Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Allt som rör 3D-skrivare.
PeterV
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 augusti 2021, 09:47:23

Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av PeterV »

Hej,
tack för att du läser mitt inlägg. Jag är osäker om jag som icke elektronikkunnig har rätt att posta på detta forum men kunde inte hitta något om det i reglerna. :)

Min son och jag köpte en CR10S PRO v2 tillsammans under våren. Delveis för att uppmuntra hans studier på tekniskt gymnasium men också för dess fantastiska möjligheter till hobbyprojekt. Den har fungerat utmärkt fram tills jag mitt under en print råkade kapa strömmen. Sedan dess blinkar BLTouch-huvudet rött. När jag startar en print så höjer den automatiskt printbädden, flashar rött och blått någon sekund, sen återgår den till att blinka rött. Vilket kommando jag än ger så höjer den z-axeln och den låser sig helt om jag skall göra en bed levelling. Problemet återstår även efter att jag kopplat bort BLTouchen och efter uppdaterade drivrutiner. Den kan mekaninskt sänk sig men men Z Home verkar höja sig med varje försök så den går bara ner till sitt nya Z Home. Till slut ligger den på max Z och bara kör.

Vi kopplade in den till PC och testade att styra den med MatterControl. Fick bra kontroll över den men vid print så betedde den sig exakt likadant som innan. Jag lägger in felkoden nedan. Vi bor i Växjö och finns det hjälp att få vore jag väldigt väldigt tacksam och betalar gärna för service. Behöver få den att fungera ni när skolan är igång för sonen och för att bli av med mitt dåliga samvete. Har testat det mesta inom min förmåga.
print_log2.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av Bonehead »

Det låter lite som att din BLtouch inte klarar av sitt självtest.
När man startar skrivaren så ska den självtesta och släppa ner/dra upp sin pinne några gånger.
Testa om den löper smidigt och fritt när strömmen är av till skrivaren.
Se om du kan ohmmätta kablaget eller dylikt hela vägen från din BLtouch till moderkortet, så du inte har glapp eller kabelbrott.
Skulle även kunna vara någon kontaktstycke som råkat hoppa loss eller vara i fel ordning om ni kopplat in/ur något.

Även om du kopplar bort bltouchen så kan du behöva ändra firmware så den inte längre försöker använda olika autolevel begränsningar, kan vara lite halvkrångligt att åtgärda.
PeterV
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 augusti 2021, 09:47:23

Re: Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av PeterV »

Tack Bonehead, din analys låter helt klart värd att ge sig på. Skall ge mig ut och leta upp eller låna en multimeter.

Det var bra att du skrev att jag inte skall göra mer innan jag vet om statusen på kablaget. En detalj jag upptäckte som jag inte vet om det var så innan är att kretskortet inte sitter speciellt hårt fast i själva plasthöljet.

EDIT: Pinnen rör sig inte alls under självtestet. I övrigt släpper den lätt och rör sig fritt när jag tar tag i den med pincett. Jag har testat att justera med skruven ovanpå utan resultat.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av Bonehead »

Låter lite som det kanske är fel på BLtouchen då.
Det är i princip bara en liten elektromagnet som gör att pinnen hoppar upp och ner.
Skruven ovanpå har jag för mig bara är till för att ta isär den.
Nästa steg är väl att ta loss och ta isär touchen för att se om du kan se någon skada på den invändigt/utvändigt.
Alternativt försöka spänningsmäta på touchen för att se så den verkligen får spänning fram, men med tanke på att du sa att den blinkade så borde det rimligtvis ha spänning fram.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av tecno »

BLTouch är ett djävulens påhitt !!! Har nästan aldrig fått skitet att fungera vare sig original eller kopior.

Skruven har med triggpunkten att göra, magneten är känslig att ställa in.
Hela alltet ska vara i LOD och inget skadat mekaniskt vad gäller pinnen. Även avstånd munstycke / probe är kinkigt!
Viktig också att kabeln är rätt monterad vad gäller spänning/signal.

Numera kör jag bara med IR probe = inga rörliga delar.
PeterV
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 augusti 2021, 09:47:23

Re: Söker hjälp i Växjö med en CR10 Pro v2

Inlägg av PeterV »

Har nu tittat på BLTouchen och allt ser bra ut på den. Den verkar inte ha något glapp. Jag är lite osäker på hur den fungerar i sig. Skall kretskortet vara lätt att ta av, mitt ploppar ur direkt jag tittar på den. Jag är lite osäker på om det omfattas av garantin. Den är köpt på Webbhallen. Är en ny BLTouch en rimlig väg att gå?

Tecno, IR-probe får bli en senare fråga när jag lärt mig lite mer. Men ser helt klart intressant ut. Vad krävs kunskapsmässigt för att kunna installera en sån?
Skriv svar