Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) och har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Monterade på min nya E3D Hemera extruder idag, lite pill med att göra ett nytt fäste, men det blev hyffsat bra.
Skrev ut XYZ-kuben som första objekt.. Och det blev faktiskt en "Kub" med bokstäverna XYZ på.
Gissar att jag behöver skruva på en massa parametrar nu.
Använder Cura som slicer.
Drivsystemet är ett Duet2 vilken uppenbarligen använder RepRap.
Konfigurerade efter bästa förmåga med RRF Config Tool. https://configtool.reprapfirmware.org/Start
Vilket resukterade i denna configurationsfilen
config.json.txt
Så här ser dock kuben ut, som ni ser är kvaliteten inte så bra.
Använde PLA från Kjell, med en extrudertemperatur om ca 220 grader, bädden 60 grader.
Så vad skall jag skruva på för att det skall bli bra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 5 april 2021, 20:27:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av JohnGalt »

Jag hade provat med lägre temperatur, 205C och ingen värme på bädden.
Och fläkt på efter de första varven.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av TomasL »

Vilken fläkt menar du?, kylfläkten för extrudern, kan tyvärr inte styra den på det sättet vad jag vet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av Henry »

Utan att ha full koll då jag aldrig varit med om liknande så verkar det nästan som om den skriver ut för mycket material, vilket jag tycker mig se på vändningarna på Z. Om det då ev kunnat göra resten vet jag dock ej.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av MadModder »

Angående fläkt så menas troligen en fläkt som kyler den utskrivna plasten. Det är inte alla skrivare som har det.
Men det finns färdiga modeller av "trattar" till de flesta skrivare att hämta hem och skriva ut. Och sen på med en fläkt på den. Kan finnas lediga pinnar på kontrollkortet som går att styra från G-koden. Om det är ett bra kort. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av MNorrgren »

En bra början!

Du får justera temperaturen upp och ner lite grann. Det är svårt att hitta en bra kombo, man får konstiga effekter av att köra för varmt resp för kallt.

Jag själv kör PLA på 215-220 grader. Clas Ohlson och verbatim plast. Kör främst verbatim PETG och får köra det mellan 240-245 grader. Har dock aktiv kylning på kylflänsen till hotenden... så kanske det påverkar lite men men. Det har tagit en bra stund att få till det. Jag kör på standardinställningar i mattercontrol, ett program som accepterar min skrivare, solidoodle 4... men standardinställningarna är kanon! Enda jag justerar egentligen är lagerhöjden, mellan 0,1-0,4mm. 0,4mm munstycke.

Denna är utskriven på 245 grader, PETG (verbatim), 0,2mm lager. 30%infill.

Inte helt perfekt men helt ok för mig! Möjligen skulle kört på 240 grader istället.. får prova i morgon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av Glenn »

Varierar som sagt mellan olika fabrikat med, byter man filament får man oftast justera en del på tempen innan det blir riktigt bra.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av taimanov »

Som Henry skrev att det kan vara för mycket material som kommer ut.
Du kan kontrollera det genom mata ut 10 cm och mäta, men ta bort munstycket och ha ingen värme på då. :-)
Här finns en länk för kalibrering:
https://all3dp.com/2/extruder-calibrati ... y-steps-2/
edit: tillägg: Det brukar gå att ändra hur mycket tråd som matas ut per cm i inställningar.
edit en gång till: Du kan även ändra i slicer-programmet om den ska över/under-mata hur mycket tråd som ska matas ut. Nu tror jag är klar. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt)

Inlägg av TomasL »

Blir bättre och bättre.
Har efter bästa förmåga kalibrerat extruderns matning samt hur mycket plast som faktiskt kommer ut.
Resultatet är ännu inte perfekt, men betydligt bättre.
Vad kommer de artefakter som syns på en del lager, och hur får man bort "bandningen", skriver den fortfarande ut för mycket material?
Använder fn AD:North svarta PLA, inköpt på Kjell.
Satte en kupefläkt (värmen avstängd) att blåsa på bädden, får fixa till en bättre kylning framöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aril
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 mars 2013, 21:04:24
Ort: Motala

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av aril »

Från vilket håll blåste fläkten? Fören är ju riktigt fin, aktern lämnar en del att önska. Har den kanske kylts av för hastigt / för effektivt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av TomasL »

Mot fören
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av Gimbal »

Det går inte för snabbt helt enkelt? Lite översvängningar och skak i huvudet pga mekaniskt gung?
Bara en tanke...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av Henry »

Borde inte göra så mycket, vi snackar mm här och om så vore fallet så är skrivaren väldigt instabil. För snabbt så blir det inte så här då är det mer typ 90 gradiga kurvor och dylikt som kan blir lidande. Jag får sedan lika bra utskrifter på min med eller utan fläkt, det är mer smådetaljer eller detaljer i övrigt samt överhäng som kan ha nytta av fläkt men dock även annars med i vissa situationer så jag har den dock alltid på. Testa och öka tempen till en 230 grader eller kanske tom 240 bara för att se om det blir någon skillnad, tycker färgade plaster inte för sällan brukar ha en lite högre smälttemp och framförallt svart. Sedan får det för övrigt sedan inte heller bli för mycket kylning.

Du kan sedan få svart PLA för ca 1/4 av priset på marwiol.pl, + frakt så är det mer men ändå billigare för den på Kjell var extremt dyr tror aldrig jag sett en så hög summa för 1 kg svart PLA.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av Klas-Kenny »

Henry skrev: 24 mars 2021, 09:23:50 Du kan sedan få svart PLA för ca 1/4 av priset på marwiol.pl, + frakt så är det mer men ändå billigare för den på Kjell var extremt dyr tror aldrig jag sett en så hög summa för 1 kg svart PLA.
Kollar du på 2.3kg-rullen kanske..?
Annars är det väl inte så extremt dyrt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frankenstein funkar nu och skriver ut (dock inte så snyggt) men det blir bättre

Inlägg av Henry »

Sant missade det, undrade just. :)
Skriv svar