Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Allt som rör 3D-skrivare.
CE3P
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2021, 11:00:28

Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av CE3P »

Hej,

Jag har köpt en Creality Ender-3 Pro och behöver hjälp med att någon ser över den och funktionstestar då efter montering känns den inte helt ”100”.

Då den är ny så bör inget vara trasigt och därmed inte bli ett ärende för återförsäljaren. Jag har testat funktionen ”auto home”.

Så... om någon har lust (för en slant) att hjälpa mig med detta så blir jag extremt tacksam. Jag vill komma igång med mina hobby utskrifter.

Både jag och skrivaren finns i Stockholm.

Ursäkta om jag med detta inlägg bryter (omedvetet) mot reglerna. Detta är mitt första inlägg.

Hälsningar
CE3P
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av papabear »

Kan du inte börja med att beskriva vad som är knasigt?
Det kanske finns folk som kan tänka sig åka ut, men vi är ju betydligt fler ute i landet.
Kanske ta nåt videoklipp om det är svårt att beskriva?
Själv har jag inte exakt den skrivaren, men tror det är flera här som har.
CE3P
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2021, 11:00:28

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av CE3P »

Jag upplever att själva utskriften blir slarvig. Det blir ojämna linjer, samlas en del material på udden av pennan (slarvigt uttryckt). Jag upplever den även långsam i sina X, Y och Z axeln. Jag har testat flera gånger skriva ut färdigdesignade produkter från tillverkaren (katt och hund) och det blir inget bra.

För er som bor i Stockholm är jag villig att köra ut min printer
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av tingo »

Alle 3D skrivere (ihvertfall de av FDM-type, dvs. som smelter plast og legger lag på lag) har en prosedyre for kalibrering som må kjøres før printeren kan levere bra print.
Ofte så består denne av to trinn:
1) grunnleggende kalibrering av X, Y og Z
2) kalibrering av "first layer"

Den spesifikke prosedyren er beskrevet i dokumentasjonen for printeren du har.
Har du gjennomført denne prosedyren?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av GeekJoan »

Var i Stockholm?
Har du levlat bädden? Jag har max en postitlapp (0,1mm) mellan bädd och munstycke. Levla bädden i alla hörn, flera gånger för när du börjar i ena kanten så är det fel i början när du gått runt hela plattan.
Har du justerat alla hjulen så dom inte är för lösa/håda mot skenorna?
Är alla remmar lagom tajta?
Hur långt kommer du i en print? Kör du klart en exempelfil, men det bara ser dåligt ut?
Vad printar du med för material?
Ta några bilder så vi får se. Polaren hade missat att filamentet skulle in i motorn på sidan med boadantuben, och körde ner filamentet direkt i huvet. Det blev inte så bra kan jag säga.

Lite sent kanske, men här är några tips sen jag byggde ihop min:
CE3P
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2021, 11:00:28

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av CE3P »

Tingo: tack för ditt svar! Jag har sen tidigare testat både (1) och (2).

GeekJoan: Jag bor i Haninge, det är c:a 20 min från Sthlm city. Jag har sett över och justerat alla rörliga delar osv. Jag tror bara att på grund av bristande kunskap från mitt håll gör så att det blir inte rätt helt enkelt. Hittills har jag inte lyckats skriva ut en hel exempelfil då skrivaren ”ballar ur”. Har du möjligt att ta en titt på den? Kolla så att allt är ok och skriva ut en exempelfil? Jag kan komma förbi och lämna den. Du får en slant för besväret.

Vill verkligen komma igång med mina projekt. Jag är betydligt duktigare på att designa (självlärd) via autodesk än att montera skrivaren...

Tack för videon!

Jag använder vanlig PLA (?) köptes med skrivaren hos webhallen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av GeekJoan »

Men det kanske är så enkelt att du försöker printa med ABS, när du ska printa med PLA.
Några bilder skulle hjälpa mycket.
CE3P
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2021, 11:00:28

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av CE3P »

Behöver man ändra i inställningarna i skrivaren och välja ”PLA”? Vad är ABS? Ursäkta för korkade frågor.

Jag har inga bilder tyvärr...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Teknikern »

PLA och ABS är olika sorters material som kräver olika värme på extruder och bädd, gå in på nån leverantörs sida som säljer filament, där brukar det stå en hel del matnyttig information om olika material.

Jag är också nybörjare och hittar fel som måste rättas till då min skrivare köptes begagnad och aldrig skrivit ut nånting hos mig än då den ballade ur direkt, just nu är det bädden som hänger som en hängmatta i mitten som ska få lite kärlek medelst fräsmaskin så den blir plan och går att använda.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av SeniorLemuren »

Du skriver att den "ballar ur" det är ju en värdelös beskrivning om man skal hjälpa till. Hur den ballar ur kan säga en hel del om vad som är fel. Har du ingen kamera i mobilen så du kan presentera bilder på dina felaktiga utskrifter? Annars blir det bara en lång rad av gissningar till ingen nytta.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Teknikern »

Mitt svar var egentligen vad det är för skillnad på plastsorterna och där är det bäst att, som jag skrev, att söka på firmornas hemsidor.

