Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Allt som rör 3D-skrivare.
Khazrak
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 juni 2020, 08:23:19

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Khazrak »

https://www.geeetech.com/wiki/index.php/MK8_Extruder

Känns som en hemera-klon, dvs "heatbreak" som är den kylda delen mellan Hotend och matar en är inbyggd i matar-delen. Därav det sitter en fläkt på.

Dock så ser man på hemera att den sitter väldigt nära hotend:en, varför geetech valt ett längre rör som riskerar "heat creep" är en bra fråga.

Har du testat få den att mata utan Hotend? Ifall det är dålig kabel som https://3dprintboard.com/showthread.php ... -extrusion
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av tecno »

Hiva skitet och köp nåt från E3D.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Kan det verkligen vara såhär noga med passningen?

Finns massor med maskiner med en lång slang mellan matarhjulet och munstycket. På min är det inte direkt någon precision i slangkopplingarna (tryckluftskomponenter).

Så länge munstycket är fritt från skräp bör plasten komma ut där snarare än pressas ut bakvägen.

Och som sagt, ifall matarhjulet slirat på tråden får man klippa av tråden och börja på nytt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Den skall inte slira, det är i det närmaste inget motstånd om man trycker på för hand när grejer funkar som det skall.

Och ja är det så bara som ett glapp på 0.1 mm mellan munstyckets överdel och filament rörets nederdel så kommer smält filament att tryckas ut utanför och kan hamna var som helst, det måste i princip nästan vara vattentätt vilket dock är lätt fixat på vissa skrivare.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Jag pratar om när det är stopp i munstycket... Då är det omöjligt att motorn inte slirar (såvida den inte är för svag). Hjulet filar ett halvrunt urtag i tråden.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Inte ens med helt rent munstycke kommer det något.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Det är ju dock omöjligt ifall inte något annat är fel samtidigt. Kanske för låg temp, hålet i det gängade röret ligger inte centrerat, dålig förspänning på matarhjulet. När hela utrymmet fyllts med plast lär ju plasten komma ur munstycket snarare än ut genom gängorna. (Om nu inte hålen är ocentrerade.)

Och det har egentligen ingenting att göra med slirningen som du kritiserade. Jag har ju berättat att min har fått stopp några gånger. Och då har hjulet slirat. Vilket sannolikt även hänt tomas. När det väl slirat blir det en grop i tråden så att den inte lika enkelt matas fram. Precis som en bil som grävt ned sig i snön.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av TomasL »

tecno skrev: 4 mars 2021, 09:46:07 Hiva skitet och köp nåt från E3D.
Jo, det lutar väl åt det hållet.
Så finns det någon åsikt om https://e3d-online.com/collections/hote ... kit-1-75mm
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Jag kritiserade inte slirningen som så utan bara nämnde att det skall inte slira utan att det ju då givetvis är något som är fel och att man således kan strunta i slirningen som så och fixa orsaken till det först.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av tecno »

TomasL skrev: 4 mars 2021, 11:44:54
tecno skrev: 4 mars 2021, 09:46:07 Hiva skitet och köp nåt från E3D.
Jo, det lutar väl åt det hållet.
Så finns det någon åsikt om https://e3d-online.com/collections/hote ... kit-1-75mm
Köp ett kit som är anpassad till din skrivare, dvs att du inte behöver tillverka nåt eget för att få dit det hela.

Kolla även https://www.bondtech.se/sv/ = jävligt bra grejer!
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Henry skrev: 4 mars 2021, 11:51:44 Jag kritiserade inte slirningen som så utan bara nämnde att det skall inte slira utan att det ju då givetvis är något som är fel och att man således kan strunta i slirningen som så och fixa orsaken till det först.
När orsaken väl är fixad är min erfarenhet att hjulet fortsätter att slira, alternativt att tråd ändå matas fram följt av att tråden knäcks mellan munstycket och hjulet pga gropen orsakad av slirningen.

Därför föreslog jag att utföra en rad åtgärder på samma gång, för att slippa tampas med dessa följdproblem, som enligt min erfarenhet alltid kommer ifall man inte följer den "rutin" jag beskrev.
Senast redigerad av bearing 4 mars 2021, 13:05:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Ja låter man en sliten del av tråden åka in så kan det bli konstigt men det utgick jag ifrån att så inte gjordes.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Men vad handlar det här om då?

Jag skrev:
"Ifall matarhjulet slirat på tråden får man klippa av tråden och börja på nytt."

Och du skrev:
"Tråden ska inte slira"
"låter man en sliten del av tråden åka in så kan det bli konstigt"

För mig känns det som att inlägg kommer hela tiden, men vad är det som är det som diskuteras? Var är vi oense?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Ja det undrar jag med, men det började när du mena att jag kritiserade något när jag enbart gjorde folk uppmärksamma på att det i sig inte var problemet som helhet så det inte skulle fortsättas på det tex vilket dock inte verkade gå fram helt, men jösses är det något att diskutera? Vi lägger ned den här diskussionen nu, det blir bara en massa oft som inte är till gagn för någon.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av bearing »

Nej det stämmer inte.
Skriv svar