Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Allt som rör 3D-skrivare.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Hej!

Jag har sakta men säkert fått sämre och sämre fäste på värmebädden när jag skriver ut.
Skrivaren är en Creality Ender 5 plus med någon typ av glasbädd (matt yta, någon typ av ytbehandling)

I början så var fästet perfekt. Alla utskrifter fastnade perfekt och det krävdes bara lätt lätt våld för att få loss biten. Glasytan behövdes inte rengöras mellan varje körning (jag är rätt kass på att rengöra ytan) men den gjorde sitt jobb ändå.
Men så nu på senare tid, ~2-3 månader. Så har hörnen mer och mer börjat släppa när jag skriver ut.
Senaste utskriften nu under natten var ett "case" till ett kretskort. Ytan som sitter emot glaset är den ytan som skruvas upp emot väggen där det skall monteras. mao. den behöver vara plan.
Den ser mer ut som en förbannad fotboll! Vi pratar alltså en resning i hörnen på 4-5 mm!!!!


Jag har försökt allt (som jag känner till):
* Hårspray
* trälim (utblandat med vatten) som torkar in på glasytan
* maskeringstejp

Men inget hjälper!
Maskeringstejpen gör att biten sitter bra, förutom i hörnen där biten tar med sig tejpen upp. Har märkt att tejpen när den sätts på varmt sitter förbannat bra när det svalnat. Skall man köra med kall bädd när man kör med tejp?


Det jag kör nu är PLA, 215/45 grader varmt.

Efter att jag kör hårspray senast, så tvättade jag av ytan med aceton, då fick jag en körning som var riktigt bra. Tänkte att aceton is the shit! Jag tvättade igårkväll med aceton. och resultatet blev SKIT!!

Jag kör med raft.

Mycket tacksam för hjälp & tips!!
Mvh M
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Glenn »

Förvärm,er du bädden ? testat att höja temperaturen på den ?

Men annars är det ju bra med brim, testat med det istället för raft ?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Temperaturen på bädde når måltemp innan utskriften startar. 45grader brukar jag köra på pla
Och så kör jag rafts, mest för att jag börjat gilla det. Känns som att små variationer i starthöjd lättare jämnas ut.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Nej jag har inte testat att höja över 45 grader på bädden.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Glenn skrev: 30 mars 2021, 09:52:37 Förvärm,er du bädden ? testat att höja temperaturen på den ?

Men annars är det ju bra med brim, testat med det istället för raft ?
Tack för att du nämnde högre temperatur på bädden. Gick och läste på nätet av denna anledningen och det rekommenderas så högt som 70 grader ibland och gärna mellan 55-70 grader. Skall genast gå och starta en utskrift med 60 grader för att se om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av tecno »

Testa med stora paddar i hörnen, liknar raft.

Limstift tycker jag fungerar bäst.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

tecno skrev: 30 mars 2021, 09:59:48 Testa med stora paddar i hörnen, liknar raft.

Limstift tycker jag fungerar bäst.
Paddar? Något jag skall designa på utskriften menar du eller finns detta tillägg i slicern? För tillfället använder jag crealitys slicer. Det ör en gammal version av typ cura eller så.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Ny utskrift startad med 65grader i bäddtemp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Glenn »

EasyRider skrev: 30 mars 2021, 09:56:06 Temperaturen på bädde når måltemp innan utskriften startar. 45grader brukar jag köra på pla
Når den måltemp enligt termistorn eller gör den det i verkligheten ? på min är det ganska stor skillnad, detta förstod jag inte i början
utan nån tipsade mej i nån tråd att man bör förvärma bädden flera minuter efter att den tror att den är uppe i temp.

Gäller i synnerhet om man har glasskiva på som jag (och du)


Jag kör ofta på 65 grader, men det skiljer sej mellan olika filament även om det är samma material.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av tecno »

EasyRider skrev: 30 mars 2021, 10:10:04
tecno skrev: 30 mars 2021, 09:59:48 Testa med stora paddar i hörnen, liknar raft.

Limstift tycker jag fungerar bäst.
Paddar? Något jag skall designa på utskriften menar du eller finns detta tillägg i slicern? För tillfället använder jag crealitys slicer. Det ör en gammal version av typ cura eller så.
Uppdatera dig till *moderna* slicer verktyg.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Limen »

Jag kör 60 grader på bädden när jag kör PLA på min Ender 5. Värm gärna upp bädden först - innan du börjar värma hotend. En tjock glasskiva tar lite tid att få upp i temp så även om tempgivaren (som sitter på metallskivan under glasskivan) tycker att rätt temp är uppnådd så har antagligen glasskivan en bit kvar innan den är uppe i rätt temp.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Aaah! Det har jag inte tänkt på! Många gånger så sätter jag på tempen och så står den på tills jag är färdig med slicningen, men inte alltid. Det är nog en bra grej att alltid låta den stå lite längre.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Teknikern »

Dekalplast och sån folie man folierar bilar med är grejen, en firma jag har lite kontakt med kör sånt på alla sina bäddar och det har funkat för dom från dag ett och när det blir slitet kostar det ju bara kaffepengar att byta och inget kladd med nåt annat på bädden.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Tack för det tipset! Finns det olika typer av wrap-plast så får du gärna aäga vilken. Bor granne med ägaren till en av gbgs wrapföretag så jag kanske kan få köpa en slatt. Skall def testa detta!
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Fortran »

Teknikern skrev: 30 mars 2021, 11:22:54 Dekalplast och sån folie man folierar bilar med är grejen
Kör också med detta. :tumupp:
Torkar bara av med sprit mellan körningarna.
Skriv svar