vilket nya moderkort till anet a8?

Allt som rör 3D-skrivare.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Nu har drivaren till stegmotorn för extrudern gett upp.
Testade byta plats på stegmotorer så kunde bekräfta att det var porten. :cry:

Det är en anet a8 prusa i3 jag sitter på...bredvid menar jag.
Jaja, då har jag en ursäkt att möjligen uppgradera moderkortet...något förslag på moderkort...spontant tänkte jag på duet wifi eller ramp...skulle jag gå på orginal så är det för minsta problem tänkte jag?

alternativ köpa nytt:
https://www.ebay.com/itm/224363642913?h ... M&LH_BIN=1
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Du kan nog skaffa nästan vilket kort som helst. Jag har köpt några kort och fått lite läxor som jag tänker att jag delar med mig av;

Jag skulle gissa att du inte behöver något superkort för din skrivare. Du kanske ska bestämma dig för vilken väg du vill gå, lite billigare eller lyxa till det med ett Duet3D. Med tanke på vad det är för skrivare så skulle jag nog gå rutten med ett lite enklare kort och komplettera det med en Raspberry Pi. Det blir troligen billigare och är fullt tillräckligt för den skrivaren (det är trots allt en "bedslinger" och du kanske vill göra andra uppgraderingar?).

Den billigare vägen;

- Drivare, gissar att du vill ha tysta drivare, typ TMC2209 eller liknande. Dessa gör stegmotorerna mycket tystare under utskrift, du kommer troligen bara höra fläktar med sådana.

- Fläktportar där flertalet är styrbara genom mjukvara, dvs att varvtalet (i procent) kan ställas manuellt eller automatiskt med temperatur. Jag köpte ett SKR E3 Mini 1.2 och där var ena porten ostyrbar och gjorde att hotendfläkten gick fullt hela tiden - det störde mig men alla är vi olika. :)

- Om du köper "kinakort" vilket de flesta är, så bör du ha låga förväntningar när det kommer till dokumentation. Ibland kan det vara lite krångligt att fatta vad tillverkaren menar och vissa saker kanske är helt odokumenterade och kräver att man glor på scheman etc.

- En del tillverkare har opensourcat sina kort (t.ex. Bigtreetech / BIQU, MKS och Fysetc) och då finns dels dokumentation, scheman och sådant på github men man kan även hitta issuetrackers där man kan hitta trådar där folk pratar om eventuella problem de stött på. Där kan man kika lite innan man slår till så man inte köper grissäcken helt blint.

Slutligen; Firmware. Gissar att du idag har Marlin och om så, då vill jag föreslå att du går över till Klipper. Speciellt när du ändå ska byta styrkort till printern så blir konfigureringen lättare och öppnar för många nya möjligheter.
Mer om det kan du få här: https://www.youtube.com/results?search_ ... a8+klipper

Du kommer behöva en Raspberry Pi av någon sort, men tro mig - det är det värt.

Om du har frågor kring detta så hjälper jag gärna till. :)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Och...tråkigt med fläkten.
Jo, jag har testat klipper, men eftersom jag hade en tidig raspberrypi blev resultatet lite blandat så gick tillbaka till Marlin.
Tack för bra feedback, skönt att ha något att fundera över innan man beställer. :)
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Skulle du gå Klippervägen så kan en RPI Zero W räcka sålänge du inte ska ha en webkamera - om jag inte har förstått det helt fel. Den drar dessutom såpass lite ström att du troligen kan driva den direkt från en 5V port på styrkortet och då slipper du ha separat PSU till den.

Jag kör en moddad Ender3'a med RPI 3B och ett Fysetc S6 som styrkort och några äldre TMC2208 som drivare. Klipper med Fluidd som GUI. Har kört Octoprint också men Fluidd är klart bättre, tycker jag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av tecno »

Sen finns ju RepRap som alternativ till Klipper.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

både reprap och fluidd verkar vara intressanta alternativ.
Jo, jag körde ju med webcamera när jag körde klipper...kan ju vara orsaken varför det inte flöt på...men har ju skrivaren i källaren...:-)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av hawkan »

Bytte ut styrkortet i min Ender 3 som inte är såå olik, en Z-motor mest vad jag kan se.
Det verkar som den bästa uppgraderingen till den är en SKR Mini E3 v2.0 https://www.amazon.se/-/en/dp/B089SPPGK ... 584&sr=8-3
Finns också utan touchpanel https://www.amazon.se/-/en/dp/B0882QGFZ ... r=8-1&th=1 som passar in en bog standard LCD som det verkar som Anet har.

Nu gick jag inte på den utan ett kort från Creaility som är snarlikt av olika skäl. De är rätt lika annars. Det finns färdig konfigurering i Marlin 2.0 för dessa och det är vad jag kör.
Octoprint funkar, har inte testat fluidd, men octoprint är rätt spartanskt men det funkar. Största problemet brukar vara att jag släcker ljuset i tvättstugan när jag går därifrån så videon blir rätt mörk.