Med "ballar ur" så, tja, den började med att köra alla axlar ända in i fundamenten med dunder och brak när den skulle hitta home men det har jag fått ordning på, nu är det bed level som måste rättas till, jag har nyss monterat en indikatorklocka på extrudern och konstaterat att ena sidan på bädden är 0,1 mm lägre i mitten trots glasskiva ovanpå så nu blir det shimsning som ett första test om det funkar, gör det inte det och axlarna är raka blir det skrotning och ett nybygge i en helt annan klass, då blir det inte pressad stålplåt utan grov aluminium och en mycket större skrivare byggd från scratch för aluminiumprofiler har jag gott om men då lär den nog väga därefter också.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det var inte ditt inlägg jag svarade på det var TS som före dig skrev "ballade ur" i sitt första inlägg.
CE3P
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2021, 11:00:28

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av CE3P »

När jag testar att skriva ut hunden så släpper den från plattan när det återstår 20% av utskriften. Varför händer det?

Bifogar kort videoklipp när jag ska skriva ut något annat. Då biter inte den fast på plattan så det bildas en ”boll” under.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av swesysmgr »

Ditt munstycke kan stå för högt, då pressas inte plasten i det första lagret fast ordentligt. Testa att kalibrera med ett papper som gekjoan föreslog ovan eller kör en kalibreraingsrutin och justera höjden med kontrollen samtidigt som du tittar på vad som skrivs ut. Du kan även öka anliggningsytan mellan plast och platta genom att slå på brätte i ditt slicer-program (skirt/brim).

Ytterligare en anledning kan vara att du har fel typ av platta för den plast du valt att skriva ut med, vissa sorter fäster bättre på en helt slät yta, andra på en lätt mönstrad.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nybörjare inom 3D-printer behöver hjälp

Inlägg av Henry »

Ser väldigt mycket ut som den står för högt för det där händer inte annars om temp m.m. är ok och absolut inte på en sådan ny platta som det är på den och med PLA, inte ens på plattan på min Ender 3 Pro händer det på både med PLA och PETG och den är ordentligt sliten kan jag säga. Stäng av den och ta bort allt smält filament så munstycket är helt fritt från smält filament och helt plant undertill och ta samma bild igen.

Precis när du startar ut skriften så ser du att den går till den nedre vänstra sidan av plattan och sedan går den upp och ned igen och där skall den skriva ut en rad av filament. Gör den inte det så titta efter och se att det kommer ut smält filament från munstycket och om det gör det men inte fastnar på plattan så är munstycket för långt ifrån och då är det bara att stoppa utskriften och göra om hela processen med att justera höjden tills det fastnar.

Jag har sedan märkt att den magnetiska plattan inte är helt perfekt plan överallt så kolla även höjden precis där du skall skriva ut, men det kan förstås skilja mellan plattor.

Efter det bör det vara ok, om allt annat är ok vls som temp m.m. vilket ibland tom kan stå på rullen.


Du kan sedan ändra hastigheten på utskriften i Cura men en stor fördel är att du även i realtid kan göra det med vridknappen vid displayn när den håller på att skriva ut. Det är väldigt smidigt och använder alltid det själv när jag skall justera höjden exakt eller öka hastigheten på utskriften och filamentet fastnar alltid varje gång. Använde papper allra första gången jag startade upp den för den l år sedan men aldrig efter det.

Om det inte blev perfekt så kan du göra på detta nedan vis efter att du fått det och fastna hyfsat men du får ha mer koll och det går bara att göra på det första lagret vad den än må skriva ut.

Om filamentet fastnar på den vänstra sidan vid initieringen så efter att det är klart och den skall börja skriva ut saken så dra direkt ned hastigheten med vridknappen så den bara rör sig säg några mm i sekunden men inte för långsamt. Den gör först några rundor runt sakens kontur innan den skriver ut grejen i sig och det är nu jag rek att justera in det exakt. Det är visserligen en inställningsgrej att skriva ut konturen men har man inte petat på den inställningen så bör den göra det.

Dra då ned hastigheten ordentligt (kommer inte ihåg om det var höger eller vänstervridning men det märker du) och börja justera upp plattan med vridknapparna, vrid dom på rätt håll!

Om filamentet blir lite tillplattat så är det på rätt håll och filament utskrivit bredvid varandra skall ha båda sina toppar tillplattade så mycket att de nästan precis sammanfogas till en hel tråd. Är munstycket för långt ned så blir filamentet så utryckt att det blir svagt genomskinligt eller tom inget alls vilket då sätter sig på munstycket istället vilket kan skapa problem. Är det för långt ifrån kan det utskriva filamentet lossna eller knappt sitta fast. Om inte plattan är helt plan kan det bli både perfekt och lite för uttryckt men det brukar funka då det är så små skillnader.

Efter att du justerat höjden så dra munstycket manuellt på hela ytan där tänkt att skriva ut och där munstycket normalt rör sig vid sin initiering så att det inte skrapar i plattan eller så bara för att vara extra säker.

Skrev ut en grej på 0,015 mm för skoj skull en gång och det funkade perfekt. Ett litet lock som var 3.4 mm hög och 3 cm brett, tog lite över 1 h, såg ut som det var gjutet.
Skriv svar