Filament från Clas Ohlson

Allt som rör 3D-skrivare.
Bushido
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 januari 2012, 04:35:07

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av Bushido »

Gillar inte Clas filament för fem öre. Jag upplevde att det var MYCKET svårare att få det att fästa på byggplattan, det ville mest bara lossna hela tiden och flera av mina utskrifter misslyckades halvvägs igenom då skiten lossnat från plattan (ja, jag har korrekta inställningar på min skrivare som skriver perfekt med andra märken av filament). Dessutom så "torkar" det (eller vad fan det gör) vilket innebär att om det får sitta i skrivaren en vecka eller så så bryts det av på random ställe vilket gör att rullen löser upp sig och man får efter det väldiga problem med att filamentet trasslar upp sig och slår knut/fastnar vilket leder till ytterligare misslyckade utskrifter. Samma problem upplevde jag med filament ifrån Kjell&co. Nu var det länge sedan jag köpte filament från någon av dessa återförsäljare så jag vet inte vilka leverantörer de har/haft, men jag håller mig ändå ifrån deras filament mest för säkerhets skull. Clas PLA kostar 200kr/kg, kjells mer än så. 3Dprima har PLA för samma peng som Clas och deras filament har jag aldrig haft dessa problem med, håller mig till dem framöver.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Filament från Clas Ohlson

Inlägg av Henry »

Hade också problem med PETG i allra första början med inga bra ytor och lite annat tills jag märkte att tempen på nozzle och plattan behövde höjas rätt bra och efter det tyckte jag att utskrifterna blev helt ok. Den högra stora så råkade tjockleken inte bli perfekt delbart med 0.4 mm så det ser ut som det inte fäste i toppen mellan lagren men det gjorde det, på den vänstra utskriften blev måttet helt rätt. Det finns några högst få ångblåsor på de stora men dom syns inte, jag kan bara precis urskönja några men vit PETG är lite värre med det upptäckte jag men den rullen är också bra äldre. Ytan är än jämnare än vad kameran vill återge här och på de avlånga utskrifterna är kanterna 0.8 mm breda.
PETG.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar