Stegmotorstyrning med closed loop (kort direkt på motor)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Stegmotorstyrning med closed loop (kort direkt på motor)

Inlägg av PeterH »

Har funderat på att försöka upgradera både min 3D-skrivare och min svarv med stegmotorstyrningar som har "feedback" och tycker det verkar smutt med lösningen där styrkortet monteras direkt på motorerna... Det finns ett antal kloner på exempelvis AliExpress och Banggood, men den som är mest intressant (än så länge) kommer från ett Kickstarterprojekt i Danmark (uStepper). Problemet är att dom är rätt dyra (€118.00 om man vill ha motor, styrning och display) och jag tänkte att kanske någon här har ett liknande projekt att dela med sig av 8)

Det som saknas på dom kinesiska lösningarna (i mitt tycke) är riktigt tysta drivare typ Trinamic TMC2209 (danskarna kör TMC5130 från Trinamic). Display är ju inte helt nödvändigt men lite coolt :)

Mechaduino-kloner (som jag förstått det) har enklare drivare men är billiga, med display ca; 750;- plus moms/tull. Både uStepper och Mechaduino är open source projekt men jag tycker att det man hittar på GitHub bara är delar av projektet med gamla och ej kompletta releaser av kod och dokumentation(?) Men jag är å andra sidan för dålig på kodning för att kunna avgöra detta :vissla:

En annan intressant lösning är High-Power Mechaduino men detta projekt känns väldigt ofärdigt och har inte heller Trinamic drivare för tyst gång (dom klarar ju inte så mycket effekt). Men visst skulle det vara kul med en EF-drivare som både går tyst och passar Nema 23 eller 34 motorer 8)

Någon som känner sig manad och har lite bättre kunskaper får gärna ta en titt på den information uStepper och/eller Mechaduino grabbarna lagt upp på GitHub.

Mechaduino_clone_example.jpg
Mechaduino_clone_example2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stegmotorstyrning med closed loop (kort direkt på motor)

Inlägg av grym »

är det någon av dom som har en kanal för nollning?

läs signal ut vid ett helsteg för att dubbelnolla position?
ex först på strömbrytare och sedan nolla vid nästa nollpuls från encodern när man kör helsteg, då skulle man kunna få konsekvent nollning med
Skriv svar