scanna 3d till cad?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

scanna 3d till cad?

Inlägg av grym »

funderar på en allternativ metod att scanna föremål med en del begränsningar
kan få ut x,y,z i en fil, mönstret för scanningen kan varieras men enklast är ju en linje och få z värde och så vidare

den saken klarar jag av
men hur kan man få in något sådant till ett cadprogram, kunna modifiera och lägga till så man får något annvändbart?
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av Bobbox »

Nu var jag bar tvungen att testa lite :)
Jag ritade upp en solid rektangel med måtten 10x20x5 och sparade som Step-fil.
Sen öppnade jag Stepfilen med anteckningar och ändrade på alla ställen som hade 5.(massvis med nollor) till 7, sparade filen och öppnade den i SW igen och då var detaljen 7mm hög.
Sen ändrade jag lite random från 4 till 7 och då såg detaljen lite annorlunda ut :)
Om du tittar i en stepfil så listar du nog ut hur det funkar och kan göra något skript därefter.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av LaRdA »

Det vanligaste brukar vara att man gör ett "point cloud" som man sedan kan välja att omvandla till en yta i en separat programvara , den färdiga modellen kan då importeras till CAD programmet.
Beroende på hur din scanningsmetod fungerar så kan det kanske vara ett alternativ?
Annars kan kan du kanske använda den mer som en mätmaskin, där du väljer vilka mått du vill mäta,
Tex att du vet att du mäter en radie, så du säger till programmet att skapa en radie som passerar igenom de punkterna du scannat. Men som det låter så vet jag inte om det passar din metod där du får ut alla mätvärden i en linje.
Hur fungerar din metod?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av grym »

har inte mer än provat lite och fått ok mätvärde rent mekaniskt mot elektriskt

hårdvarumässigt kommer jag nog få funktion på det
men sedan måste man ju ha in det till ett cadprogram för att ha någon nytta av det

jag kan få ut, ärvärden x,y,z på en fil
exempelvis
0.0.0
1,0,1.23
2,0,1.98

hyggligt mätnogranhet, men lite svårt för skarpa kanter

dom ytor jag är intresserade av är mjukt böljande saker
där man kan scanna en linje åt gången och sedan göra ett ex rutnät av det
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det finns reverse engineering-moduler för att göra CAD-modeller från punkmolnen.

Billigare scanners genererar ju i regel en massa mindre bra punkter och har man inte en programvara med funktioner
för att filtrera bort dem så blir det mycket pillejobb. Det finns en uppsjö av algoritmer för att göra filtrerad kurv-
och ytpassning och man vill nog helst hitta en programvara som har många alternativ & inställningsmöjligheter för det.

Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av frownlayer »

Jag har läst om meshroom. Verkar vara ganska smart när det gäller att översätta bilder till stl. Har aldrig testat det dock.
Fungerar på windows eller bättre.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av grym »

för min del är det fysisk avkänning med ok resultat, inget man behöver hantera mera än att få x,y,z till något som man kan nyttja i ett cadprogram
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: scanna 3d till cad?

Inlägg av Krille Krokodil »

När jag höll på med CMM så skrev ett litet Java-program som omvandlade textfiler med koordinater till en STEP-fil med
punkter. I Catia så kunde jag sedan göra kurvor på linjerna och svepa andra kurvor längs de kurvorna för att generera
ytor, poor-man's-reverse-engineering. Tyvärr har jag tappat bort programmet...

Programmeringen där är enkel så om du luskar ut hur start, slut och en punkt ser ut i en STEP-fil ska se ut så kan du
nog kunna få hjälp med det.
Skriv svar