3D-utskrift av pumpmembran.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mr. Pink
Inlägg: 109
Blev medlem: 18 april 2008, 14:49:44
Ort: Belmont, Kalifornien, USA

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av Mr. Pink »

Ett tips som kanske kan fixa dina gamla svullna membran är att lägga de i aceton.
I mitt tidigare liv med miniracing så brukade vi slänga gamla däck+fälg in en hink med aceton för att lösa upp CA lim som höll däcket på fälgen. Detta för att kunna rädda fälgarna för en ny uppsättning däck.

Däcken vi körde brukade vi också behandla med sk "däcksoppa" eller traction-compound som mjukade upp gummit för att generera mera grepp. För detta fungerade WD40 eller t.o.m lampolja.
Dock hade de förmågan att få gummit att svälla, Något som avlimnings-metoden ovan med aceton kunde reversera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har lagt ned alla försök att skriva ut på 3D-skrivaren. Det blir inte tillräckligt bra yta. Så pumpen är kasserad. Passar på att tacka dem som skickade mig elastisk filament. :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av Teknikern »

Går det att göra av slät gummiduk? Biltema säljer gummiduk till packningsmaterial som är olje och bränslebeständig och troligen av gjuten polyuretan eller dylikt. Gummiduken är oarmerad, finns 1, 2 och 6 mm tjocklek och jag blev jätteförvånad att den inte kändes som gummi utan som lätt "klistrig" polyuretan om du förstår hur jag menar.
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av hywelmartin »

Vi fick in benzen i ett cirkulerande system på jobbet.. nötter... så alla ventiler blev obrukbara pga att gummit svällde.. vi installerade kolfilter och nu har det avsvullnat.. kanske inte helt ogiftiga men de funkar..

När det gäller TPU/TPE så är det viktigt med
Torrt material
Kort väg under tryck.. avståndet mellan extruderhjulen och smältan
Lite tryck på matarhjulet så man inte deformerar filamentet och det får för sig att ta någon annan väg

det går att få bra resultat men det går inte på första försöket...
Skriv svar