Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Allt som rör 3D-skrivare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av EasyRider »

Jag kan tyvärr inte hitta någon forumgrupp som passar perfekt för detta, men 3d-skrivare är väldigt nära..

Är det någon som känner till någon bra programvara (lokalt eller online) som är anpassat för att konvertera färgfoton till svartvita som sedan lämpar sig till fräsning/lasergravering? det var så längesedan jag satt med fotoredigering (glad amatör, på sin höjd!). Jag har inte ork, tid eller hjärna längre att lära mig det igen.

utan att själv försökt gravera ett foto (vill försöka gravera ansikten) så tänker jag att detaljer måste bort samtidigt som visa drag i fotot måste bevaras för att man skall med lite ansträngning kunna gissa om vem det är..

Några tips på hur jag enklast gör det? Jag börjar bli gammal (37) och hittar gärna något "ladda-upp > klicka på knapp -> ladda ner -> färdig" - program :D

tack
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av gustavn »

Det finns lämpliga filter i G'MIC för detta ändamål https://gmic.eu/

Ska du sedan fräsa rekommenderar jag en gravyrfräs och att du skapar g-kod med f-engrave. Det ger en häftig 3d-effekt eftersom den varierar fräsdjupet beroende på bredd på strecket. Jag använde den metoden när jag graverade detta kort

Bild
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av EasyRider »

Det är precis sådan typ av bild jag är ute efter!
Tack så mycket!
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av EasyRider »

En fråga. Utan att ha titta på programmet ännu, det kanske är väldigt straight-forward, så undrar jag vilka filter du brukar välja för att få denna grund-bild. Handlar det om att få ner det till helt svart/vit, ej gråskala?
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av gustavn »

För att använda f-engrave (V-CARVE) så ska det vara svart/vit bild.

Jag har för mig att det är filtret "Engrave" i G'MIC jag har använt. Det är lite trixande med reglagen på filtret för att få lagom mycket detaljer på en bild som ska graveras. Sen underlättar det att inte ha för högupplöst bild som ingång till G'MIC, typ 800x800 px kan vara en bra utgångspunkt att testa med.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av EasyRider »

tack!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av adent »

Det finns ett litet gratisprogram för Eggbot som heter Stipple-gen som kanske går att använda. Det tar sin lilla tid att processa en bild, men jag tycker det blir väldigt bra. Kanske skulle kunna fungera. Blir som Tidningstryck ungefär.

https://wiki.evilmadscientist.com/StippleGen
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur konvertera foto för fräs/laser-gravering enklast?

Inlägg av gustavn »

Stipple-gen var ju väldigt coolt! Tror också det kan lämpa sig väldigt bra att gravyrfräsa eftersom punkterna som genereras har olika diameter och det kommer resultera i varierande djup när man gravyrfräser. Kan tänka mig att det blir en häftig 3d-effekt.
Skriv svar