Väderbeständighet för PLA

Allt som rör 3D-skrivare.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av JanErik »

Fyra år utomhus, inga strukturella problem och svarta filamentet verkar inte ha bleknat speciellt mycket heller.
20220518_171524s.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av hawkan »

Jag har en korg i poolintaget under vatten halva året, i PLA. Den sitter under vatten, klorhaltigt vatten.

Jag hade en nyckel till vattenuttaget, den sorten med ventilen inne i huset, i > fem år i ur och skur i solsken.
Kanske den blåa färgen mattades något lite. I år drog grabben sönder den för ventilen fastnat.

Har en pryl till gashandtaget på minigrävaren i PLA, oljig och eländig har den blivit men håller och funkar.
Och fotpedalen på minigrävaren, till mothållet "tummen" funkar fast jag sparkade sönder en del av den.

Jag tvekar inte att använda PLA till det mesta, bara det inte blir för varmt så det mjuknar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av Henry »

Det är PETG för allt för min del så vet jag att det alltid kommer att hålla oavsett.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av JanErik »

En observation orelaterad till de tidigare testbitarna; verkar som värmereaktivt filament inte tål solljus speciellt bra, redan att det legat i solen inomhus har det tappat funktionen på några år, håller samma färg som "varmt" hela tiden.
Skriv svar