3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det har ju blivit en folkrörelse av detta och många användare lägger ut sina alster fritt för delning. Grejen är ju att om man kommer på något man vill skriva ut så är chansen stor att någon annan ute i världen har fått samma ide och lagt ut den på nätet. Det är klart att man kan ha unika behov, men världen består av milliontals 3D-utövare.

Ta som exempel den lilla boxen som jag skrev ut till mina SD-minnen. Exakt den modell som jag tänkt ut, hittade jag på nätet. Nu var den lite trång så jag skrev ut en kopia med små justeringar eftersom jag kunde. Annars hade jag förstås använt originalmodellen.

Senare hörde teljemo av sig och frågade om han fick använda min modell eftersom han hade samma behov. Klart han fick använda den.
CD-box-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Gimbal »

säter skrev: 27 september 2020, 11:47:32
SeniorLemuren skrev: 27 september 2020, 10:07:23 Allt som man kan fundera ut finns numera utlagt på internet och kan laddas hem gratis från olika siter. Det är bara att söka.
Jag tycker att det där låter helt otroligt.
Nog måste man väl rita sina egna modeller?
Jo det var nog att ta i. Det roliga enligt min mening är att kunna printa ut sina egna specialdesignade skapelser. Förfärligt roligt egentligen.
BJ
Inlägg: 8227
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av BJ »

Jag har inte provat så många olika cad-program,
men för några år sedan så fanns det ett till Windows
som hette Progecad smart, som var gratis.
Jättelätt att använda, med menyer som man kunde
få fram genom att trycka på objekten man hade ritat.
Jag ritade bara i 2 dimensioner, men jag antar att
3 inte är särskilt mycket svårare.
Ingen aning om vad det kostar om man vill köpa
den fulla versionen nu.

Tillägg:
Nu har jag det.
https://www.progesoft.se/cad-program/ca ... m-windows/

https://www.youtube.com/channel/UC8CAUP ... N4w/videos
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Gimbal skrev: 27 september 2020, 12:52:41
säter skrev: 27 september 2020, 11:47:32
SeniorLemuren skrev: 27 september 2020, 10:07:23 Allt som man kan fundera ut finns numera utlagt på internet och kan laddas hem gratis från olika siter. Det är bara att söka.
Jag tycker att det där låter helt otroligt.
Nog måste man väl rita sina egna modeller?
Jo det var nog att ta i. Det roliga enligt min mening är att kunna printa ut sina egna specialdesignade skapelser. Förfärligt roligt egentligen.
Visst är det roligt att printa ut egna unika objekt. En sökning på google ger i dag nästan 74 miljoner objekt för 3D utskrift och det är säkert ett stort antal som uppfyller samma egenskaper eftersom det finns massor av människor som älskar att uppfinna hjulet på nytt

Men som jag tidigare nämnde så kanske det inte är det första man hoppar på. Att använda sig av färdiga modeller ger ju bra övning i början, det ger även en idé om hur man skall konstruera sin modell för att den skall kunna skrivas ut på ett bra sätt när det gäller överhäng, måttsättning m.m. En självklar utveckling är ju naturligtvis att man lär sig att skapa egna modeller.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av säter »

Du kanske har rätt i att man ska börja i den änden, själv tänkte jag tvärt om.

Själv behöver jag ha ett par adapterringar till bilhögtalare utskrivna.
Jag tvivlar på att det är något som finns på nätet.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av svanted »

såna här?
Screen Shot 2020-09-27 at 4.04.35 PM.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av säter »

svanted, var det där inlägget tillägnat mig, eller?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev: 27 september 2020, 14:44:19 Du kanske har rätt i att man ska börja i den änden, själv tänkte jag tvärt om.

