Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Allt som rör 3D-skrivare.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Prins Valiant »

En viktig anledning till mitt råd om fullständig rensning med med borr genom uppvärmd hotend är att i vissa konstruktioner, såsom Ender, går PTFE slangen rakt ned och tätar mot munstycket direkt. Därför måste hålet igenom hotend vara så rent att slangen med lätthet han föras rakt igenom hela hotend (utan munstycke). Men som sagt, det finns lite olika konstruktioner.
Vid montage av slangen skall slangen med lätthet kunna puttas ned mot munstycket för att kunna bli låst där, utan mellanrum mellan munstycke och slang. Ett vanligt problem exempelvis på Ender är just att det uppstår ett avstånd mellan munstycke och slang där smält filament expanderar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hjälp, det kommer inte ut någon plast ur hotenden, vad gör jag för fel? Eller köpa nått annat?

Inlägg av Henry »

Själv när liknande hände första gången i början så förstod jag direkt vad det var och skruvade ur munstycket och rengjorde. Kollade så att skärytan var helt plan på PTFE röret och skruvade sedan fast det igen och tryckte ned slangen så den verkligen var i kontakt med munstycket. Därefter skruvade jag ur det ett varv och tryckte sedan ned röret någon högst få dryga tiondel till så när nu munstycket skruvas in igen så tätar det riktigt hårt mot munstycket med större kraft än vad som kan byggas upp vilket betyder att det aldrig kan förekomma igen och jag har sedan dess (flera år) aldrig någonsin haft problem med smält plats där igen.
Skriv svar