tråd inleddes med en lagerbock, även där hade jag börjar med ett block, för att därefter lägga in "ta-bort" axlar för lagerinfästning samt skalat bort onödigt material.
Om jag är ute efter en avancerad form, typ en propeller, lånar jag den från thingeverse och jobbar vidare på den i Tinkercad, genom att förändra storlek, läge och klippa bort det jag ej önskar i min konstruktion.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av Krille Krokodil »

H.O skrev: 2 januari 2022, 16:20:18Dock måste man skapa konto och logga när man vill använda programmet vilket betyder att de närsomhelst kan stänga av programmet och/eller börja ta betalt - precis som F360. Inget ovanligt eller nödvändigtvis fel med det men något att ha i åtanke om man planerar att investera den tid det tar att lära sig. Designspark har, vad jag vet, inte heller någon CAM-modul så OM man skall man producera G-kod för CNC-maskin, 3D-skrivare etc så behöver man ytterligare verktyg.
Det viktiga är att komma över den första höga tröskeln, sen när man har lärt sig ett CAD/CAM
väl så hoppar man ganska lätt över till ett annat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av säter »

Prins Valiant skrev: 3 januari 2022, 16:38:45 En princip jag ofta använder är att arbeta som om du skall ta fram något ur ett trästycke på i träslöjden. Välj ett lagom stort stycke och ta bort det du ej önskar tills föremålet har rätt design
Så gör jag alltid med detaljer som ska fräsas.
Jag tar även bort material i den ordning det ska fräsas.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av cahlfors »

Ja, det finns två metoder:
1 Att addera och subtrahera 3D-solider som ovan och
2 att rita i ett plan och extrudera.

Det går att kombinera. Alla vettiga CAD-program stöder båda sätten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av TomasL »

Att göra skisser och sedan extrudera dem är väl det normala sättet, då man har bäst kontroll på saker samt kan göra lite mer komplicerade former.
Skriv svar