Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Allt som rör 3D-skrivare.
PelleT
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 december 2020, 20:53:02

Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Inlägg av PelleT »

Hej alla 3D printare! Efter att ha tillbringat de senaste 3 veckorna på olika internationella 3D printarforum känns det bra att komma "hem".
Jag blev vid 78 års ålder ägare till min första 3D-printer. Det blev en Ender 3 V2 inköpt på senaste Black Friday för 2300 kr från Banggood:s EU lager i Prag.
Otroligt imponerad av funktionen och precisionen hos denna lågprismaskin, kört både fria och egenkonstruerade modeller i PLA och PETG.
Jag såg fram emot fler intressanta printjobb under helgerna....
Dock började maskinen krångla veckan före jul: Under förvärmningsfasen inför en PETG körning såg jag att munstyckstemperature klättrade upp ovanligt långsamt.
Den nådde till sist setpoint 240 grader, gjorde en översväng till 242 och klättrade sedan långsamt ner förbi 240 tills ett larm för låg munstyckstemp kom.
Jag gjorde sedan en funktionstest med setpoint 50 grader: Temperaturen steg upp till 52 grader och svängde sedan ner tills larmet kom.
Vid ytterligare en test steg inte temperaturen alls, Fram med Fluken och testa värmepatronen: Avbrott!
Någon som vet hur en sådan värmepatron märkt SL24V40W dim 20xdiam 6 ser ut inuti ?
Kan enbart värmepatronen ha orsakat beteendet ovan?
Kan man vara säker på att analogutgången/moderkortet är ok?
Har mätt 23,9 V (~full signal) på utgången när förvärmningen startas från styrpanelen men det var ju utan belastning.
Givarna för munstycks- och byggbäddstemperatur verkar ok, båda visar rumstemp efter lång vila med resistans 126,4 K resp 125,6 K.
Jag har öppnat en claim hos Banggood som tog emot ärendet seriöst men vill ha massor av underlag i form av foto och video att presentera för tillverkaren Creality.
Hoppas att problemet enbart ligger hos värmeelementet, två kvalitetselement beställda hos tysk firma men kommer bara efter nyår.
Men inga sura miner, det finns ju oändliga möjligheter att lära sig mer om ämnet under väntetiden, inte minst på detta forum.
Ender 3 v2 alarm message.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Inlägg av swesysmgr »

Ewigkeit 24V 40W creamic heater.png
Är det en sådan här? Hittade ingen genomskärningsbild tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Inlägg av taimanov »

Det är roligt att ålder inte stoppar någon från att skaffa en 3d-skrivare.
Enklare Värme-elementet tror jag oftast är ett motstånd helt enkelt.
När jag haft värmeproblem till munstycket så har det oftast varit problem med givaren, dvs att den inte suttit helt på plats.
Det skulle kunna vara att givarens kablar kortsluts.
Du skulle kunna testa om det blir någon skillnad om du tycker lite i kablarna till givarna och munstycket. Ibland räcker det för att få en antydan vart problemet ligger.

Men som du skrev så hade du mätt värmeelementet oxå, så troligtvis ligger felet där.
PelleT
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 december 2020, 20:53:02

Re: Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Inlägg av PelleT »

Tack för de vänliga kommentarerna!
Har sett på nätet att de billiga satserna med 5 värmeelement ibland har tvivelaktig kvalitet. En något besviken tysk fick en fungerande och de övriga 4 med avbrott!
Tror inte att mitt värmeelement är uppbyggd av en slinga, borde vara flera paralellgrenar av tråd, där grenarna brännts av stegvis.
Annars kan jag inte förklara att först fungerade dåligt ( långsam tempstegring) och efter ytterligare et par förvärmningsförsök till sist inte värmde alls.
För övrigt är (20 x diam 6) värmarna ibland inte runda, läste om en vars enda reservelement var ovalt , diam 5,9 mm på ett håll och 6,1 mm på andra, han borrade upp värmarblocket till diam 6,1!
Vad har folk för livslängd på sina värmeelement? Får man bättre bättre livlängd om man enbart kör PLA än om man kör PET/ABS?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Problem Ender 3 V2 munstycksvärmarelement?

Inlägg av taimanov »

Jag har nog haft mitt värmeelement i 4-5 år men fick byta för kabeln gick av nära elementet.
Om det inte fungerar med byta värmeelement så titta att givaren ligger emot blocket. Kan ju vara att den sitter lite löst och fått sämre kontakt med blocket.
PS. Min givare var fasttejpad med sådan där värmetålig tejp.
Skriv svar