Jag tittade på Anet konfigurering i Marlin och där finns bara standard så det kanske blir lite pill att få till det. Finns alltid nån på youtube som gjort det


Oavsett hur du gör så ska du gå på TMC22xx-drivare för stegmotorerna. När man upplevt tysta motorer vill man aldrig gå tillbaka.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

jag beställde den billigaste skrivaren jag hittade.
en Xvico X3S 3D för 99 euro.
Kvaliteten är väl efter priset. :-/

Kanske jag tar tag i den andra sedan. :-)
Jag får ju beslutsångest över massa val...fast det egentligen är bara köpa ett kort. :D
Edit: tack för all feedback!
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Cheezebreeze, du fick mig att börja grotta ned mig i klipper igen.
Det ger mig en möjlighet att rädda mitt kontrollkort...inte helt...
Men tydligen kan klipper hantera multipla kontrollkort till en skrivare.
Jag har ju någon arduino Uno liggande med någon drivare...så det borde ju faktiskt gå att använda som ett kontrollkort med enda uppgift att styra extruderns stegmotor.

Jag måste ned och gräva i gömmorna imorgon...och flasha om raspberrypi till fluidd...oooh, roligt att försöka fixa med minimala medel.

Edit: verkar möjligt att använda raspberry pi som ett andra kontrollkort, borde räcka med en drivare isåfall...
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Där ser man, du har hittat en utmaning! :)

Om du har en "stepstick" så kan du ju sätta den i en labbplatta och sen sladdar från den till Raspberry Pi:ns GPIO. Sen gissar jag att du behöver aktivera Raspberry Pi:n som sekundär mcu och mappa E-motorn till pinnarna på pajjens GPIO i Klipper's config.

Vad är det för styrkort i skrivaren idag, är det ett kort med 4 eller 5 stepperdrivare?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Jag har en drivare som heter easydriver...tyvärr lite svag i ampere men funkar att testa med.
Moderkortet som jag har idag är anet v1.0...den har 5 drivare tror jag men 4 signaler. 2 stegmotorer på z som inte går att köra individuellt. :-(

Alltid roligt med lagom utmaning...det mesta jobbet har ju egentligen andra gjort...nu gäller det att sätta ihop det. :-)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av tecno »

Har inte kortet 2 Z utgångar?
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Taimanov, kan du ta en bild på kortet och posta här så får vi se hur den ser ut?

Jag bildgooglade kortet som ska sitta i den och som Tecno skriver, så har jag hittat kort som har 5 separata drivare och portar. Det kan väl vara ett kort man haft i nyare versioner av skrivaren. Men det verkar också finnas en 1.0'a som du skriver att du har - eventuellt ser den schematiskt ut såhär:

https://github.com/ralf-e/ANET-3D-Board ... ematic.pdf

Där har du en potentiell uppgradering, att ha ett styrkort med 5 drivare så att du kan styra Z1 och Z2 individuellt för att automatiskt levla X-axeln paralell mot bädden. Det kräver dock att du har en sensor för det men det är ju också en uppgradering. Jag ska själv försöka få ändan ur och rita ett fäste för det till min skrivare.. :)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av taimanov »

Jo, det är 2 utgångar för z, men jag tror dom styrs av en steg-pin och en riktning-pin.

Titta jag i config-filen för klipper såg den ut så här:
[stepper_z]
step_pin: PB3
dir_pin: !PB2
enable_pin: !PA5
microsteps: 16
rotation_distance: 8
endstop_pin: ^!PC4
position_endstop: 0.5
position_max: 240
homing_speed: 20

Ja, jag brukar få levla z-axlarna manuellt ibland när jag flyttat på skrivaren. Var bara en sensor på ena sidan innan jag bytte till en inductive givare vid extrudern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cheezebreeze
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 maj 2021, 19:10:52

Re: vilket nya moderkort till anet a8?

Inlägg av cheezebreeze »

Ja, det är det där kortet jag sett när jag kollade runt på nätet. Dock ser jag nu något som jag inte lade märke till då;

Det är bara 4 stepperdrivers på kortet. Z-axlarna sitter alltså på en drivare. :)

Jag börjar tro att jag hade köpt ett nytt styrkort till skrivaren, med tysta drivare. Har köpt en del här https://www.ebay.com/str/meltbro - det har fungerat bra och det är hyfsat bra pris på grejjerna.

Om fyra stepperkanaler räcker;

- Fly Mini V1 med fyra step sticks av valfri sort - finns både TMC 2209 och 2225. Du kan behöva en såndär grunka för att få båda Z-motorerna på en drivare, för de säljer de ett litet kort som Y-kopplar motorerna till en sladd. En uppenbar fördel med denna sort är att den har socklar för stepperdrivarna vilket gör det enkelt att byta drivare snarare än att byta hela kortet.
- SKR E3 Mini v2. Jag har en version innan denna och det som störde mig var att alla fläktutgångar inte var reglerbara. Sen fanns det ett par hårdvarubuggar på den, som att tempsensorerna hade nått motstånd med i kretsen som gjorde att de tempavläsningen var opålitlig - minns inte detta i detalj.

Annars hade jag kanske kollat på någon version som har 5 kanaler så du får två individuella Z-axlar.
Skriv svar