Vad gör min Predator?

Allt som rör 3D-skrivare.
Ronnie
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 november 2021, 11:51:20

Vad gör min Predator?

Inlägg av Ronnie »

Hej alla!

Har just justerat min begagnat-köpta Anycubic Predator så att den skriver ut dugligt. Men varför drar den trådar som inte ska vara där kors och tvärs på det här sättet?
2DCF11AE-5B5D-43D6-9F3B-EB9248E514F9.jpeg
B3B60AAB-FC7F-4E71-A209-8559E4429D7C.jpeg
Skärmdumpen från Cura visar hur den borde betett sig.

Kanske av intresse är att fläktarna inte fungerar, förmodligen p g a bränd(a) mosfet(ar) på moderkortet, och att skrivaren inte snappar upp inställningarna för temperatur från Cura, utan tycker att 65/205 grader blir bra för varje utskrift.


Här syns mer av den högtalaretratt som ska skrivas ut:
1246BEC2-3775-4FE8-8CA9-B10E1B440BE2.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Vad gör min Predator?

Inlägg av ds77 »

Fukt i plasten och/eller för varm temperatur gissar jag på.
Ronnie
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 november 2021, 11:51:20

Re: Vad gör min Predator?

Inlägg av Ronnie »

Jag hann starta om utskriften igår och det såg bra ut när jag åkte till (natt)jobbet.
Det enda jag ändrade var att klicka ur Arc Welder i Cura, vilket är en inställning den här skrivaren inte tycks förstå sig på.

Om ett par timmar kommer jag hem och kan se hur det gått under natten.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Vad gör min Predator?

Inlägg av pfyra »

Om jag förstår rätt så kan skrivaren läsa av tempen på hotend och plattan, men tar inte emot nya inställningar från cura, eller? kolla hur g-koden ser ut för tempsättningen i så fall.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Vad gör min Predator?

Inlägg av Bonehead »

Gällande temperatur så hade det varit intressant att se vad som är inställt under "Material fliken".
Den kan även ta temperatur från materialet i sig(preferences->materials).
Cura beter sig lite olika där beroende på skrivarprofil.

Gällande den rätt extrema oozingen du har så verkar det som att du antingen kör på tok för varmt(vilket jag inte tycker 205c är).
Kan vara så att din skrivare inte retractar filamentet av någon anledning eftersom den fortsätter dregla ut plast när den gör travel moves.
Om du går in i preferences->settings så kan du välja att visa mer inställningar, framförallt allt under travel hade varit av intresse att se.

Att fläktarna inte funkar bör inte påverka särskilt mycket.
Ingen kylfläkt på hotend kommer sätta rejält stopp i den(dvs motsatsen till dreglandet) och om det är kylfläkten för utskriften som är kass så resulterar det oftast bara i dålig finish på det man skriver ut.

Samt relevant fråga, har den alltid betett sig så här eller är det ett nytt fenomen?
Skriv svar