Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett av problemen är ju att vid utskrift av tunna stora plattor så får man extremt hög krympning i ytterkanterna på grund av snabb avkylning, vilket gör det svårare att få biten att hänga kvar i hörnen. Bitar med mindre yta och mer höjd är betydligt mindre känsliga eftersom de bibehåller värmen bättre internt och inte krymper lika kraftigt. Har man ett uppvärmt bord så gäller det att se till att det är bra isolerat på undersidan och att skrivaren är avskärmad så att bordet inte kyls ned i ytterkanterna. Det hela är egentligen ganska självklara saker om man tänker efter. KRYMPNING är källan till de flesta problem.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av cahlfors »

Amen! :tumupp:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av svanted »

för vidhäftning....jag använder en bit gammal ABS plast och aceton...
en skvätt aceton på plattan och sudda runt med ABS biten ger en hinna som PLA fastnar på,
plattan är av typ baksidan av värmekretskortet...
Parabellum
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2019, 20:49:24

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Parabellum »

Har inte haft några bekymmer i det stora hela egentligen med vidhäftning.
Men när jag började skriva med nylon så startade bekymren, provade med mycket då man är sparsam (snål). :)
Efter en hel del trixande och fixande så tröttnade jag och köpte Vision Miner Nano Polymer Adhesive.
Detta lim har löst alla mina vidhäftnings problem och använder det nu till alla material.
Enda problemet jag har haft hitintills är med ABS som biter sig fast för bra, tar med sig en bit av glaset ibland.
Vision Miner´s lim är "dyrt" men det är också drygt, vid utskrivning av PLA så kan man skriva ut rätt mycket innan man behöver bättra på med nytt lim. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Skall börja med att få bädden plan och uppvärmd på ett bra sätt, eftersom värmare inte ligger plant mot glaset, tänkte jag lägga en 6mm MDF-skiva under värmaren, det var någon annan här som hade det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av jihe »

På min skrivare, som är sen Hedenhös tid, har jag en aluminiumplåt som värmeutjämnare mellan glas och värmare. Det gör den nog lite långsammare att värma upp, men jag tror ändå det är ett vettigt koncept.

Uppifrån:
4 mm glas
3 mm alu
Värmare av kretskortstyp
3 mm mdf
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av Henry »

Har man problem med jämn värme så kan man även isolera undersidan, inget jag behövt men kan vara ett tips.
Skriv svar