Beständighet PLA vs ASA

Allt som rör 3D-skrivare.
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av Slipper »

Det skrivs ofta att PLA inte står emot väder och vind, eller UV-ljus särskilt bra. Många alternativ är lite svåra att skriva ut med, PETG har jag inte fått några bra utskrifter alls med, mycket problem med att fästa första lagret.

ASA är en plast som sticker ut, bortsett från att man behöver ett tält när man skriver ut större utskrifter, så är den faktiskt väldigt lätt att arbeta med, fäster bra och utskriftkvaliten blir nästan lika bra som med PLA. Jag har satt upp ett par test-brickor för att se hur stor skillnaden mellan PLA och ASA verkligen är.

Finns det fler plaster man skulle kunna testa, som är enkla att använda, men ändå bra och hållbara? Vilken är er favoritplast?

Bild
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av Akai »

Kul test!! Kommer att följa tråden :D

Jag skrev ut ett hus till en temperatur/luftfuktighetssensor i vit PLA, den har suttit ute ett par år nu och är fortfarande hel och fin. Mossa har börjat växa på en sida bara :lol:

Den sitter visserligen inte i direkt solljus, utan i en större buske för att få mera korrekta mätresultat.

Sen skrev jag ut en adapter till en IBC tank, nått stort M60? Med stor stigning till 15mm gänga.. den har klarat sig sämre, Svart PLA och har suttit i solen länge. Den har böjt sig. Men fyller fortfarande sin funktion dock.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av hawkan »

Jag har ett vred till en vattenutkastare i PLA som suttit ute året om i några år. Den blåa färgen är nästan lika bra, något blek men annars fullt godkänd.
Har också skrivit ut en silkorg till poolen som suttit under vatten i ett halvår med lite klor.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av persika »

Favoritplast: ABS eftersom den lätt kan limmas, med aceton.
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Re: Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av Slipper »

Hur är ABS att skriva ut i förhållande till ASA? Jag tycker inte ASA luktar så illa, och mindre bitar kan man skriva ut utan att ha en inneslutning till skrivaren.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Beständighet PLA vs ASA

Inlägg av cahlfors »

Jag har inga problem med lukt för mitt kinesiska ABS. Det går att skriva ut mindre bitar utan inneslutning, bara byggplattan orkar upp i 105 grader på rimlig tid.
Det är krympningen som orsakar problemet med släppning från plattan, men det gör ju också att bitarna behöver skrivas ut större för att bli rätt. Ett extra moment om det är noga, alltså.
Jag har i princip slutat använda ABS, men när jag någon gång behöver det (t ex för värmetåligheten), är det bara att ladda och köra slicern med rätt parametrar, så blir det bra - trots många år gammalt filament.
Skriv svar