Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av SeniorLemuren »

Faan vad ni håller på. Det är ju klockrent vad det är för fel. Som jag skrev tidigare. Det långa gängade röret värms upp emot den kylda övre delen. När filamentet skall passera det långa heta röret så mjuknar det till nära smälttemperatur. När det skall ut genom munstycket så skall det ju komprimeras för att passera 0.4 mm munstycket. Det mjuka filamentet pressas då lätt ihop och expanderar i plaströret som är 2 mm i diameter. Filamentet pressar sig fast i plaströret ordentligt och det börjar slira. Om det gängade röret sitter alldeles intill den kalla delen så går filamentet från kallt till smällt med en gång när det kommer in i hotend. Der finna alltså ingen sträcka där filamentet komprimeras halvsmält. Någon talade om långa slangar som fungerar. Ja det är en helt annan konstruktion som kallas Bowden, där finns ingen gängad metallstång utan filamentet löper från extrudermotorn ända ner till hotend i sitt plaströr och det leder inte iväg värmen uppför slangen och värmer upp filamentet.
När jag stängt värmen och plockat loss munstycket, sitter filiamentet fast i teflon-röret
hotendfel (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Exakt så ja så nu kanske alla förstår. På min Ender 3 är det dock faktiskt en gängad del men den är så kort och har sedan även ett aningen större hål i sig än bowdenröret så att det inte blir full kontakt och hinner således inte bli uppvärmt så pass att filamentet börjar smälta. Hade förresten ev kanske gått att korta hela röret så mycket som möjligt så mer av det kommer att kylas men teflondelen i röret är väl tyvärr fast som gör att värmeledningförmågan ökar, men borde i alla fall inte bli sämre tycker jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Jag har tröttnat på den jäkla pryl.

Så är den jag länkade till tidigare ett lämpligt val.
Jag kommer att experimentera med flexiba material, och även "vax"-filiament, framöver (när jag väl lärt mig hur det funkar)

Eller skall man ha Bowdenmating (fördelar och nackdelar).
Har nog konstaterat att allting, typ, är dåligt konstruerat.
Gjorde den fullständigt ren i dag, körde ned en K-givare i botten på munstycket, skiljer 20 grader från det termistorn mäter och temperaturen i munstycket.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Om du menar "https://e3d-online.com/collections/hote ... kit-1-75mm" så har länken blivit klippt så hittas ej, men tror nog nästan att allt annat än org är bättre.

Det sägs sedan att direktmatning, aka matning så nära hotend som möjligt, är bäst vid tex flexibla material men jag vet att bla Ender 3 tex som har bowdenkabel klarar det bra ändå. Tror mycket har och göra med vad materialet i bowdenkabeln är gjord av för det får inte fastna inne i den och de kan inte för sällan vara gjorda av nylon vilket inte har en överdrivet glatt yta men funkar ok för PETG,
PLA och dylika hårda filament men för mjuka filament skall det istället vara teflon för att ge det bäst chans vilket tex Ender 3 har.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

I så fall är det ju lätt fixat med en bågfil Senior.

Så skillnaden skulle vara att Bowden har en metalldel med innerdiameter 1,75mm den sträcka som tråden rör sig innan munstycket, istället för 2mm teflon?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av ToPNoTCH »

Min erfarenhet är att E3D gör bra grejor.
Du blir säker inte missnöjd med den där.

Ang. Bowden så är ju problemet att den trycker typ minst en halvmeter plast mellan hotend och matning.
Enkel matematik säger ju att flexibla material flexar mer på 50cm än 4cm i en direktmatning.

Man brukar få fippla mer med retracts och förmatning (vad det nu hette) men man brukar få till det hyffsat om man inte kör allt för fort.
En paradox dock för det är just bowden's stora fördel. Mindre rörlig massa så man kan flytta skrivarhuvudet snabbt.

Jag hade en Kossel och den gick att köra brutalt snabbt. Men den var så där på flexibla material.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Så här ser Hotenden ut, en trolig förklaring till varför temperaturerna inte stämmer är väl placeringen av termistor och värmare, i förhållande till munstycket
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Kan hålla med där och på min är det raka motsatsen, sensorn närmast munstycket, samt har hela hotend isolerad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

De flesta andra jag sett sitter givare och värmare på var sin sida om munstycket.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Jag med men Creality kanske ville ha snabbare koll på tempen eller nåt för det blir en liten fördröjning om de är på var sida som jag ser det medan direkt om det är nära varandra med sensorn närmast munstycket.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av ToPNoTCH »

För att återgå till problemet.

Har du läst SeniorLemuren's inlägg.

Man ser att något är allvarligt fel.
Jag tror jag har en sån identisk kina på en skrivare, och jag kollade nu 2mm möjligen tre mellan kylblock och värmeblock.

Du måste ha monterat fel.

Den där gängade halsen kanske sitter upp och ner eller inte är ingängad som den skall.
Annars har du fått för lång sådan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Den kom ihopmonterad och färdig, jag har alltså inte monterat den själv.
Dock har jag naturligtvis demonterat och monterat om vartannat ett flertal gånger, även bytt det gängade röret med tefloninsatsen osv, i ett försök att få den att fungera.

Den gängade skruven på denna extruder är 40mm lång dvs den sk "Heat-breaken" som det heter på utrikiska.
Den går ned ca 5mm i värmeblocket och ca 5 mm i mataren, så den fria längden är ca 30 mm.
Som du ser på bilden jag postade i början, så är det exakt så, den såg ut när jag fick den.

Ja jag läste det nu, när han skrev det, uppenbarligen är denna extruder felkonstruerad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

Så, idag låg min E3D HERMERA i brevlådan, skall bli spännande och se om jag får igång det hela i morgon.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Prins Valiant »

För det första så tillverkas Ender och andra skrivare förmodligen i enorma mängder, och de fungerar. Exempelvis min fungerar. Alltså är det ett lokalt problem, konstruktionen i sig fungerar. Jag har sett en del problem, bl.a. så byter en del Bowdenkabeln mot en siliconslang, vilken lär ha någon 10 -del större innerdiameter, ej bra.
Själv har jag råkat ut för att slangkopplingen efter ett tag vid hotend börjar glappa. Då blir det avstånd mellan slang och metallrör, och det börjar läcka smält filament. Klipp av några cm av Bowdenkabeln och återmontera. Ibland behöver man faktiskt värma hotend för att lossa en fastsmält Bowdenkabel.
Ett par gånger har jag gjort en grundlig rengöring av hela huvudet. Där fastnar slaggprodukter, och till sist kommer det inte igenom. Lossa munstycke, värm munstycke med blåslampa och rensa.
Lossa Bowdenkabel och skär den så det bilr en ny fin kontaktyta.

Värm hela hotend (med dess värmelement) i demonterat skick utan Bowden och munstycke. Tag en lagom stor borr, tror det är 4mm och putta det rakt igenom tills det är fullständigt rent och fritt. Naturligtvis måste du hålla huvudet med ett verktyg så du inte bränner fingrarna medan du använder borren som renstråd.
Sammanfattning, konstruktionen fungerar, men den slaggar igen, vilket ni kommer att märka genom att det är inte helt enkelt att rensa med borren. Ni måste kanske börja med en 3mm borr.

Har även sett jämförelse med direktkopplad drift på hotend. En kille hade två exakt lika skrivare, samma jobb m.m. Han kunde inte se någon avgörande skillnad som motiverade direktdrift. Endast nackdelen att skrivhöjden begränsats. Båda principerna har sina för- och nackdelar.
Skriv svar