Själv behöver jag ha ett par adapterringar till bilhögtalare utskrivna.
Jag tvivlar på att det är något som finns på nätet.
Ditt vanliga Cad-program kan väl exportera till .stl? Rita adaptrarna och lägg upp dem på Thingiverse?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Bosen »

Eftersom jag har märkt att många som vill lära sig Fusion360 (eller andra cad-program för den delen) har ibland lite svårt för det engelska språket så har jag skapat en liten "kurs" för Fusion360 på svenska. Jag måste väl erkänna att jag inte riktigt lägger ut så många avsnitt som jag själv skulle vilja göra, och Kvaliteten på filmerna kanske inte är så bra som jag själv skulle vilja ha dem, men till dags dato så har jag jag ändå lagt ut 8 avsnitt som är lite över 30 minuter vardera, så kolla gärna om du vill komma in i Fusion360.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... e_eDaQlXXt
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev: 27 september 2020, 20:05:24 Ditt vanliga Cad-program kan väl exportera till .stl? Rita adaptrarna och lägg upp dem på Thingiverse?
Jag har en äldre SW, så det går nog.
Varför ska jag ladda upp ritningen på Thingiverse?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av swesysmgr »

Det behöver du så klart inte, var mer om den kanske var till nytta för någon annan.

Kör .stl filen i något gratis slicer-program så ser du hur den kommer att byggas upp av skrivaren och om den kanske kan förbättras/optimeras.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

@Bosen:
Ett bra initiativ att försöka lära ut Fusion360 till de som inte är så bra på Engelska. :tumupp: Vad som emellertid jag ställer mig frågan till är, vad gör man med de som har nedsatt hörsel? Det är så låg volym ut så jag, som har normal hörsel, endast med svårighet kan höra vad som sägs och då spelar det inte så stor roll vilket språk som talas. Hör man inget alls, ja då är det hela helt värdelöst.

Du nämner att du blivit inspirerad av Lars Christensen och hans videor som ju är absolut toppen när det gäller Fusion360, så det är absolut en bra förebild. Men varför i hela friden lägga ned detta bautaarbete på att försöka producera något liknande bara för att han talar Engelska. Det vore ju avsevärt bättre kvalité på att förse hans videor med Svensk undertext till betydligt mindre arbete. Det skulle ju även medföra att personer med nedsatt eller ingen hörsel alls kunde tillgodogöra sig Fusion360 kunskaperna.

Sedan är det detta med de små detaljerna som t.ex att det inte går att visa högerklicksmenyn. Att du även missat att man kan få fram shortcutmenyn om man skiver S på tangentbordet, eller misslyckades med en sådan enkel sak som snap på eller av. Det är precis sådana saker som man lär sig om man kollar Lars Video för nybörjare. Jag tycker du skall ta dig en alvarlig fundering på att texta Lars videor i stället för att uppfinna hjulet en gång till. Tyvärr har Youtube stoppat möjligheten att alla som ville kunde bidra med offentlig översättning av den Engelska undertexten på grund av skitstövlar som ville förstöra. Men det går ju utmärkt att ladda hem filmerna och redigera själv. Men som sagt tidigare. Stort beröm till dig som lägger ner allt detta arbete för att hjälpa till. :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Edit: Såg att du hittade snapp i del 2 man can även undertrycka den om man håller ned ctrl.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Bosen »

Jag använder själv inte shorcutmenyn, så därför lär jag inte ut den.

Det där med textning har jag faktiskt gjort... inte just på Lars filmer utan på andra saker.... förrst och främst tycker jag inte det är så kul. Sen får man ingen credit för det och sist men inte minst så tar det ibland ett halvår innan texterna ens blir publicerade då de ska gå igenom ett godkännande och antagligen är det väldigt få svenskspråkiga som gör review på texter.

Att ljudet är lågt beror på att jag inte har någon separat mikrofon. Självklart skulle jag gärna vilja ha en, men jag har inte prioriterat det.
Jag har ibland funderat på att redigera mina filmer för att de ska bli mer proffsiga, men jag inser tyvärr att jag inte har tid med det, så jag har prioriterat att få ut filmer istället för att de är proffsiga.
Men tack ändå för uppmuntringen 😊
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gillar vad jag ser och hör. Sakta, förståelig utbildning är inte dumt!
Det ena tar sedan inte bort det andra. Jag kommer att köra vidare på BosenSwe filmerna.
Visst har jag synpunkter, men jag kollar in mera först. Mitt problem är ju att jag inte gärna kör Windows!
Men kanske F 360 går bra under Linux också! Blev lite skrämd av restriktionerna som infaller den 1 okt. Vad blir nästa drag?
Drygt tretusen om året är inte en Hobbistavgift i mina ögon.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av tecno »

F360 och Linux = Nej

Hobby fortfarande gratis med restriktioner som visats tidigare i tråden, men de har återinsatt STEP export.
Skriv svar