Den bästa 3d skrivaren?

Allt som rör 3D-skrivare.
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Slipper »

Vilken är den bästa 3d-skrivaren för en nybörjare? Om pengar inte är ett problem, men man vill köpa en "konsument skrivare". Är det Prusa som gäller idag?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av limpan4all »

https://www.clasohlson.com/se/FlashForg ... /p/38-8870 är en mycket lämplig startskrivare.
När, och om du har växt ur denna så vet du vad du vill ha.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Khazrak »

Min åsikt är att det står mellan creality och prusa.

Prusa har kvalité få de testar alla komponenter innan de skickar (motorer, etc).

Creality har priset och svensk tillgång (finns i flera svenska butiker som webhallen och kjell.com)

Båda har community så uppgraderingar skapas och mycket hjälp om problem uppstår.

Om du inte printar så stort hade jag rekommenderat prusa mini.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Min uppfattning är att hårdvaran är det minsta bekymret.
Du måste (bör) ha en idé om vad du vill printa.
Du skall lära dig att rita och skapa underlag. Lära dig material för printen.
Bäst är att gå samman med en likasinnad och rent praktiskt följa andras steg och erfarenheter.
Och att komma igång. Många bibliotek har 3D skrivare med pris per gram. Kan vara en bra start.
Eller se till att jag får snurr på någon av mina ;-) Hur många har inte en stående?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av swesysmgr »

Khazrak skrev: 5 juni 2021, 09:44:01 Om du inte printar så stort hade jag rekommenderat prusa mini.
Jag med, och köp nivåsensorn, den gör det mycket enklare att få bra utskrifter över hela plattan eftersom skrivarens firmware mäter in plattan varje gång den kör och kompenserar för variationer i höjd över hela ytan.

Prusas plastbelagda stålplattor fungerar bra att rengöra med mikrofiberduk och en sträv borste, blir bra vidhäftning ändå. Du slipper hålla på med isopropanol eller liknande.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Bobbox »

Jag tycker som Limpan4all, min har bara gått och gått och den är smidig i programvara.
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Slipper »

Finns det en stor begagnatmarknad? Jag tycker det verkar vara ganska vanligt att folk köper en 3d-skrivare men sedan inte riktigt kommer igång att använda den, tröttnar eller får strul med den. Man hittar inte jättemånga på blocket dock, dom kanske säljs någon annan stans.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Khazrak »

Slipper skrev: 5 juni 2021, 16:50:51 Finns det en stor begagnatmarknad? Jag tycker det verkar vara ganska vanligt att folk köper en 3d-skrivare men sedan inte riktigt kommer igång att använda den, tröttnar eller får strul med den. Man hittar inte jättemånga på blocket dock, dom kanske säljs någon annan stans.
Säljs en del på tradera https://www.tradera.com/3d-skrivare-3d- ... -c3_344346 men inte lika mycket som man skulle tro.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej slipper! Hur har det gått och hur går tankarna?
För dig, och en bunke andra, finns det bra info.
Kolla artiklarna om 3D skrivare
https://www.az-delivery.de/en/blogs/azd ... pberry-pi/
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Slipper »

Jag har beställt en färdigbyggd Prusa I3 MK3s, den hade fått ett helt gäng med priser och verkade vara populär hos print farms, det var någon veckas leveranstid på den bara!
Tnemrap
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:57:20
Ort: Gävle

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Tnemrap »

Blev du nöjd med köpet.
Tänker själv köpa en.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Den bästa 3d skrivaren?

Inlägg av Wihelm »

Har en prusa fast köpt som byggsats. Funkar kanon inga problem alla inställningar är testade om man köper fillament om finns med i slicern.
Skriv svar