Torka filament utan tork

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu kan man passa på att torka sina filament. Bara att lägga ut dem under skydd och låta dem vara i något dygn. Frystorkas effektivt i 20 graders kyla.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av Micke_71 »

Eller så är man så jäkla bakåtsträvande som mig och har behållit torkskåpet. Häng in rullarna i några timmar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har inte något torkskåp, men funderar på att bygga en trälåda där jag låter varmluften från dieselvärmaren passera. Den håller > 80 grader vid utloppet, det bör ju räcka. Den står ju på dygnet runt just nu. Men just idag har jag kyltorkat en spole PLA i 15 graders kyla.

Hur varm kan tråden vara när man skriver med den? Kan man ta den direkt från ett värmeskåp och använda den direkt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det borde du kunna göra. Där jag har varit med att testa sintrat pulver med laser, har vi testat, med gott resultat, att ligga nära i temp. Men det bör vara lika hela tiden.
Att kapsla en 3D skrivare borde vara det första man gör.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

Har nu testat det kyltorkade filamentet. Det var i dåligt skick efter att ha legat öppet i min fuktiga båt sedan i somras. Hade det ute i kylan ett dygn lade sedan ner det i en plastpåse med kall torr vinterluft i och förslöt den. Sedan fick den ligga några timma i sin torra påse och värmas upp till båtrumstemperatur (ca12 grader) jag spar på dieselolja. :) Utskriften blev helt felfri efter torkningen.

Mutterhållare Z-axeln
linjärmutterhus-2 (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av mittkonto »

Vid vilka temperaturer och material fungerar detta?

Bör jag lägga ut dessa med bara något över på balkongen?

Hur bör jag hantera filamenten vid intagningen igen? Bara lägga ned dem i plastpåsen igen?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

Det hade varit kallt ute i flera dagar så luften var extremt torr. Det är bättre ju kallare det är, I mitt fall låg spolen ute i ca 30 timmar i kallare än -10 grader. Jag lade den öppet bara under ett skydd. När det gått tillräcklig tid så lade jag den i en sop-påse av plast som jag fyllde med torr uteluft och förslöt ordentligt innan jag tog in den, så att det inte skulle kondensera fukt på den direkt när den var kall. Den fick sedan ligga i sin förslutna påse tills den återtog rumstemperatur.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av hummel »

Om du tänker torka utomhus, så innan du tar in det i värmen lägg i en så tight plastpåse som möjligt för att slippa fukt när den kommer in i värmen.
Senast redigerad av hummel 1 februari 2021, 01:18:13, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

I bland verkar det som om man inte läser inläggen innan man skriver. Precis detta med plastpåsen nämner jag exakt i mitt föregående inlägg. Det är ofta lite Bill och Bull tycker jag.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av hummel »

Visst läste jag om din plastpåse, försökte säga att minsta möjliga mängd luft i påsen (helst vacuum) ger mindre fukt som kan hamna i filamentet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av SeniorLemuren »

Ahaa, du tänker så. Vad jag beskrev var att man ser till att få in endast torr kall uteluft in i plastpåsen, det sker ju om man öppnar en platt påse ute. Den luften innehåller ju mycket lite fukt. Det är ju samma luft som just gjorde så att filamentet torkade. Att suga ut luften med vacuum gör det ju mer troligt att det diffunderar in fuktig inneluft i påsen när den kommer in i värmen. Skall man inte använda filamentet direkt när det torkats så är det ju bättre att det ligger kvar i sin torra luft i påsen. Visst, med tiden diffunderar ju även fukt in i påsen men det tar betydligt längre tid än om man vakuumtömt den. :)
helin84
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 juni 2012, 21:36:38

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av helin84 »

Ugn kör jag.
https://all3dp.com/2/how-to-dry-filamen ... and-nylon/
Skrolla ned på sidan så hittar du "Method #2: Oven"
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Torka filament utan tork

Inlägg av frownlayer »

Kristallkattsand i bottnen av en tät låda. Där förvarar man sina rullar. Torra och fina.
Skriv svar