PROJEKT: The ParumOp - 3D skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
--JawZ--
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 oktober 2020, 10:55:04
Ort: Torsby

PROJEKT: The ParumOp - 3D skrivare

Inlägg av --JawZ-- »

Hejsan och god dag på er allesammans.

Tänkte att jag kunde lägga ut lite bilder på en av skrivarna jag håller på att designar och bygger.
Troligtvis kommer detta att finnas som ett kit framöver som kan köpas i diverse olika konfigurationer och prisklasser, men är ett bra tag kvar tills dess. Och så måste det ju givetvis finnas ett intresse för det.

Men i alla fall, tyckte att det kan va roligt och lägga ut dett i vilket fall som helst :)
Och nej detta är inte ett försök till nån försäljning av nån sak, vill helt enkelt bara dela med mig av info och bilder här.

Ok lite grund info då;

- "Creality" typ av cartesian 3D skrivare.
- Modulär design
- 1 motor per axel
- Bowden eller Direkt extrudering av filament
- Kan byggas upp från antingen en Ender 3 eller CR-20 Pro (Med möjlighet av andra också, men inte officiellt anpassade)
- Alu profiler som skelett, alu plattor för styrka och plan samt räthet av ytor.
- 3D skrivna delar för mer "avancerade" detaljer, som kräver onödigt mycket bearbetning i annan typ av cnc maskin.
- Vägg eller bords placerad trådrulle hållare, vikt balanserad för 1kg och nedåt. (Vid vägg fästning, vikt = hållfasthet av skruv samt vägg typ)
- Använder sig av Creality kort eller BigTreeTech 32 bits kontroller kort.
- LCD skärmen är av samma visa där.
- Kompakt "värme enhets hus", för att minska vikt och öka möjlighet till snabba rörelser.
- Kolfiber utfrästa detaljer för att minska vikt men bibehålla styrka, återigen för att kunna skriva snabbare säkert.

Och ja en massa annat, mer info kan fås om så önskas. Bara att fråga.

Här är ett par bilder, av både 3D illustrationer samt prototyp bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.