Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Allt som rör 3D-skrivare.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av agehall »

45C på bädden låter på tok för kallt för PLA. Jag ligger runt 60C beroende på vilket filament jag har för tillfället. Sedan låter 215C i extrudern lite väl varmt - jag går sällan över 210C för PLA men det varierar lite. Att plasten reser sig i hörnen kan bero på att det fäster för dåligt (vilket troligen är ditt problem) men du kan även få samma problem om bädden är för varm. Vissa filament är skitsvåra att jobba med (all PLA är inte lika!) så ibland får man köra 65-70C på bädden de första lagren och sedan dra ner tempen till kanske 55C under resten av utskriften.

Tyvärr är detta något man till stor del måste testa ut för varje typ av filament man använder. När jag byter till ny rulle från samma tillverkare brukar justeringarna vara minimala men byter man till helt annat filament kan det vara en hel del tråd som går åt innan man trimmat in saker. Skriv alltid upp vad du använder för inställningar för att få bra resultat på rullen så du kommer ihåg det till framtiden!

När du slice:ar något så ska slicern ta med temp-inställningarna i G-code så du ska inte behöva förvärma av andra anledningar än att utskriften startar lite snabbare om du värmer under tiden du kör slicern.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Teknikern »

EasyRider skrev: 30 mars 2021, 11:33:35 Tack för det tipset! Finns det olika typer av wrap-plast så får du gärna aäga vilken. Bor granne med ägaren till en av gbgs wrapföretag så jag kanske kan få köpa en slatt. Skall def testa detta!
Jag har ingen aning och säkert inte dom heller, det är från en restlåda dom fick från nåt dekalföretag för länge sen så det kan ju vara vad som helst men tydligen har det ingen betydelse enligt dom vad man klistrar på bädden, det bara funkar och ungefär där slutade dom forska mera. :lol:
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av SeaGull »

Jag har också nån slags glasbädd. Kör 60 grader, kanske lite mer, en pyrometer visade några grader mer.
Efter det att jag kört ABS hade jag ett h-e att få fast PLA, fungerade först efter flera rengöringar.
Annars har det fungerat bra.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av cahlfors »

agehall skrev: 30 mars 2021, 14:25:19 Tyvärr är detta något man till stor del måste testa ut för varje typ av filament man använder. När jag byter till ny rulle från samma tillverkare brukar justeringarna vara minimala men byter man till helt annat filament kan det vara en hel del tråd som går åt innan man trimmat in saker. Skriv alltid upp vad du använder för inställningar för att få bra resultat på rullen så du kommer ihåg det till framtiden!
Notera dessa kloka ord! :tumupp:

Jag har alltid kört med kaptontejp sedan jag byggde min printer 2013 och svurit lite över att det är så svårt att få bubbelfritt och bända bort den printade delen efteråt. Nyligen fick jag ett tips om att använda en sprej som heter 3Dlac (finns hos filamentleverantörer). Ett sprut 20cm uppifrån på glasskivan är allt som behövs (jag tror den kommer räcka livet ut...). Inget underhåll mellan printningarna, ingen rengöring, inget kladd - bara att köra, men man får förstås spreja på lite mer vad det lider. Tre fördelar sticker ut: Perfekt yta undertill från glaset, utskriften sitter fast som berget under utskriften och när bädden svalnat (kan ju ta lite tid...) ligger utskriften i stort sett lös ovanpå och är bara att lyfta bort med fingrarna. Funkar från PLA i 60 grader till TPU i 110 och ABS däremellan. Tänk om jag hade vetat lite tidigare! :doh: Men det är skönt att äntligen ha hittat en bra lösning! :) Någon som vill köpa en rejäl rulle kaptontejp? :)

Funkar på glas, som sagt. Övriga material är väl till för att bara kunna printa och köra? :?:
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av JanErik »

Min erfarenhet; när det inte fäster kör man oftare för nära plattan än för långt ifrån.
Första lagret kan man ha tjockare, 0.2mm kör jag.
50C och 215C har fungerat bra. 205C på följande lager.
Jag använder BuildTak och rengör den ibland med diskmedel och torkar rent några gånger med vatten.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av agehall »

JanErik skrev: 30 mars 2021, 22:45:59 Min erfarenhet; när det inte fäster kör man oftare för nära plattan än för långt ifrån.
Här sa du något som jag tror vi helt missat!

Är TS platta helt jämn? Annars får man direkt problem. Jag har själv helt glömt bort detta för sedan jag satte in en BLTouch så behöver jag i princip inte bry mig - skrivaren kompenserar ju själv för ojämnheter.

Oavsett BLTouch eller inte - att trimma in höjden för munstycket över plattan är kritiskt. Precis som med filament och temp så är detta något som måste provas fram beroende på vilka verktyg du har. Jag kör med ett visitkort och vet ganska bra hur "hårt" munstycket ska trycka mot det för att jag ska vara på rätt höjd. Tidigare körde jag med ett lite tunnare A4 men det tyckte jag var svårare att få rätt, så därav mitt val av ett tjockare papper.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag hade stora problem med min skrivare i början. Jag testade allt, olika temp, lim, tejp, olika fläkthastighet, etc. Inget hjälpte.
Sen upptäckte jag att det blev kalldrag från ventilationen rakt över skrivaren. Plasten slår sig väldigt lätt, och kraftigt, om den kallnar för fort och bryter lös sig själv.
Sen jag flyttade skrivaren har jag inte haft några problem alls.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av EasyRider »

Tack så mycket för alla tips! Jag höjde temp till 65 och biten sitter riktigt bra!
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av Limen »

Skönt att det löste sig!
Mitt tips för fortsatt framgång är att låta bli att fingra på bädden. Undviker man bara att få feta fingeravtryck på bädden så behöver man inte hålla på att kladda med ipa eller andra rengöringsmedel. Jag brukar skrapa av bädden med en rakbladsskrapa och tvättar bara med sprit om jag fått fingeravtryck på bädden.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hur få det förbannade filamentet att fästa?

Inlägg av agehall »

Jag kör IPA på bädden innan varje utskrift. Finns sprutmunstycke på kjell som tål IPA och funkar jättebra.
Skriv svar