3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av mrfrenzy »

Lasp: kan rekommendera att prova FreeCAD 0.19 om du kör Linux. Med tanke på att det är gratis är det tämligen användbart.
Joko Engineering ger bra instruktioner på Youtube
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack mrfrenzy. Kanske gapar vi alla över för stora stycken, och en lösning som skall vara universell.
Jag vill hålla det enkelt. Få ut lite underlag för att fräsa små skyltar, kunna köra rätt stora plana trästycken i den stora Routern (Mach3) och samtidigt kunna pyssla med G kod för små saker till 3D skrivarna, numera bara tre(3) st. Det är sjukt. Varför ;-)
Vill kunna själv, är så gammal att jag borde få bestämma!

Programhanteraren fann bara 0.18
Men det ser jättebra ut!
Svenska menyer och väldigt likt F360! Så varför inte testa ;-) Tack igen för tipset.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Bosen skrev: 28 september 2020, 15:29:53 Jag använder själv inte shorcutmenyn, så därför lär jag inte ut den.

Det där med textning har jag faktiskt gjort... inte just på Lars filmer utan på andra saker.... förrst och främst tycker jag inte det är så kul. Sen får man ingen credit för det och sist men inte minst så tar det ibland ett halvår innan texterna ens blir publicerade då de ska gå igenom ett godkännande och antagligen är det väldigt få svenskspråkiga som gör review på texter.
Hmm, att du inte använder shortcutmenyn bör väl inte utesluta att andra vill lära sig om den. Du skriver väl inte kursen för dig själv? Enligt min erfarenhet så tycker jag den underlättar att hitta de funktioner man behöver. Även högerklicksmenyn tycker jag är viktigt att visa. Den ändrar ju innehåll beroende på vad man gör just för tillfället och man slipper leta i menyerna längst upp. Tar mig friheten att lägga in ett par exempel.

När det gäller att texta Lars Christensens videor så går det alldeles utmärkt att texta och göra dem åtkomliga i Forumet för medlemmarna. Jag sände en förfrågan direkt till honom om detta. Se bild.
Högerknapp exempel-1.png
Högerknapp exempel-2.png
Lars CristensenFusion.JPG
Edit kompetterat text som föll bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Glenn »

tecno skrev: 28 september 2020, 16:32:34 F360 och Linux = Nej
Mjaa..

F360 + Wine i Linux = JA.

Jag kör det inte själv för att jag ändå har en windowsmaskin snurrandes, men jag vet andra som kör F360 i linux för att dom helt enkelt inte vill ha nån windowsburk.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Gimbal »

Lasp skrev: 28 september 2020, 22:07:19 Tack mrfrenzy. Kanske gapar vi alla över för stora stycken, och en lösning som skall vara universell.
Jag vill hålla det enkelt. Få ut lite underlag för att fräsa små skyltar, kunna köra rätt stora plana trästycken i den stora Routern (Mach3) och samtidigt kunna pyssla med G kod för små saker till 3D skrivarna, numera bara tre(3) st. Det är sjukt. Varför ;-)
Vill kunna själv, är så gammal att jag borde få bestämma!

Programhanteraren fann bara 0.18
Men det ser jättebra ut!
Svenska menyer och väldigt likt F360! Så varför inte testa ;-) Tack igen för tipset.
Jag har grejat lite med både 0.18 och 0.19 med målet att skapa G-kod för lite enkel fräsning med Mach3. Det är lite uppdateringar i CAM delen på 0.19, men samtidigt verkar det finnas nya buggar för jag lyckades inte återskapa det jag gjorde i 0.18 (kan ju vara handhavande fel också...) så jag är tillbaka i 0.18.
Vad jag ville säga är att det är inte helt säkert att 0.19 är bättre vad det gäller CAM delen i alla fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja kör man CAM är det nog säkrast att hålla sig till den stabila 0.18.

Jag kör endast CAD och gillar GUI och funktionalitet i beta 0.19 bättre.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av cahlfors »

FreeCAD 0.19: deb http://ppa.launchpad.net/freecad-mainta ... ily/ubuntu xenial main

Finns för Windoze och Macintorsk också för dem som är lagda åt det hållet.

