Väderhärda PLA, 70cm antenn

Allt som rör 3D-skrivare.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Strobi »

Går det att väderhärda PLA, så att det håller för väder och vind? Jag har gjort en 70cm dipol för att använda till min DMR-radio(kopparrör, BNC-kontakt och PLA). Fungerar klarlack? den borde åtminstone skydda mot vatten och UV-ljus..

Bild
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av hawkan »

Pla håller bra. Jag skrev ut en nyckel till vattenutkastare för fem år sedan som suttit ute året om och fungerar lika bra idag.
Jag har också gjort grejor som sitter konstant under vatten och det håller bra det med.
Finns säkert variationer mellan tillverkare och erfarenheter men jag tycker de håller bra.

Det är inte denna, men för att identifiera mojängen.

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Henry »

Annars är PETG bland det bästa då det håller för evigt utomhus och är starkare än PLA och helt ok att skriva med även om PLA är lite bättre i den aspekten men går att få likvärdiga utskrifter ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Glenn »

Jag föredrar att skriva med PETG, det luktar inte lika illa som PLA tycker jag, och blir starkare.. däremot är det ju ett helsike att få bort supports och så trådar det en del.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Henry »

Öka avståndet lite mellan supportets fästpunkter så att säga så fäster det sämre och blir lättare att få loss.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Klickmans »

Snygg antenn, ovanligt med röda stumpar på en dipol. :tumupp:

Det lär finnas någon spraylack som är tillverkad för att skydda kretskort och liknande, vet inte vad det heter.

Det (sprayförsegling) borde väl kunna funka även för din antenn?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Henry »

Spraya in och utsida så bör det hålla, fast vet ej om uv-strålningen ev påverkar.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Gimbal »

Jag är inte lika övertygad om PETG förträfflighet längre efter att ett bygge jag hade sprack rakt av och inte alls höll ihop på samma sätt som mindre testbitar gjorde. Det är iofs möjligt att skrivarinställningarna inte var optimala även om det såg bra ut.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Henry »

OFT: Det är aningen petigare med det än med PLA som i princip mest skiter i vad man ställer in. Kör själv rätt hög temp med PETG vid en 242 - 245 beroende på hastighet så blir det utskrifter som PLA samt att det går att ställa hastigheten en del snabbare utan avkall på utskriften.

PETG suger väl inte heller åt sig vatten av betydande mängd.

Även testat 250% och 248 grader vilket funkade men med lite blessyrer. Testade även 999% men då hämmar exempelvis jerk och acc hastigheterna och annat med som jag inte vet och ev tom även att systemet helt enkelt inte hinner med för det låter liksom lite hämmat.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av Biker »

Måste vara dom ovanligaste färgerna på en antenn någonsin :mrgreen:
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Väderhärda PLA, 70cm antenn

Inlägg av EasyRider »



Test av PLA.
Skriv svar