Bästa Slicer för 3D skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av PeterH »

Vilken slicer anser ni vara bäst av alla olika versioner? Helst vill man ju ha en gratis men är den riktigt bra kan det vara värt några kronor... Kör med Cura idag och den funkar okej, men när man surfar runt på nätet ser man att det är ganska olika vad folk använder och ibland vill man ju gärna kunna göra lite mer avancerade inställningar (på ett enkelt sätt). Kommer inte ihåg namnet på mjukvaran nu men det var en betalversion där man på ett mycket enkelt sätt kunde ställa in parametrar första lagret (temp, hastighet, lager osv) för att sedan fortsätta med andra inställningar på övriga lager... Vet att man kan sätta upp detta även i Cura men inte lika enkelt som i detta program.

Så nu till frågan, vilken slicer kör ni med och varför? (fördelar? nackdelar?)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Glenn »

Jag kör Slic3r, har nog testat de flesta fria men jag tycker den fungerar bäst.

Den tar in många typer/versioner av filer, den har bra inställningsmöjligheter med enkelhet att skifta mellan olika profiler (tex olika material) och en bra preview.

Sen är jag inte helt nöjd ändå, men av dom jag testat är det den jag trivs bäst med.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Gorgus »

Simplify3D skulle jag vilja köra med men det får vänta till ekonomiska möjligheter finns. Just nu kör jag med en äldre version av Cura eftersom jag inte kom överens riktigt med den nya.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av tecno »

Simplify3D - senaste Cura alt. Prusa

I ovan ordning tycker jag.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av JanErik »

Alltid kört PrusaSlicer (tidigare Slic3r Prusa Edition). Även där kan man ställa in olika inställningar för första lagret.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Glenn »

Varför väljer man prusaslic3r istället för slic3r ? ..Det är en allvarligt menad fråga alltså, jag har testat båda och slic3er känns mer uppdaterad ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av tecno »

PrusaSlicer 2.3.0 64-bit är den senaste och har en hel smått och gott som annat saknar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Micke_s »

Kör också prusaslicer.
Gillar funktionerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Glenn »

tecno skrev: 9 april 2021, 12:12:36 PrusaSlicer 2.3.0 64-bit är den senaste och har en hel smått och gott som annat saknar.
Vad är det som saknas i slic3r ?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av hummel »

Cura har inbyggd support till Ultimaker 3 vilket gör det enkelt för mig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av tecno »

Glenn skrev: 9 april 2021, 13:53:51
tecno skrev: 9 april 2021, 12:12:36 PrusaSlicer 2.3.0 64-bit är den senaste och har en hel smått och gott som annat saknar.
Vad är det som saknas i slic3r ?
Du får väl ladda ner och jämföra. Har aldrig använt slic3 förrän nu lite i Prusas tappning. Föredrar S3D
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av agehall »

Jag har kört Cura rätt länge nu men folk verkar rekommendera Simplify3D alltså? Måste kanske utvärdera om det är värt att byta. De har ju en 2 veckors trial, så nästa gång jag behöver skriva ut lite får man kanske installera den och testa lite.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av Glenn »

tecno skrev: 9 april 2021, 16:16:04
Du får väl ladda ner och jämföra. Har aldrig använt slic3 förrän nu lite i Prusas tappning. Föredrar S3D
Jag har använt båda och tycker slic3r är mer komplett, därav min fråga.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av PeterH »

PrusSlicern verkar ju intressant, och gratis :tumupp: Simplify3D verkar också kunna vara nåt men kostar 1500:-, får köra med Prusan ett tag och testa.

En annan fråga, många av dessa slicers har stöd för olika skrivare, men vet någon hur det ställer sig om exempelvis väljer (som i mitt fall) en Ender 3 men har bytt kontrollerkort, installerat BL Touch, bytt till dubbla skruvar för Z och monterad en extruder med direktmating istället för Bowden? Då borde väl flera inställningar ändå vara felaktiga och kräva en massa "tweaks" för att bli optimerade? Och eftersom många verkar modifiera sina skrivare så är det väl inte någon direkt fördel eller nytta att mjuvarutillverkarna lägger tid på att skapa dessa skrivarstöd? Kanske kan vara en okej grund, men det är ju många justeringar som måste till ändå...
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Bästa Slicer för 3D skrivare?

Inlägg av cahlfors »

Har bara erfarenhet av Slic3r. Den har bra funktioner och är hyfsat strukturerad och lättanvänd, men den har två allvarliga brister:

1 Bryggor detekteras över huvud taget inte, med katastrofalt resultat. Jag kan printa jättesnygga testbitar från Thingiverse med hur långa strängar i luften som helst, men bryggor genererade från egen design blir skrutt.
2 Stöd fungerar så dåligt att det blir mindre dåligt att printa helt utan stöd. Det spelar ingen roll vilken sorts stöd som används. Om de gör någon som helst nytta, går de inte att bryta bort utan att kvadda delen.

Annars finns det fiffiga funktioner som variabla (manuellt) och numera till och med adaptiva (automagiska, alltså) lagertjocklekar.

Jag kör version 1.3.0, som är en beta med förbättrad detektering av bryggor... :roll:

Även jag undrar vad man ska ha och har börjat snegla på Octoprint, som rekommenderats här förut, men den verkar bara ha stöd för Raspberry Pi. Annars får man kompilera själv, ser det ut som.

Spännande tråd, förresten! :tumupp:
Skriv svar