Kör man CAM, har man inget att hämta i 0.18. Där fanns det bara ett tidigt utkast och det mesta har gjorts om i grunden. Men det är riktigt att det rör på sig i 0.19 och att nya buggar dyker upp. Det rättas också flitigt och stabilisering pågår inför release.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I texten på filerna på den sajten står det fortfarande 18.04
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Tekko »

Har börjat få lite fotfäste i Designspark Mechanical nu med enklare saker, var inte så svårt som jag först trodde men det kommer att ta sin tid att bli van gränssnittet och arbetsflödet dock. Funderar på en 3D-skrivare som kan printa nylon och dylikt då detta enligt en killes test på tuben är mycket starkare än PETG och PLA/ABS som båda är spröda och smäller av lätt medans nylon bara böjer sej.

Första experimentet:
dsm-5_firstpart.png
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Börja med att printa i något "enkelt" material såsom PLA för att lära känna skrivaren och hela processen. Sen kan du börja labba med mer exotiska material (typ nylon).
Men visst, har man för avsikt att skriva ut specifika material är det ju lämpligt att läsa på vad just dessa kräver av skrivaren, om det är något som inte alla skrivare klarar av lika bra.

Angående just nylon så vet jag inte om det är olika mellan olika sorter. Men den rulle jag köpte hem en gång (Taulman3D Bridge Nylon), som sen bara blivit liggande efter en första utskrift, är tok-mjuk. Nog böjer den sig alltid, men den gör det alldeles för lätt. Den är snarare *flexibel* än "böjer sig istället för att gå sönder".
En sån sak som impellern du ritat hade nog inte fungerat värst bra i det materialet i alla fall, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Glenn »

Tycker PETG är tämligen segt, mycket segare än PLA, men troligen är nylon ännu segare.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av Perkla »

Klart det är nån mening att börja med 3D skrivare, är man helt nybörjare så känns det kanske svårt att ge sig på ett program om har en relativ inlärningskurva som tex Fusion 360 och liknande.. att komma igång behöver inte vara svårt alls, ett bra sätt att börja kan vara att använda ett CAD program som heter TinkerCad, väldigt enkelt men funktionellt för enkla saker. Ett slicer program som jag gillar är Ultimaker Cura, i detta programmet gör man om STL filen som du exporterat från TinkerCad (Ditt projekt) så det blir en körbar fil, egentligen behöver du bara importera STL filen och klicka på Slice och spara, vill man förfina utskriften så kan man välja finare upplösning och ifyllnad också.. båda dessa program är helt gratis att använda...

Kan rekommendera Creality Ender 3, det är en jätte bra skrivare i förhållande till hur lite den faktiskt kostar, troligen en av dom bästa i världen i den här prisklassen. Annars finns betydligt dyrare och större maskiner också förstås.

Vill du lägga tiden det tar att lära dig mycket mer avancerade program så rekommenderar jag det som tidigare inlägg handlat om, typ Fusion 360 och liknande..

Lycka till..
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: 3D-Skrivare total nybörjare, nån mening ?

Inlägg av taimanov »

Tekko skrev: 30 september 2020, 13:13:50 Har börjat få lite fotfäste i Designspark Mechanical nu med enklare saker, var inte så svårt som jag först trodde men det kommer att ta sin tid att bli van gränssnittet och arbetsflödet dock. Funderar på en 3D-skrivare som kan printa nylon och dylikt då detta enligt en killes test på tuben är mycket starkare än PETG och PLA/ABS som båda är spröda och smäller av lätt medans nylon bara böjer sej.

Första experimentet:
dsm-5_firstpart.png
Jag som tänkte rekommendera openscad eller freecad...men ser att du redan kommit lite längre i designspark. Då är jag lite imponerad när du säger att du inte kan något! :)
Tänker man i geometriska former och använder cylindar, sfärer och kuber. Adderar eller subtraherar dom kommer man väldans långt på kort tid. Efter det så kan man gå vidare till mer avancerade cad. Dit har jag inte behövt komma än. :-)
Skriv svar